Gå til innhold

Flyteringfiske i Øyungen?


Joachim

Anbefalte innlegg

Noen som har testet ut flytering i Øyungen?(det som ligger ovenfor Skar i Maridalen). Har observert til tider(oktober) flere fisker som beiter helt i overflaten.Ryggfinna synes 8) . Kan det være sik? Har kun fått små ørret der. Har noen erfaring med valg av svømmeføtter til flytering. Har en U formet ring og det fulgte med et par svømmeføtter. De er ikke noe bra..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaff deg skikkelige svømmeføtter!

 

Jeg har et par i fra Technisub som heter Stratos.

Du finner slike her: http://www.hadykk.no/products.php?cat_id=8

De koster litt over 800,- og er egentlig verdt dobbelt så mye i forhold til disse som selges sammen med bellyboater...

 

De er passe myke og du sparer masse krefter og kommer fortere fram.

Jeg har hatt mine i 8 år og brukt dem 30-40 turer pr. år. De er like bra ennå. Et tips er å be om å få med to sett med ekstra fester til reimer.

Det vil du trenge over tid..

 

stratosadj.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du vadeskoa inn i svømmeføttene' date=' eller bruker du bare strømpene. Hva med slitasje på neoprenen.[/quote']

 

Jeg synes det er mye mer behagelig uten vadeskoa på beina.

På modellen som jeg bruker går det ikke å bruke vadesko.

Jeg bruker et par løse neoprensokker som jeg trer utenpå for å slite på disse. Et godt tips er å koste på seg en tube med aquasure og smøre på sokkene selv om de er nye. Spesielt i sømmer og under hælen. Mine har hel såle av aquasure :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Øyungen er et av det lettest tilgjengelige vannene i Nordmarka og til tider står det folk på hvert nes langs østsiden av vannet. I tilegg er det nesten alltid to eller flere kanoer. Heldigvis er de fleste fiskerene av typen rød dupp eller 12g sluk.

Under vulgata klekkingen observerte jeg i tillegg 6-8 belly-båter. Liten av en trafikk. Øyungen har en bra vulgata klekking, grom stedet finner du kjapt, det smaleste områder mellom vannene, der ligger det en hel flåte bb'er under klekkingen. Sist jeg var der klekket det bra men veldig lite fisk å se. Tror fiskepresset gjør at man må være tidlig ute. Har fått noen ok fisker på slow water caddies, ligner mye på CDC caddisen beskrevet på bindesidene. Har også observert stimmer av fisk, prøvde å kaste på dem uten resultat. Jeg konkluderte med små røye.

Det finne med bb. i Øyungen er at man får fisket vestsiden av vannet, fint rund øyene og oddene utenfor utløpet fra Gåslungen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Eg bruker en del bellyboat og eg har samme svømmeføtter som Rune.Eg og bruker eit ekstra par med neopren sokker og det sparer veldi på vadeboksa.Neoprensokker finnes hos Primavillmarksliv.no og koster 75 kr.Da eg kjøpte,kjøpte eg to par for å ha lenge.det første paret har eg brukt sikkert 50 turer og ser heilt nye ut.Veldi kjekkt å ha.Vade skoa henger eg bak nakken på bellyboaten når eg er ute på vannet.Blir alltid til att eg går litt på berget uten skoa på,og da kommer eit ekstra par med sokker til sin rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...