Gå til innhold

Skal sette opp trådløst nettverk. Men har ikke peiling på hva jeg skal bruke


thomash

Anbefalte innlegg

Deler bredbåndoppkobling med huseieren.

De har trådløst opplegg, hvor det sikkert er brukt et eller annet så vi har hver vår unike oppkobling, men gjennom den samme boksen. Om det går igjennom den trådløse greia demmes, eller om det er noe annen hardware der oppe vet jeg ikke. Men jeg tror det går igjennom den trådløse enheten, som sikkert en en ruter med noe ekstra funksjoner.

 

Tenkte jeg skulle sette opp et eget trådløst nettverk, men spørsmålet er om jeg skal sette opp en trådløs ruter, eller om jeg skal bruke en aksesspunkt, eller noe annet?

 

Konfigurasjonen blir en stasjonær som jeg kobler opp med kabel til den trådløse enheten, og to laptoper trådløst.

 

Ergo, jeg har ikke peiling på hva jeg skal kjøpe?

 

Kom gjerne med ruter eller aksesspunkt som dere anbefaler meg og kjøpe.

Er ingen racer på konfigurering og lignede, så mest mulig plug & play, uten for mye dilldall som jeg må gjøre for å komme på nett er gunstig.

 

Hørte at det fantes rutere hvor man kunne velge om den skulle benyttes som ren ruter, aksesspunkt og lignede.

 

Har sett på denne ruteren, D-Link DIR-615, http://prisguide.hardware.no/product.php?productId=82438&cat_id=259.

Kan denne benyttes?

 

Greia er den at jeg har ikke anledning til å gå inn i hoved ruteren og gjøre ting, så denne må evt. kunne fungere som et rent aksesspunkt uten at jeg må gjennomføre de konfigurasjonene som man må gjøre når man evt. har en ruter etter en ruter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest storfemti

Gå for en router, men ikke DIR-615. Den er ikke stabil og har store drop i hastighet. Ville heller ha satset på DIR-655, men aller helst sett om det er mulig å skaffe en Linksys WRT54GL (evt WRT54G versjon 1.0 til 1.4). Linksys'en kan flashes med linux firmware og da har man plutselig en router som er verdt flere tusen kroner. Har en slik med en firmware som heter Tomato, denne har gått 24/7 i 4 år uten noe form for hickups. Kan funke som både router og acesspunkt pluss litt til

 

Oppsettet bør være enkelt, sett den nye routeren til å motta fra huseierens router og resten skal gå av seg selv. Men som sagt, se om du kommer over en WRT54GL, disse er noe av det beste som finnes av routere, men støtter dessverre bare G standarden. Så lenge du ikke har over en 50mbit linje, er ikke dette noe problem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Mulig jeg ikke helt forstår hva du vil og skjønner derfor ikke helt hvorfor du vil gjøre det på denne måten. Ser 4 alternativ:

 

1. Du bruker fremdeles huseiers trådløse nettverk

- Du trenger trådløst nettverkskort i stasjonær PC

- Laptopper accesserer også huseiers trådløse nettverk

 

2. Du accesserer huseiers nettverk via kabel til egen trådløs router

- Du trenger egen trådløs router som du konfigurerer selv. Stasjonær PC kobles til routers innebygde switch, laptopper accesserer eget trådløst nettverk

 

3. Du accesserer huseiers nettverk via trådløst accesspunkt

- Du trenger et trådløst accesspunkt som mottar huseiers trådløse nett

- Du trenger en trådløs router du konfigurerer selv og som laptoppene dine kan nå. Stasjonær PC kobles direkte til egen router

 

Mulig jeg tar feil, men jeg innbiller meg at du normalt ikke kan sette opp trådløs router til både å være accesspunkt og sender samtidig for ditt eget trådløse nettverk. Altså må du ha 2 bokser. Mulig noen router kan gjøre begge deler. Problemstillingen har ikke vært aktuell for meg så jeg er litt på gyngende grunn her.

 

4. Du har ditt eget internett abonnement

Da får du gjerne en trådløs router av ISP du konfigurerer selv

Kobler PC direkte til dennes innebygde switch og laptopper når denne via eget trådløst nettverk.

 

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en ekstra sterk antenne til min stasjonære PC for å ta inn et åpent nettverk, dette delte jeg videre med min stasjonære PC - via kabel til min egen trådløse router - som igjen sendte signalet videre til mine bærbare PCer. Dermed var alle på nett, og alle i samme nettverk med god hastighet\signalstyrke. Dette forutsetter at stasjonæren er på for at bærbarene skulle ha nett.

