Gå til innhold

Døgnflue


Trond Engz

Anbefalte innlegg

Jeg og min datter på 10 år tok en fisketur øverst i Løpsjøen i Rena, vi "fant" ei døgnflue med meget tynn kropp i størrelse:krok 8-10,(den klekket i Osa), den var mørk brun oliven på undersiden.

Er det noen som vet åssen art det er?

Det var en som har litt peiling på døgnfluer som fikk se den levende flua som aldri hadde sett flua før

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vulgata ;D

 

Det er teknisk umulig at det er en vulgata. En vulgata imiteres på en krok 12 med en godt forlenger bakkropp, så vulgata er det ikke.

 

For det første er det vel ikke måten man imiterer flua på det man skal sammenligne med. Og for det andre kan vel en krok 12 med forlenget bakkropp være noe alle en døgnflue tilsvarende 8?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan jo komme noen alternativer her da? krokstrl 8-10

 

Hvor mange mm er den da ca?

ett fjellvann sikkert i nærheten av rena...

 

den er nå ivertfall ganske stor :)

 

Men når vi snakker om teknisk mulig...kan hende han tenkte på streamerkrok 8-10,da snakker vi vulgata ;);D

den var større en krok 12...jeg og pleier og liksom bruke krokstrl når jeg anslår sånn ca strl på flua...

Kunne jo være feks vulgata fordi...selv om han sier krok 8-10 ...selv om de som imiterer vulgata med krok 12 men forlenget kropp...så skjønner tankegangen din der arve :D

 

Men uansett,,må ha bilde, eller trond må sjekke noen bilder av noen store døgniser :)

 

jeg skreiv vulgata på tull...eneste jeg kom på i farten av store døgniser...i vann..

hadde en skrevet att han hadde funnet ei stor døgflue, krok 8-10 i nordmarka...hmmz...kanskje flere hadde tenkt på vulgata da...kunne fint gått utifra att det kunnne vært mulig att det kunne være det :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan jo komme noen alternativer her da? krokstrl 8-10

 

Hvor mange mm er den da ca?

ett fjellvann sikkert i nærheten av rena...

 

den er nå ivertfall ganske stor :)

 

Men når vi snakker om teknisk mulig...kan hende han tenkte på streamerkrok 8-10,da snakker vi vulgata ;);D

den var større en krok 12...jeg og pleier og liksom bruke krokstrl når jeg anslår sånn ca strl på flua...

Kunne jo være feks vulgata fordi...selv om han sier krok 8-10 ...selv om de som imiterer vulgata med krok 12 men forlenget kropp...så skjønner tankegangen din der arve :D

 

Men uansett,,må ha bilde, eller trond må sjekke noen bilder av noen store døgniser :)

 

jeg skreiv vulgata på tull...eneste jeg kom på i farten av store døgniser...i vann..

hadde en skrevet att han hadde funnet ei stor døgflue, krok 8-10 i nordmarka...hmmz...kanskje flere hadde tenkt på vulgata da...kunne fint gått utifra att det kunnne vært mulig att det kunne være det :)

 

 

 

antall haletråder, vingefarge og form. bakvinge str kan også hjelpe :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...