Gå til innhold

Vulgata allerede??


Anbefalte innlegg

Brukte stort sett hele dagen i området romeriksåsen i dag, lite eller ingenting skjedde på de vanna jeg besøkte..mye vind og laber stemning på vakfronten.. Så til saken. 

Tok meg en sykkeltur opp i et lavtliggende østmarkavann nå i kveld, blei møtt av horder med svære dansende og eggleggende døgnfluer! (Ja, fisken var tilsvarende på høgget) :D Hadde _selvfølgelig_ ikke med meg verken fluestang eller fotoapparat, men er rimelig bankers på at det er snakk om vulgata! Er ikke detta ei uke eller to for tidlig i forhold til normalen? Uansett, sinnsykt deilig å se den store flua igjen! :D Veit hva jeg skal i mårra.. 

 

Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

etter hva været forteller meg der sør nå så er det meget mulig.....om en 14 dager eller så tror jeg mye av sesongens høydepunkt er over......så sett av dager framover nu.....dette kan fort "brenne" ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt enig med deg her staffan, forsetter denna varmen her må man smi mens jernet er varmt! Krysser fingra for litt kjøligere dager sånn at vi kan forlenge "gotia" i marka her littegranne..    Andre som har sett vulgatan på østlandet enda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke varmen de nærmeste dagene er så avgjørende. Mange av de høytliggende nordmarka vannene har ikke fått frem vespertina ennå. Kom derfra nå i kveld.

12 grader i vannet, mye vaking på mikromygg. Minste palmern min så ut som en gigant i forhold.

 

Varmen skal roe seg ut i neste uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

jeg har vært for lite i nordmarka, men er veldig godt kjent i et tilsvarende område i vestfold/buskerud.....samme type vann....samme geologiske område og samme  høyde over havet ca 400 m......der er ephemereatida fra ca 15 juni utover til 1.juli

 

http://www.gulesider.no/kart/#lat%3D6602687.99893%26lon%3D553430.71607%26zoom%3D14%26layers%3DB0000%26id%3Da_338398%26offset%3D0%26tab%3Daddress

 

så jeg synes dette var tidelig......er det noen på forumet som er i dette område titt og ofte......informer om vulgataen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannet jeg observerte den store flua på ligger på eksakt 195meter, her går isen relativt tidlig, blandt annet pga godt tilsig fra en liten elv. Så det har jo helt klart liggi lenger isfritt enn de høyeste nordmarka vanna.. Nå har ikke jeg 40år på baken som fluefisker, men så tidlig har jeg aldri sett den i marka her! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det er svintidelig.......om en uke eller så kommer de første klagene om at det ikke vaker.....de første vannene har da sansynligvis fått en vanntemp på 16 grader og forsommerlivet er blomstret av

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og Myggen var på et go-vann i går kveld.Ligger på 213 m.o.h og der så vi de første vulgataene.Det var ikke mange av dem enda,men det skjer vel ting i løpet av uka som kommer vil jeg tro.Det er vel spådd litt kjøligere vær utover,så vi får håpe på at ikke alt svir bort på noen få dager :P...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Full action ved vannet i dag også, ingen kjempeklekkinger som jeg fikk med meg. Det går jevnt og smått gjennom "hele" dagen, litt sånn typisk skikkelig varme soldager.. :) (min erfaring)  Fisken våkner først til liv utpå kveldinga når sengekosen er over og døgnfluedyra for siste gang oppsøker det våte element. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i gang nå i lavere liggende vann. Neste 3-4 uker vil klekkingene fortsette til sentrale områder i Nordmarka.

 

Siste spinnerfallen vi fisket på i Nordmarka i fjor var 1. juli. Fisk på 1.1, 1.7 og 2.1. Jeg fikk den minste.  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...