Gå til innhold

Diverse tips for laksefiske ved Brufoss i lågen??


Anbefalte innlegg

Heisann :)

Jeg er så heldig at jeg i starten av juli skal på laksefiske nevnte sted

ei heeeeel uke (reisefeeebeeeer). Vel, så har det seg slik at jeg er

rimelig fersk på dette området rundt fluefiske og laks.Har ei tåhåndstang

fra vision, type 3zone 9#10, 14-fot. Har såhvitt prøvd meg på speykasting

noen få ganger. Sett masse instruksjonsfilmer både på youtube og DVD.... ;D

Skal bli mye plasking i elva fra sena mi der gett.... ;D

 

Men; Er det noen som kan anbefale meg noen gode fluer som av erfaring

fisker godt der? Er også veldig mottakelig for andre tips.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Starten av juli og brufoss er veeldig tidlig. I fjor ble det tatt 5 laks i juni og 20 laks fra 1 - 15 juli. I år er det innmeldt en laks til nå. Sjekk www.brufoss.no

 

Hvis du ikke er helt bundet opp til sted og tid ville jeg enten vurdert en annen plass eller en senere uke. Skal du dra så får du ihvertfall masse tid til å trene speykasting, og er du heldig så kan du jo få en også. Lågenflua er en variant av Thunder & Lightning. Bruk gjerne originalen i størrelse 6 eller 4. Greit allround valg som fungerer de fleste plasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm...

Hos Gerø sportfiske i Lillestrøm sa han ene som jobber der at det allerede

var i gang i lågen. Han sa også at det var veldig tidlig laks i alle

elvene i år. Er det noen andre her som vet noe?

Det er jo rart at webben til brufoss bare viser en laks tatt da.

Gidder jo ikke betale for ei uke når det ikke er laks der da, hmmm...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm...

Hos Gerø sportfiske i Lillestrøm sa han ene som jobber der at det allerede

var i gang i lågen. Han sa også at det var veldig tidlig laks i alle

elvene i år. Er det noen andre her som vet noe?

Det er jo rart at webben til brufoss bare viser en laks tatt da.

Gidder jo ikke betale for ei uke når det ikke er laks der da, hmmm...

 

 

 

Muligens det er tidlig i år. Var visst rekordtidlig den som ble tatt 10 juni. Men jeg synes det sier mer om at det faktisk er tidlig der oppe enn at sjansene for laks i begynnelsen av juli er store. Brufossfisket bruker ta seg opp i slutten av juli og er best fra august og ut sesongen. 2007 var det også en del laks tidlig på elva og det ble tatt litt i juni, men fra 1 juli til 15 juni ble det tatt null fisk.

 

Forhør deg om fangstene nedover. Er det veldig bra fangster i Holmfoss nå, så kan du forvente bra med fisk på brufoss om noen uker. Er fisket bra i Kjerragfossen så er den snart på Brufoss.

 

Har du mulighet ville jeg mye heller satset på en av elvene i Trøndelag, der er høysesongen i begynnelsen av juli, selv om laks selvsagt ikke kan garanteres der heller. Det er vanskelig nok å få laks, og spesielt når man er nybegynner, så da lønner det seg å velge et sted og tidspunkt hvor det er endel av sorten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm...

Hos Gerø sportfiske i Lillestrøm sa han ene som jobber der at det allerede

var i gang i lågen. Han sa også at det var veldig tidlig laks i alle

elvene i år. Er det noen andre her som vet noe?

Det er jo rart at webben til brufoss bare viser en laks tatt da.

Gidder jo ikke betale for ei uke når det ikke er laks der da, hmmm...

 

 

 

Muligens det er tidlig i år. Var visst rekordtidlig den som ble tatt 10 juni. Men jeg synes det sier mer om at det faktisk er tidlig der oppe enn at sjansene for laks i begynnelsen av juli er store. Brufossfisket bruker ta seg opp i slutten av juli og er best fra august og ut sesongen. 2007 var det også en del laks tidlig på elva og det ble tatt litt i juni, men fra 1 juli til 15 juni ble det tatt null fisk.

 

Forhør deg om fangstene nedover. Er det veldig bra fangster i Holmfoss nå, så kan du forvente bra med fisk på brufoss om noen uker. Er fisket bra i Kjerragfossen så er den snart på Brufoss.

 

Har du mulighet ville jeg mye heller satset på en av elvene i Trøndelag, der er høysesongen i begynnelsen av juli, selv om laks selvsagt ikke kan garanteres der heller. Det er vanskelig nok å få laks, og spesielt når man er nybegynner, så da lønner det seg å velge et sted og tidspunkt hvor det er endel av sorten.

 

hmm ingen laks mellom 1 juli og 15 juni :o :o det er lenge det ;D har selv vært og fisket der tidlig juli, og det er som oddbjørn sier, at jeg nok heller ville ha lagt turen trønderlag.

er masse elver der som er med kanon forhold der på den tiden, og mange er tilgjengelig for en forholdsvis billig penge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra med fisk i oppover i lågen i år,men kansje litt tidlig på Brufoss. Men tror nok fiske blir bra tidligere i år enn det har vært de siste årene,så sjansen for å treffe er nok til stede.

Sjekk om det kan være ledige kort på Rien når du kommer dit.Det ligger ett stykke lenger ned i elva og er ett flott strekke.

Skal dit selv til helga som kommer.

Jeg tok to stk i samme område sist Lørdag,men litt lengre opp i elva. En på 9 kg og en på 12 kg. Fine blanke og trill runde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

En flue som heter rusty red sies å være veldig god i lågen. Bant opp et par for noen dager siden, fikk derimot ingen ting. Er jo litt tidlig enda :) Men man kan jo alltids være heldig.

 

Hei

Rusty Red finner jeg ingen omtale eller bilder på noe sted, kan noen hjelpe meg med dette?

 

Har bundet opp noen ally`s shrimp som også er en god Brufoss flue.

 

Tilbringer nå ferien på hytta på Ble og lar meg atter igjenn trekke mot lakseførende vassdrag selv om jeg er ørret fisker 8)  merkelig hvilken tiltrekning dette med å stå å kaste i dagesvis uten å få fiske har på en stakkar  ;D

Skal og en tur til smålaks elvene på Fosen i ferien der får man i allefall oftest fisk på turene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ikke rusty rat jeg tenker på.

 

Flua jeg sikter til, "rusty red" har kort fortalt; gulltinsel langs kroken, påfuglherl-hale, et lag gult fiber eller rev, et lag rødt, et lag rustrødt eller brunt og så junglecock på hver side.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ikke rusty rat jeg tenker på.

 

Flua jeg sikter til, "rusty red" har kort fortalt; gulltinsel langs kroken, påfuglherl-hale, et lag gult fiber eller rev, et lag rødt, et lag rustrødt eller brunt og så junglecock på hver side.

 

Ok så den er omtrent lik Rusty Rat frem til vinge og hackel, men med Rød Hårvinge og rustrød/brun front hackel og jungelcock ?

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...