 

En slik løsning du sikter til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Raymond

 

Takk for dette.

Jeg trenger ikke og gå inn i hovedruteren og gjøre noe?

Det er bare å plugge i nettverkskabelen jeg bruker i dag og gjøre div konfogurasjoner så er jeg oppe å gå?

 

Om du har en kabel fra huseier, så skal det være så enkelt ja :)

 

Mulig du må deaktiviere DHCP i routeren din, men dette skal ikke være nødvendig. Sett opp den nye routeren til å motta ip automatisk, så er det bare å plug&pray ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Jeg kjøpte en ekstra sterk antenne til min stasjonære PC for å ta inn et åpent nettverk, dette delte jeg videre med min stasjonære PC - via kabel til min egen trådløse router - som igjen sendte signalet videre til mine bærbare PCer. Dermed var alle på nett, og alle i samme nettverk med god hastighet\signalstyrke. Dette forutsetter at stasjonæren er på for at bærbarene skulle ha nett.

 

En slik løsning du sikter til?

 

Dette er litt tungvint når man bare kan kjøpe en router som gjør samme nytte som stasjonæren din, da slipper du ha den på for å være på nett med bærbaren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en ekstra sterk antenne til min stasjonære PC for å ta inn et åpent nettverk, dette delte jeg videre med min stasjonære PC - via kabel til min egen trådløse router - som igjen sendte signalet videre til mine bærbare PCer. Dermed var alle på nett, og alle i samme nettverk med god hastighet\signalstyrke. Dette forutsetter at stasjonæren er på for at bærbarene skulle ha nett.

 

En slik løsning du sikter til?

 

Dette er litt tungvint når man bare kan kjøpe en router som gjør samme nytte som stasjonæren din, da slipper du ha den på for å være på nett med bærbaren :)

 

Det enkleste er altså, som Raymond sier, en kabel fra huseiers router til din egen router. Da trenger ikke huseier å konfigurere noe som helst og du er ikke avhengig av stasjonær PC er påslått for at laptop har tilgang til internett. Dersom egen data kabel er vanskelig, men dere er koblet på samme strøm måler, ville jeg vurdert å kjøpe en home plug, hvor du kjører data nettverk over strømnettet. Har en slik en selv  og det fungerer fint.

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange svar.

Jeg har sendt en txt melding til han som har satt opp linjen våres.

 

Vi bor litt utenfor alfarvei i Bardu, så vi har ikke internett via bakkelinje men trådløst bredbånd.

 

Siden jeg deler nettlinje med huseieren så har han fyren som vedlikeholder og har montering av dette trådløse bredbåndet gjort et eller annet i ruteren som gjør at vi får tildelt unike oppkoblinger. Vi deler kun på båndbredden, ikke det trådløse som huseieren har satt opp til seg selv. Fra denne ruteren går det en kabel inn til meg som jeg benytter.

Det er denne jeg ønsker å plugge i en trådløs stasjon, har lest at en ruter etter en ruter ikke alltid er like lett, men at et aksesspunkt er det riktige her. Men som nevnt tidligere så har det blitt meg fortalt at det finnes rutere hvor man kan velge om denne skal fungere som en ruter eller aksesspunkt.

 

Jeg blir ikke og benytte den stasjonære som noen form for basestasjon, men kun koble denne oppimot den trådløse enheten med kabel. Så hovedkabelen fra ruteren som vi deler går inn i den trådløse senderen, hvor jeg linker den stasjonære opp med kabel og våre to laptoper på vanlig trådløs måte.

 

Linksys WRT54GL (evt WRT54G versjon 1.0 til 1.4) låter spennende. Jeg skal se på dette.

Men vi får vente på svar fra han duden som satte dette opp. Kanskje det blir litt klarere hvordan jeg skal sette opp ting selv så fort jeg får svar fra han.

 

Jeg skjønner at dette opplegget ikke er lett og forstå, jeg er mektig usikker selv for å si det mildt siden jeg ikke vet hvilke konfigurasjoner som er gjort i den boksen.

 

Det eneste jeg vet er at hovedruteren som vi deler på er en Linksys wireless-g 2.4ghz.

