Gå til innhold

Tekstillim Mayfly


Hockeysveisen2

Anbefalte innlegg

Har sittet og eksprimentert litt med haleløsningen som ligger ute på siden her. Skal ærlig innrømme at jeg har hatt litt problemer med å lage den. Problemet er at jeg har limt fast hele halen til nåla jeg har bundet den på. Derfor satt jeg med inn i tenkeboksen. Jeg kom frem til at jeg måtte finne et materiale som dekket hele nåla slik at limet ikke kom gjennom og festet. Jeg har noe tynn foam (lik den som brukes på princeps) som jeg dekket nåla med, og ribbet med bindetråd. Deretter festet jeg hale og la på dubbing slik som Rune har beskrevet. På denne måten glir halen lett av nåla. For å få den til å gli enda lettere gnir jeg inn nåla med litt stearing før foamen festes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dekker ikke nåla. Jeg fester tråden på nåla med fire-fem surringer, deretter fester jeg inn skumplasten og dekker nåla med den. Etter det fester jeg halefibrene oppå skumplasten med noen surringer. Oppå festepunktet tar jeg en dråpe lynlim. Så ribber jeg skumplasten med bindetråden og avslutter med et par halvstikk. Etter det gjør jeg akkurat det samme som du beskrev i artikkelen. Jeg skjønner at det kan være ett poeng med å dekke nåla med bindetråd. Jeg får ikke noe hult rør fordi skumplasten fyller igjen "røret" når jeg tar halen av nåla. Hmm, tror jeg skal prøve en variant med et lag med bindetråd på nåla nå. Jeg kan prøve å legge ut en bildeserie av fremgangsmåten, men jeg får ikke noe særlig god kvalitet på bildene fordi de blir tatt med DV-kamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har foreløpig ikke hatt noen problemer med å dra kroppen av nåla. Har bundet opp noen vulgataer med kroppen, men de er ikke testet enda. Som du ser er kroppen i stor grad inspirert av artikkelen din. Selv om det kom meg for øret at silikon ikke blir like sterkt som tekstillim :shock: , så var jeg nødt til å kjøpe det idag. I og med at jeg har deltidsjobb i en jernvarehandel ble fristelsen for stor, så jeg endte opp med en i overkant subsidiert tube. Jeg fant en flue på nett i går med silikonkropp på som jeg tenkte å teste. Synes den ser skikkelig flott ut. Her er lenka:

 

http://www.ffinternet.com/html/flytying_dries_danica.htm

 

Jeg har en liten følelse av at det er litt mye materialer på den. Foam, hackle og Cdc er vel strengt tatt ikke nødvendig, men fin er den uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...