Gå til innhold

Skal sette opp trådløst nettverk. Men har ikke peiling på hva jeg skal bruke


thomash

Anbefalte innlegg

Et tips generelt når det gjelder trådløst, er sjekke hvilke kanaler de trådløse nettverkene rundt deg bruker og velge en kanal som er minst 2 nummer unna. Eks om naboen din bruker kanal 6, velger du 8 eller høyere. Er kanal 6, 7 og 9 bruk, velg 4, 11 eller høyere. Dette har med støy å gjøre, normalt ikke noe problem, men er mere en sikkerhet mot eventuelle problemer

 

Omg.. er du klar over hvilke mysterier du har løst for meg nå?!  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest storfemti

Et tips generelt når det gjelder trådløst, er sjekke hvilke kanaler de trådløse nettverkene rundt deg bruker og velge en kanal som er minst 2 nummer unna. Eks om naboen din bruker kanal 6, velger du 8 eller høyere. Er kanal 6, 7 og 9 bruk, velg 4, 11 eller høyere. Dette har med støy å gjøre, normalt ikke noe problem, men er mere en sikkerhet mot eventuelle problemer

 

Omg.. er du klar over hvilke mysterier du har løst for meg nå?!  :D

 

Nei, men glad det var til hjelp :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Et tips generelt når det gjelder trådløst, er sjekke hvilke kanaler de trådløse nettverkene rundt deg bruker og velge en kanal som er minst 2 nummer unna. Eks om naboen din bruker kanal 6, velger du 8 eller høyere. Er kanal 6, 7 og 9 bruk, velg 4, 11 eller høyere. Dette har med støy å gjøre, normalt ikke noe problem, men er mere en sikkerhet mot eventuelle problemer

 

Omg.. er du klar over hvilke mysterier du har løst for meg nå?!  :D

 

 

:)

 

PS: Syntes ikke prisen er drøy jeg. Tross alt innebygget 1TB HD i denne saken også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips generelt når det gjelder trådløst, er sjekke hvilke kanaler de trådløse nettverkene rundt deg bruker og velge en kanal som er minst 2 nummer unna. Eks om naboen din bruker kanal 6, velger du 8 eller høyere. Er kanal 6, 7 og 9 bruk, velg 4, 11 eller høyere. Dette har med støy å gjøre, normalt ikke noe problem, men er mere en sikkerhet mot eventuelle problemer

 

Omg.. er du klar over hvilke mysterier du har løst for meg nå?!  :D

 

 

:)

 

PS: Syntes ikke prisen er drøy jeg. Tross alt innebygget 1TB HD i denne saken også...

 

Hæh hvah?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, nå er jeg på gang her men har et lite problem.

 

Siden dette blir en ruter etter en ruter så er jo defaulten 192.168.1.1.

I henhold til instruks så må man gå inn i ruter 1 og forandre denne til 192.168.2.1, siden ruteren jeg setter opp har 192.168.1.1.

 

1. Når jeg prøver og forandre til 192.168.2.1 i ruter 1 så netter alt ned, og jeg har sliter med og komme meg inn i ruteren igjen med pc`en jeg brukte når jeg prøvde å forandre intern ip.

 

2. Jeg kommer ikke på nett, og det hjelper heller ikke med repair for å få pc`en til og plukke opp ny intern pc.

 

Jeg regner med at dette er noe av problemet også siden jeg ikke kommer meg videre i setupen av ruter 2. Den er nå koblet opp, jeg har nett på den stasjonære via kabel fra stasjonær til ruter 2. Den videre setupen er å få resten opp og gå. Men når jeg kommer til pkt 7 (se bilde) og trykker next så starter den og sjekke ruter status, local area bobla popper frem og tilbake noen ganger så kommer det en ramme hvor jeg skal skrive inn mitt passord, her har jeg prøvd både eget passord som jeg ønsker og bruke, admin i tilfelle det er prat om default passord og blankt. Når dette er gjort så har jeg ikke kommer videre, jeg står fortsatt i rute 7, trykker jeg next så er jeg tilbake til hvor den sjekker ruter status.

