Gå til innhold

Laksefiske teknikk


Anbefalte innlegg

Heey hey! Har akkurat kommet hjem fra min første laksetur! Fy F å rått! Fikk ikke opp noen fisk, men fikk gleden av å se andre lande fisk, samt 10kgs som hoppet høyt over vannet!! Selv hadde jeg på fisk i 15-20 min, de føltes ut som at jeg hadde på et lokomotiv! Artig artig aritg!

 

Men jeg er jo ganske fersk i gamet og ønsker derfor å øke kunnskapsnivået til neste tur. Derfor lurer jeg på dette med fisketeknikk. Hvordan fisker dere etter laks? Jeg skjønner at dette vil variere grunnet hvor man står, strøm osv osv. Tenker da på inntrekk, hvordan dere lager liv i flua, kaster i hovedsak oppstrøms/nedstrøms ........................................

 

Jeg hadde satt stor pris på hvis noen kunne skrevet litt om dette temaet eller har linker til andre steder hvor det står endel om temaet.

 

DF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hmm, masse forskjellige teknikker for laksefiske, men jeg kan hvertfall prøve å forklare en metode som gav meg min første laks ever, i dag :D (skjekk http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=12998.msg176422#msg176422)

 

Når flua har "fisket ferdig", og er nesten helt inne ved land, holder man stanga og snøret i høyrehånda, og drar rolig frem og tilbake, i lange bevegelser. Håper du forstår hva jeg mener, kunne sendt deg en link på youtube, men husker ikke hva teknikken kalles :rolleyes: Det var sykt rått når fisken hogg til , akkurat i det jeg dro stanga mot meg for andre gang :D

 

 

Edit: oisann, så nå at denne tråden var skikkelig gammal!  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag mistet jeg persen min  :'( :'( :'( :'(¨

 

Helvetes sterk laks, det vsr som å ha på et tog, helt sinnsykt. Litt deppa og litt sjokka.

 

For en underlig følelse det er å miste stor fisk, sorg liksom.

 

Den var mellom 8 og 10 kg tenker jeg. Fortommen røk og jeg ble rett og slett knust av denne fisken.

 

Ingenting er råere enn laksefiske!

 

Hilsen en litt trist men facinert sørlending :'(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heey hey! Har akkurat kommet hjem fra min første laksetur! Fy F å rått! Fikk ikke opp noen fisk, men fikk gleden av å se andre lande fisk, samt 10kgs som hoppet høyt over vannet!! Selv hadde jeg på fisk i 15-20 min, de føltes ut som at jeg hadde på et lokomotiv! Artig artig aritg!

 

Men jeg er jo ganske fersk i gamet og ønsker derfor å øke kunnskapsnivået til neste tur. Derfor lurer jeg på dette med fisketeknikk. Hvordan fisker dere etter laks? Jeg skjønner at dette vil variere grunnet hvor man står, strøm osv osv. Tenker da på inntrekk, hvordan dere lager liv i flua, kaster i hovedsak oppstrøms/nedstrøms ........................................

 

Jeg hadde satt stor pris på hvis noen kunne skrevet litt om dette temaet eller har linker til andre steder hvor det står endel om temaet.

 

DF

 

 

Er det slik at ingen vil røpe sine teknikker? Deler man ikke kunnskap i laksefiskeverden?

 

Ønkser nemlig å bli en bedre laksefisker............. Derfor lurer jeg litt på hvordan dere velger å presentere flua for laksen...... og hvilke teknikker som brukes osv.....

 

 

DF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er et nokså stort tema dette. Anbefaler deg å lese litt bøker om emnet. Hugh Falkus sin bok kan trygt anbefales. Likeså bøkene til Jan Johanson (spesielt boken Laks). Øystein Aas har også gitt ut en meget god bok om emnet.

 

Grunnteknikken er å kaste 30-60 grader nedstrøms og gå tre-fire skritt for hvert kast. Så varierer man flue og synkegrad etter forholdene. Mending oppstrøms eller nedstrøms avhengig av om man ønsker at fluen skal fiske raskere eller senere.

 

Hvis du ser på siden til Jan-Erik Granbo så har han også skrevet noen fine artikler om fiske på forskjellige forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er et nokså stort tema dette. Anbefaler deg å lese litt bøker om emnet. Hugh Falkus sin bok kan trygt anbefales. Likeså bøkene til Jan Johanson (spesielt boken Laks). Øystein Aas har også gitt ut en meget god bok om emnet.

 

Grunnteknikken er å kaste 30-60 grader nedstrøms og gå tre-fire skritt for hvert kast. Så varierer man flue og synkegrad etter forholdene. Mending oppstrøms eller nedstrøms avhengig av om man ønsker at fluen skal fiske raskere eller senere.

 

Hvis du ser på siden til Jan-Erik Granbo så har han også skrevet noen fine artikler om fiske på forskjellige forhold.

 

Takk takk, da har jeg noen bøker å lese i vinter  ;D

 

DF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hvertfall gitt deg ett tips, vet ikke hvor mye du kan om laksefiske heller da... Uansett, her er hva jeg gjør:

Med flytesnøre kaster jeg ca 50garder nedstrøms, og venter til lina kommer inn mot land, da begynner jeg med den teknikken jeg prøvde å beskrive tidligere. Legger ved en utrolig amatørmessig paint-illustrasjon av det ;D

 

 

Fisker jeg med synk, gjør jeg det samme, bare at jeg kaster littegrann mer oppstrøms, sånn at lina skal få synke litt ;)

post-3144-13949866996172_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag mistet jeg persen min  :'( :'( :'( :'(¨

 

Helvetes sterk laks, det vsr som å ha på et tog, helt sinnsykt. Litt deppa og litt sjokka.

 

For en underlig følelse det er å miste stor fisk, sorg liksom.

 

Den var mellom 8 og 10 kg tenker jeg. Fortommen røk og jeg ble rett og slett knust av denne fisken.

 

Ingenting er råere enn laksefiske!

 

Hilsen en litt trist men facinert sørlending :'(

 

Synd du mistet den. Den hadde du fortjent så mye som du står på!! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne fisken gjorde så inntrykk at jeg bare måtte dele historien selv om jeg tapte kampen. Det må oppleves, det siste utraset som gikk til helvete.....hadde jeg bare osv. Jeg ser det for meg, bærende med storlaksen over jordet med kuene som pisser og driter i regnet. Kunne ikke blitt bedre!

 

Men fikk en trøstefisk i dag, en smålaks på 1,5 ca. De er ganske morsomme å ta de også.

 

Jeg opplever etter mange år etter laksen her nede med flue at alt går i faser og nivåer, man skal ikke rett opp med en gang. Man må lære og selv om jeg har etter min mening stor erfaring med å fighte fisk så var dette en så sterkt fisk at jeg ikke kunne fatte hva som foregikk.

 

Neste år.

 

Laksefiske teknikken min er  å bruke synkesnøre og tunge små fluer. Jeg gidder ikke å bruke ørretfisketeknikk når man fisker på laks.

 

Laks er grovt og brutalt fiske, alt sånn trendy med tørrflue og hitch kan man bare glemme på sørlandet. Og jeg elsker laksefiske, regn og vind, tunge fisker og uforutsigbare opplevelser.

I Finnmark som er mitt hjemsted nr 2 der er det en annen verden og man fisker lettere.

 

Sesongen er over i mine to elver og Mandalselva får ta de verste abstinensene....Ikke at man ikke kan få storlaks der!

 

Toggi, hadde du først blitt gira å laks så ville du også stått hele sommeren i elva ! jEG er tilbake etter havabboren litt seinere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...