Gå til innhold

RM Dun - Footprint Døgnflue


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Nå har jeg leita i flere syforretninger etter bein til denne flua og ikke funnet det jeg leiter etter. På filmen om krypende døgnfluer binder Roman Moser sin RM-Dun og den har bein av noe Martin Falklind som oversetter kaller "spaljetråd". Hva pokker er det? Grov organza?

Kan noen hjelpe meg! Jeg tok et par bilder av en slik flue som jeg har bundet med syntetic quills som bein. Blir stivt og fælt men sitter fint.

 

Jeg må ha meg en lite "range" med slike til fisk som ikke har lyst på parachutes..

RM Dun siden.jpg

RM Dun over.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

persa,

Du kan prøve noe som heter SG natures legs fra Grande, litt tykkere enn fibetts, også syntetiske porcupine guard hair fra samme er tykkere, siste er det jeg tror du leter etter...

Heisann! Her renner det på med gode forslag! Jeg har porcupine guardhairs og de er for stive. Hadde vært fint med noen som var jevne hele veien også. Tykk organza hadde nok funket. Men den måtte vært omtrent 3 ganger så tykk som fibetts.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dro denne litt videre og sendte en mail til gubben sjøl.

Fikk svar nå etter bare to timer :D

 

"the legs are made from Névé Fiber (#6-14) or from Dust Fiber (#14-22).

It is a pretty stift fine twisted Polyester-material we have in 7 colors."

 

Da er mysteriet delvis løst, men jeg fant selvfølgelig ikke dette på hjemmesiden hvor hans produkter selges..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en kinesisk støvkost med en dullion hår av kunstfiber på. Kanskje de kunne være noe å bruke? Hårene er definitivt mykere enn værhår og tykkere enn organza.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rams,

Har en kinesisk støvkost med en dullion hår av kunstfiber på. Kanskje de kunne være noe å bruke? Hårene er definitivt mykere enn værhår og tykkere enn organza.

Det hørtes ikke dumt ut! Hvor har du fått tak i den?

 

Plutselig dukket de produktene opp på websiden hans som nyhet. Skulle nesten tro at ha la dem inn etter at jeg sa at de manglet.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være ærlig så husker jeg ikke. Tror jeg fikk den for mange år siden (sikkert mere enn 10).

 

Klipper av noen fjon og sender deg i posten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JK,

Hva med en bindebeskr. av flua. Så meeeeget spennende ut. Trenger noe for ekstremt kresen og sky storørret!!!

 

jk

Heisann! Klart det skal komme, så fort jeg har riktige materialer i havn så skal jeg lage en artikkel om den med steg for steg bilder. Skal også se om jeg får tatt noen "flue på vannet" bilder.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være ærlig så husker jeg ikke. Tror jeg fikk den for mange år siden (sikkert mere enn 10).

 

Klipper av noen fjon og sender deg i posten

 

Hei Rams!

 

Jeg har fått fibrene i posten og kikket på dem. Bindt et par fluer og testet litt. De ble nok dessverre i mykeste laget. Men tusen takk skal du ha det var et godt tips :D De er slettes ikke dumme som ryggskjold på nymfer hvis du legger et par sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være ærlig så husker jeg ikke. Tror jeg fikk den for mange år siden (sikkert mere enn 10).

 

Klipper av noen fjon og sender deg i posten

 

Hei Rams!

 

Jeg har fått fibrene i posten og kikket på dem. Bindt et par fluer og testet litt. De ble nok dessverre i mykeste laget. Men tusen takk skal du ha det var et godt tips :D De er slettes ikke dumme som ryggskjold på nymfer hvis du legger et par sammen.

 

Hmmm. Hva med fibrene til sånne optiske lamper som finnes i enkelte forretninger (lampene var nok mere moderne i forrige århundre en gang, men det er da ikke så lenge siden jeg så noen?) Fibrene på disse er muligens noe tykkere enn de jeg sendte, men kanskje til og med for tykke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...