 

Hva nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Du forandrer ipen på ruteren din, ikke huseiers..

 

Første du må gjøre, er å koble til med kabel på port 1-4, ikke sett i kabelen fra huseier enda. Logg deg på med nettleseren og forandre ipen til x.x.2.1, slå av DHCP samtidig. Lagre og gå til Advanced routing, der slår du av NAT. Lagre og slå av ruteren. Sett i kabelen fra huseier i port 1, ikke LAN porten, står tallet 1 ovenfor porten. Så koble til kabelen som er tilkoblet pcen din i port 2 og sjekk om du kommer på nett

 

Edit: kanskje denne linken kan hjelpe deg på veien når ingen svarer her :P

 

http://linksys.custhelp.com/cgi-bin/linksys.cfg/php/enduser/std_alp.php?p_sid=b9csgQIj&p_lva=231&p_li=&p_new_search=1&p_accessibility=0&p_redirect=&p_srch=1&p_sort_by=&p_gridsort=&p_row_cnt=69%2C69&p_prods=1&p_cats=0&p_pv=1.1&p_cv=&p_search_text=wrt54gl&p_scf_6=1&p_nav=head&p_trunc=0&p_page_head=1&p_page=1&p_page_foot=3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir bare bedre og bedre.

 

Nettet våres er nede (tror jeg), det har vært ustabilt siden i går.

Sitter nå med ferienettet våres (netcom mobilt bredbånd).

 

Oppdaget at forandringen jeg prøvde på først, med og forandre intern ip fra 192.168.1.1 til 192.168.2.1 gikk i orden på ruter 1.

Men spørsmålet er følgende. Spiller det noen rolle om ruter 1 (primær ruter) har 192.168.2.1, mens jeg setter opp min (sekundær) med 1.1?

 

Det er også et annet spørsmål som får meg til og lure på om dette er grunnen til at jeg kun har lokalt nett, og ikke internett.

Mens jeg holdt på med denne oppkoblings morroa så brukte jeg laptopen til og logge meg inn på det trådløse nettet til huseieren, og gå via det og inn på ruteren, fordi jeg har opplevd når jeg gjør forandringer fra min pc på ruter 1 så netter alt ned, og explorer kommer opp med melding om at den ikke finner siden, altså jeg er ikke tilbake i ruteren og ser forandringene. Da har jeg gått inn via laptop. Nå kommer jeg meg ikke inn på ruter 1 via laptopen min (altså nettet til huseieren), men jeg kommer meg inn via min stasjonære ved og benytte ny intern adresse, 2.1.

 

Dette skjønner jeg ikke bæra av, men jeg tør ikke gå inn via min stasjonære og forandre tilbake til 1.1 pga muligheten for at jeg ikke kommer meg inn på ruter 1 fra noen av pc`ene mine.

 

Men uansett, spiller det noen rolle om hovedruteren har 2.1 og ikke 1.1, og kan dette være årsaken til at internettet er borte, min lille forandring i ruter 1?

 

Om noen skjønner noe av denne forklaringen, er dere jaggu gode  :o

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Skal du gjøre forandringer på en ruter, unngå trådløst

 

Spiller ingen rolle hvilken ipadresse ruterne har, bare det ikke er den samme

 

Prøv å disable DHCP og NAT på ruteren din, ikke huseier sin. Skal ikke være mere hokus pokus enn det :-\

 

Når du er på nett med tråd, kan du sette opp det trådløse nettverket. Bruk WPA, ikke WEP, da helst WPA2 som er sikrest. Er ikke alle gamle maskiner som takler denne standarden, men det finner du fort ut isåfall ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Et tips generelt når det gjelder trådløst, er sjekke hvilke kanaler de trådløse nettverkene rundt deg bruker og velge en kanal som er minst 2 nummer unna. Eks om naboen din bruker kanal 6, velger du 8 eller høyere. Er kanal 6, 7 og 9 bruk, velg 4, 11 eller høyere. Dette har med støy å gjøre, normalt ikke noe problem, men er mere en sikkerhet mot eventuelle problemer

 

Omg.. er du klar over hvilke mysterier du har løst for meg nå?!  :D

 

 

:)

 

PS: Syntes ikke prisen er drøy jeg. Tross alt innebygget 1TB HD i denne saken også...

