Gå til innhold

#3-stang


Ronny S

Anbefalte innlegg

Funderer på å kjøpe ei kort #2-3-stang til sommerens fiske. Jeg har prøvekastet Orvis T3 843 og Hardy Gem 7'6 #3, men jeg har ikke fått prøvd noen av dem i praktisk fiske. Begge er herlige å kaste med. Noen som har noe skikkelig erfaring å bidra med her?

Kunne også godt tenke meg noen innspill om Sage 282-3 SLTCA, da dette ser ut som ei gild stang. Jeg har prøve stanga i klasse 0 i samme serie, og det var jo et deiligt drops. Bortsett fra snella da, men den skulle forbedres? Noen som har praktisk erfaring?

 

Ronny S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Har selv en Scott SES 8,6 trer, helt fantastisk og rorsom stang, blir dsvere ikke laget lengere. Sjekk Scott stengene for du besemer deg, fantastike senger seielt G serien fiskestang se nett side fuefiske.org eller sottflyrod.com . Personelig synes jeg 7,6 fot er for kort, ville ha valgt en 8,6 fot.Hilsen Per Edvin [/url]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Har selv en Scott SES 8' date='6 trer, helt fantastisk og rorsom stang, blir dsvere ikke laget lengere. Sjekk Scott stengene for du besemer deg, fantastike senger seielt G serien fiskestang se nett side fuefiske.org eller sottflyrod.com . Personelig synes jeg 7,6 fot er for kort, ville ha valgt en 8,6 fot.Hilsen Per Edvin [/url']

 

Hvorfor syntes du at en 7,6 ft. er for kort, de lange stænger er jo til høje bagkast, eller hvis der er grøde, står man ude i en elv har man ikke brug for lange stænger, har selv 4 stk. fra 7-7,5 ft. en 7,5ft. #3 vil være mit bud.

 

jeg vil godt anbefale SCOTT. har en 9,5ft. #7 i serie G det er en ren kastekanon, og så er konstruktionen over 25 år gammel.

 

Loke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som ikke har fisket med lett ørret med utstyr har gått glipp av noe.

Jeg prøvde en treerstang fra Scott og ble forelsket. Det er ei veldig rolig stang med en masse power i bunnen. Med Rio Windcutter som perfekt følgesvenn til denne trenger du ikke ha dame.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var meg, Ronny S, som glemte å logge meg inn.

 

Ronny

 

Hei Ronny S.

 

Nej det nærmste jeg kommer er min Hardy Favorit 7 Ft. #2 den nruger jeg hvert år i Nøraelva, er en fantastisk stang til Harr.

 

Hilsen Loke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Loke

 

Den stanga har jeg selv, og det er jo herligt å fiske med en slik rolig og lett stang. En slik stang selger/bytter man aldri bort.

 

Men nå er jeg på jakt etter noe som er litt kjappere. Jeg ser forøvrig at Orvis i dag har lagt ut T3 763-2 (mid-flex 6.0) på nett i dag. Den er middels rask, så det er og et meget muligt alternativ. Og den har absolutt et pent grep og vakkert snellefeste.

Så det er mulig jeg må be Vidar ta inn en slik til våren.

 

Ronny S

 

http://www.orvis.com/store/product_choice.asp?pf_id=94355132&feature_id=&dir_id=758&group_id=759&cat_id=910&subcat_id=1&shop_id=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ronny !

Du sier du allerede har prøvekastet stengene. Hva slags tilleggserfaringer fra praktisk fiske er det da du er på jakt etter ? Selv har jeg en Sage SPLCA 282-3 vet ikke helt hvordan denne blir i forhold til SLT'n men jeg synes ihvertfall den har et overraskende stort potensiale. Med et Quiet taper snøre #2 Takler den greit noe vind samt vekta nymfer og streamere. Et TT 2-3 snøre passer også bra til disse stengene.

 

Mvh

RJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Osprey

 

Når jeg sier prøvekastet, så har jeg prøvd begge stenger noen få kast på en plen. Og da blir det gjerne til at man prøver å få ut så mye snøre som muligt.

Det jeg søker er praktisk fiskeerfaring med disse stengene. F.eks; hvordan er de til svært korte kast. Lander de fluen presist der du har tenkt? Det er jo ganske ulikt for endel stenger. Væffal synes jeg det.

Løfter de snøret greit fra vann, eller må du trekke inn mye snøre for å få fart på det igjen?

Hvordan er stengene å kjøre fisk på? Er de raske til å tømme fisken for vilje, og har den krefter til å holde igjen fisken?

Altså slike ting som 8-10 kast uten flue på en plen ikke klarer å formidle. Det eneste jeg vet om disse stengen er at de kaster bra, men ikke så langt som min Sage SP390, men så er da også den 9'.

Takk for verdifulle innspill fra alle sammen. Tar gjerne mot fler tips om disse stengene.

 

Ronny S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fisket ganske mye med ulike stenger i #1-2-3 og er det noe som kjennetegner disse så er det ikke løftekraft :-). Bruker disse stengene primært fordi det gir økt fiskeglede. Når det gjelder egenskaper på korte kast/kast med kort snøre, så bestemmes jo det helst av hvor mye vekt som ligger i den delen du skal kaste med. Så lette stenger som vi snakker om er er jo primært beregnet på korte kast (kanskje litt med unntak av #3) og da kan det være greit å gå opp en klasse på snøret i forhold til stanga, men det må testes først. Presisjonen i kastet er det i stor grad du som bestemmer :-) Betydningen av en veltapert fortom må imidlertid ikke undervurderes. Til slutt har jeg lyst til å si at det som tømmer fisken for krefter er den motstaden som påføres krokøyet, om den da kommer fra stanga eller slurebremsen eller andre ting tror jeg egentlig fisken gir blaffen i. Konsekvensen av dette er kanskje at stangas praktiske og følelsesmessige egenskaper som kasteelement er det som bør tillegges vekt.

 

Mvh

RJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste Osprey

 

Takk for svaret!

Som deg, så fisker jeg også ganske mye med lette stenger. Og jeg er ikke helt enig med deg i alt du sier.

 

Jeg har to ulike #1-stenger. En rolig, og en noe raskere. Den rolige treffer punktet jeg sikter på av seg selv nesten. Den raske er ikke så presis, men er på den annen side mye raskere å legge ut flua i et vak med. Og den kaster et par meter lengre også. Samt at den er bedre til å gjøre spesialkast med.

Den rolige stanga er mye kjappere å temme fisk med enn den raske stanga. Sannsynligvis fordi den har mye lengre aksjon, og at fisken dermed får en mye seigere motstander. Mens de på den raske stanga har noe mer konkret å kjempe mot.

Altså som forskjellen mellom å prøve å slite en strikk og en hyssing.

Dette med fortom er jeg meget klar over, og har selv et par favoritter.

 

Ronny S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei,

 

Stein Grønbereg solgte meg en Hardy gem 7'6" #3 som er brukt i Evje traktene, Sirdalsheiene, men mest i småelvene rundt Divi- og Rostadalen. For å svare på spm ditt. Stangen lader bra, selv på korte distanser. Har brukt SA GPX #3 og Rio Grand #3. Rio har funket best.

 

Eneste minus er at den er to-delt!

 

Mvh,

 

Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...