Huseier kjører trådløst hos seg fra denne boksen, vi har kabel fra denne og videre til oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Så lenge du har kabel fra routeren til huseier, skal det normalt være bare å plugge den i den nye routeren og så er du på nett :)

 

Wireless-g 2.4ghz er ikke en modell, bare navnet på G-standarden og hvilken frekvens den er på. Så vidt jeg husker, starter alle Linksys routere på WRT. Linksys er forøvrig eid av verdens største på nettverk, Cisco Systems. Et veldig trygt kjøp etter mine erfaringer, med WRT54GL som den beste. Synd at denne ble tatt ut av produksjon og ikke erstattet med en nyere modell :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Se i manualen når du får routeren ;)

 

Men kort fortalt.. Er en knapp bakpå routeren som du må stikke en nål eller lignende i for å komme til. Den holdes inn i 45 sek mens strømmen er av, da har du tatt en hard reset. En soft reset er å ta ut strømpluggen bare :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

husk å hard reset (aka 30-30-30) ruteren før og etter firmware-upgrade :)

 

Explain please?

http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Installation#Reset_to_Factory_Defaults_or_better_yet_a_Hard_reset_or_30.2F30.2F30

 

les gjerne hele guiden :)

 

WoW  ???

 

Jeg har lest greia, og tror at en snøball har større sjanse til å overleve helv.... en at jeg får til denne raptusen.

 

Hvilke fordeler har man ved å oppgradere med denne firmwaren, og gjennomføre dette sinnsyke opplegget?

 

Bruker nettet stort sett til surfing, ikke stort annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Bruk Tomato du, er ikke så mye mere avansert enn det som er orginalt. Er simpelt egentlig, kan prøve å forklare..

 

Etter du er koblet opp til routeren og er på nett, da helst kablet, gjør som følger:

 

1. Last ned Tomato og lagre fila

2. Skriv inn 192.168.1.1 i nettleseren din og logg inn på routeren (admin og admin er standard tror jeg, står i manualen)

3. Naviger til administration taben og velg firmwareupgrade/oppdatering

4. Henvis til fila du nettopp har lagret, skal hete WRT54G_WRT54GL.bin

5. Ting vil nå begynne å skje og du vil få beskjed om at routeren vil reboote. La den boote ferdig og vent i 2min

6. Ta ut strømkabel og hold inn knappen bak i 45-60sek

7. Sett i strømkabel og vent i ca 1min, logg så inn igjen gjennom nettleseren din. 192.168.1.1, passord og brukernavn er enten root eller admin

8. Gjør forandringene dine og lagre, husk å forandre brukernavn og passord!

 

Vips, så har du Tomato innstallert :D

 

Et tips generelt når det gjelder trådløst, er sjekke hvilke kanaler de trådløse nettverkene rundt deg bruker og velge en kanal som er minst 2 nummer unna. Eks om naboen din bruker kanal 6, velger du 8 eller høyere. Er kanal 6, 7 og 9 bruk, velg 4, 11 eller høyere. Dette har med støy å gjøre, normalt ikke noe problem, men er mere en sikkerhet mot eventuelle problemer

 

Når du er oppe å går, ta kontakt igjen og jeg vil vise deg noen andre tips ;)

 

Edit: glemte noe vesentlig :-X :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk Tomato du, er ikke så mye mere avansert enn det som er orginalt. Er simpelt egentlig, kan prøve å forklare..

 

1. Last ned Tomato og lagre fila

2. Skriv inn 192.168.1.1 i nettleseren din og logg inn på routeren (admin og admin er standard tror jeg, står i manualen)

3. Naviger til administration taben og velg firmwareupgrade/oppdatering

4. Henvis til fila du nettopp har lagret, skal hete WRT54G_WRT54GL.bin

5. Ting vil nå begynne å skje og du vil få beskjed om at routeren vil reboote. La den boote ferdig og vent i 2min

6. Ta ut strømkabel og hold inn knappen bak i 45-60sek

7. Sett i strømkabel og vent i ca 1min, logg så inn igjen gjennom nettleseren din. 192.168.1.1, passord og brukernavn er enten root eller admin

8. Gjør forandringene dine og lagre, husk å forandre brukernavn og passord!

 

Vips, så har du Tomato innstallert :D

 

Et tips generelt når det gjelder trådløst, er sjekke hvilke kanaler de trådløse nettverkene rundt deg bruker og velge en kanal som er minst 2 nummer unna. Eks om naboen din bruker kanal 6, velger du 8 eller høyere. Er kanal 6, 7 og 9 bruk, velg 4, 11 eller høyere. Dette har med støy å gjøre, normalt ikke noe problem, men er mere en sikkerhet mot eventuelle problemer

 

Når du er oppe å går, ta kontakt igjen og jeg vil vise deg noen andre tips ;)

 

Men hvis jeg bruker Tomato, må jeg da gjøre den 30-30-30 greia?

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...