 

Hæh hvah?

 

 

Backup er topp. Får fiber med fast IP til uka. DIGG å kunne NATè etc selv. Tilgang fra heile væla på Time Capsulen min.. NAM :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips generelt når det gjelder trådløst, er sjekke hvilke kanaler de trådløse nettverkene rundt deg bruker og velge en kanal som er minst 2 nummer unna. Eks om naboen din bruker kanal 6, velger du 8 eller høyere. Er kanal 6, 7 og 9 bruk, velg 4, 11 eller høyere. Dette har med støy å gjøre, normalt ikke noe problem, men er mere en sikkerhet mot eventuelle problemer

 

Omg.. er du klar over hvilke mysterier du har løst for meg nå?!  :D

 

 

:)

 

PS: Syntes ikke prisen er drøy jeg. Tross alt innebygget 1TB HD i denne saken også...

 

Hæh hvah?

 

 

Backup er topp. Får fiber med fast IP til uka. DIGG å kunne NATè etc selv. Tilgang fra heile væla på Time Capsulen min.. NAM :)

Heheh..jeg kan nå min Ubuntu server fra heile verden og jeg kan bruke den til 10000x fler ting ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

JØSS da. Har servere jeg også, men det fiffige er at jeg er konstant "synkronisert" med mine andre maskiner hvor jeg enn er. Veldig kjekt med automatikk i dette. Og ærlig talt så er det ikke sjelden at mine windows NAS servere er nede. Har aldri skjedd med time capsulen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra support Raymond! Flott med ressurser som deg på forumet  :) :)

 

bjorni

 

Helt klart. Setter pris på støtten.

 

Grunnen til at det fortsatt er stille fra mitt lille eventyr er at vi fortsatt ikke har nettet oppe, sitter fortsatt med det mobile bredbåndet  :o.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom endelig på trådløst nett i går, etter at vi hadde fått tilbake linja våres.

Mye knot og prøving, men morro lel  :o

 

Takker for all støtte, og gode råd.

 

Spesielt en takk til deg Raymond, som sendte meg en PM med tlf nr som jeg kunne ringe hvis behov.

 

Regn med en henvendelse når jeg skal begynne å leke med og forandre på firmwaren, men nå skal jeg nyte det nye trådløse nettet en liten stund først  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Kom endelig på trådløst nett i går, etter at vi hadde fått tilbake linja våres.

Mye knot og prøving, men morro lel  :o

 

Takker for all støtte, og gode råd.

 

Spesielt en takk til deg Raymond, som sendte meg en PM med tlf nr som jeg kunne ringe hvis behov.

 

Regn med en henvendelse når jeg skal begynne å leke med og forandre på firmwaren, men nå skal jeg nyte det nye trådløse nettet en liten stund først  :D

 

jeg har hatt gleden av å treffe Raymond Thomas.......skikkelig hyggelig person det blir trivelig å treffe igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom endelig på trådløst nett i går, etter at vi hadde fått tilbake linja våres.

Mye knot og prøving, men morro lel  :o

 

Takker for all støtte, og gode råd.

 

Spesielt en takk til deg Raymond, som sendte meg en PM med tlf nr som jeg kunne ringe hvis behov.

 

Regn med en henvendelse når jeg skal begynne å leke med og forandre på firmwaren, men nå skal jeg nyte det nye trådløse nettet en liten stund først  :D

 

jeg har hatt gleden av å treffe Raymond Thomas.......skikkelig hyggelig person det blir trivelig å treffe igjen!

 

Vel om han (du Raymond) kommer til Bardutreffet så vanker det noen god plasser til flua  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...