Gå til innhold

Artikkel fluekasting


SRS

Anbefalte innlegg

Jeg leste artikkelen om fluekasting av Rune og Stener, og jeg synes den er veldig bra! Lett forklart og mange tegninger, bra! Grunnprinsippene kommer tydelig fra. Ser fram til fortsettelsen... :D

 

Fluefiskerhilsen fra SRS :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med SRS her. :P

 

Jeg har lært fluekasting gjennom å lese i en bok hvor teknikken er forklart greit nok. Men dette med fysikken og å lagre energi i stanga har jeg ikke hørt før.

Jeg synes at dette er veldig viktig.

 

Kjempeflott artikkel, Rune =D>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Hei.Synst alltid det er kjekkt å lese kva dei proffe( :roll: ) har å sei om fluekasting.

Eg føler att eg har kastinga ganske så greit inne,men ein kann alltid ta med seg tipps ut i (felten)Hyggelig innlegg gutter :D.Sånne får me aldri nok av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
. Men dette med fysikken og å lagre energi i stanga har jeg ikke hørt før.

 

Har diskutert det så busta fyker på andre fora, og jeg tror fortsatt det er feil. Ja det er viktig å spenne opp stanga, men det er ikke (først og fremst) for å få igjen energien i en "pilbue effekt" når stanga stoppes.

 

Et pilbuekast går ikke langt...

 

Grunde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

. Men dette med fysikken og å lagre energi i stanga har jeg ikke hørt før.

 

Har diskutert det så busta fyker på andre fora' date=' og jeg tror fortsatt det er feil. Ja det er viktig å spenne opp stanga, men det er ikke (først og fremst) for å få igjen energien i en "pilbue effekt" når stanga stoppes.

 

Et pilbuekast går ikke langt...

 

Grunde[/quote'] Jeg er vel enig med deg i det. Man bør spenne den opp/få den til å jobbe for å unngå kollaps? Slik at stanga bærer snørevekten, ikke sant? "pilbueeffekten" er ikke stor, ----> Fest stanga i bakken og trekk i linen og slipp! Snøret går ikke fælt langt nei. Det er aksellerasjonen og bråstoppen som er tingen. Men spensten i stanga er også med på å gjøre det bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel enig med deg i det. Man bør spenne den opp/få den til å jobbe for å unngå kollaps? Slik at stanga bærer snørevekten' date=' ikke sant? "pilbueeffekten" er ikke stor, ----> Fest stanga i bakken og trekk i linen og slipp! Snøret går ikke fælt langt nei. Det er aksellerasjonen og bråstoppen som er tingen. Men spensten i stanga er også med på å gjøre det bedre.[/quote']

 

Tror egentlig at vi er enige, over en kopp kaffe hadde vi i alle fall klart å bli det :)

 

Den dere pilbue greia er en sånn missforståelse som har satt seg og blitt gjenntatt mange ganger, så det er liksom blitt sannt (Mel Krieger sier det til og med)... Det som er viktig for å få fart på snøret er å virke med tilstrekkelig kraft over nok vei, og for å få tilstrekkelig kraft må vi spenne stanga. Og ved å "spenne bunnen først" vil man få en større kraft med mindre "vei-bruk".

 

Bråstoppen er også viktig (i alle fall i de fleste kastestilene), men først og fremst for å lage trange bukter, ikke for å få ut "pilbue-energien".

 

Synes forøvrig at artikkelen er god!

 

Grunde Løvoll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

grunde,

Bråstoppen er også viktig (i alle fall i de fleste kastestilene), men først og fremst for å lage trange bukter, ikke for å få ut "pilbue-energien".

Er det ikke slik da at ved en kontant bråstopp så overfører man hastigheten og utnytter stanga bedre enn ved en dårlig bråstopp. Det må til for å få stanga til å slå over/jobbe. Det er alltid sider ved en sak som kan være annerledes dersom...

 

Jeg synes at det er viktig å ikke gjøre dette vanskeligere enn det er. Det jeg skriver om er godt kjente prinsipper som fungerer. I første omgang kommer jeg til å ta slike basic saker som artikkelen som er nevnt her. Deretter går det ann å filosofere litt mer over "spissfindighetene" som ikke er helt nødvending for å fiske.

Jeg kaster ganske så typisk "pendelkast" og kommer til å holde meg til det i artikkelene. Jeg vet at det er andre her som kaster annerledes og det hadde vært både lærerikt og informativt om vi kunne få med andre stilarter i artikkelserien om fluekasting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Rune,

 

skal prøve å konsentrere meg om å ikke havne ut i en lang flisespikkediskusjon, si fra hvis jeg ikke greier det ;-)

 

grunde' date='

Bråstoppen er også viktig (i alle fall i de fleste kastestilene), men først og fremst for å lage trange bukter, ikke for å få ut "pilbue-energien".

[/quote'] Er det ikke slik da at ved en kontant bråstopp så overfører man hastigheten og utnytter stanga bedre enn ved en dårlig bråstopp. Det må til for å få stanga til å slå over/jobbe. Det er alltid sider ved en sak som kan være annerledes dersom...

Jeg skjønner ikke hva du mener med å overføre hastighet? Det er lettere å sette trange bukter med en skikkelig (gjerne høy) bråstopp. Jeg tror også at det er riktig at man får mer igjen av det (lille?) stangas spenst kan bidra med når man stopper hardt og brått. Dette fordi man åpner opp bukta mindre mens stanga retter seg ut.

 

Jeg synes at det er viktig å ikke gjøre dette vanskeligere enn det er. Det jeg skriver om er godt kjente prinsipper som fungerer. I første omgang kommer jeg til å ta slike basic saker som artikkelen som er nevnt her. Deretter går det ann å filosofere litt mer over "spissfindighetene" som ikke er helt nødvending for å fiske.

Jeg er veldig enig! (det skulle man kanskje ikke tro?). Men jeg er kanskje litt overfokusert på pressisjon. Og prinsippene du skriver om er jeg enige i, jeg var bare litt uenig i begrunnelsen for dem. Man må spenne opp stanga, og det må man for å få kraft på snøret gjennom kastebevegelsen, det er også begrunnelsen for å få med bunndelen tidlig. Bråstoppen setter effektive bukter. (og det finnes morsomme ekstremteknikker hvor man dropper bråstoppen, men da er vi over på flisespikkegreiene tror jeg).

 

Jeg kaster ganske så typisk "pendelkast" og kommer til å holde meg til det i artikkelene. Jeg vet at det er andre her som kaster annerledes og det hadde vært både lærerikt og informativt om vi kunne få med andre stilarter i artikkelserien om fluekasting.

Flotte saker! Artikkler om forskjellige kastestiler hadde også vært veldig spennende.

 

Mvh.

Grunde Løvoll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

grunde

Jeg skjønner ikke hva du mener med å overføre hastighet? Det er lettere å sette trange bukter med en skikkelig (gjerne høy) bråstopp. Jeg tror også at det er riktig at man får mer igjen av det (lille?) stangas spenst kan bidra med når man stopper hardt og brått. Dette fordi man åpner opp bukta mindre mens stanga retter seg ut.

 

Ja, skikkelig bråstopp er jo viktig, er jo det jeg skriver da. Om det er lettere å lage trange bukter med høy eller lav bråstopp er vel smak og behag. Mener du skikkelig høy bråstopp i bakkastet ? Det synes jeg er den enkleste måten å lage skikkelig vasse bakkast på, en bratt stigning bakover og STOPP! Moro..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...