Gå til innhold

Fiske med cane


BjørnarSkj.

Anbefalte innlegg

Ettersom det er så mye fokus på splitcane for tiden, tenkte jeg at jeg måtte beskrive mitt canefiske. Fordi jeg i helgen var på min årlige bambusrunde.

 

Jeg for på hytta mi - kun med selskap av bikkja (selvfølgelig en Tempelhund ved nav Pia). Der grov vi feite duggmark, tok oss en aquavita( jeg i allefall) og gikk ned til vannkanten i skumringen. Der rigget jeg min femmeters bambusstang med krok 8 (TMC100) og tre feite marker. Listet meg til vannkanten og vippet ut. Lot marken synke rolig noen sekunder før jeg hevet den følsomt til overflaten og stripet tretti cm før jeg gjenntok prosedyren. Herlig når fisken tar. Sent og kontrollert tilslag før jeg bare fortsetter presset og får den inn. Etter  et par fisker er det varmt i hodet..må ha fler..må ha fler.. Etter fire er det stopp...dårlig samvittighet! Glad og fornøyd går vi tilbake til hytta.. Trefire aquevit og et par sprøstekte ørret senere. Sitter jeg og skriver i hytteboka....gleder meg til neste høst med ny "harverunde".

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig bjorni. Må bare gjøre dette hver høst. Det var denne fiskemetoden jeg lærte av min onkel når jeg var liten. Slike ble det gjort! Dette må gjøres senere også. Jeg er overbevist om at den lærdommen jeg fikk da hjelper meg den dag i dag. Spesielt med det at du skal fiske på alvor selv om distansen er bare en fortom og 30% klump vekk fra deg. Opptre slik alltid. Du verden hvor mange fisker som blir skremt både natt og dag pga uvettig vading og stresset væremåte.

 

(gøy er det også ;) ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...