Gå til innhold

Den stOOOOOre kniv-tråden, tips og vedlikehold (Skrytetråden for knivene våre)


Skævvens_Mann

Anbefalte innlegg

Hei folks.... . Laber stemning på FFS foreløpig, men jeg

har håp om at den skal bygge seg opp. For dette har vi alle nytte av.

Jeg skal begynne med å fortelle litt av det jeg VET og har ERFARING

med om og rundt kniver:

En knivs viktigste egenskaper er stålet. Så kommer mer smaksaksegenskaper,

som håndtaket, balanse, lengde...etc.... Men tilbake til det essensielle, altså stålet.

Du skal "føle" kniven din, kjenne den. Kniven, enten det er en kokkekniv eller

skau-kniv skal den ha "bittet". Du veit med en gang hva jeg mener hvis

kniven har den egenskapen.

Stålet i en kniv er bygget opp av en blanding av karbon, stål og varme.

Hardheten i stålet vises på en skala som heter Rockwell-skalaen, altså HRC.

De fleste kjøkkenkniver av europeisk standard har f.eks en hardhet på

mellom 56-58 HRC.

Mange missforstår og tror at desto hardere stål, dess bedre er kniven.

En gang for alle; HEEEELT FEIL!!!! ok?

Det er helt riktig at kniver prises høyere dersom stålet er hardere, men det er ikke

dermed sagt at en kniv med hardere stål er bedre enn en med mykere stål.

Prisen er høyere rett og slett fordi det er DYRERE å produsere hardt knivstål

enn det mykere. Om man velger ditt eller datt bestemmes av hva man skal BRUKE

kniven til, OG; hva man foretrekker. Altså det er også "til dels" en smaksak.

Har vi disse tingene klart for oss nå? Flott....  

Det er to....2 knivstandarder der ute å velge mellom: Europeisk eller Japansk.

Dette gjelder altså kokkekniver. Ved andre typer kniver finnes det flere standarder.

Hva du velger kommer helt an på dine vel-vurderte preferanser og IKKE hvor

dyr kniven er. Japanske kokkekniver er generelt dyrere, men ikke dermed bedre.

Dette skal jeg komme nærmere inn på i senere innlegg.

Dette innlegget dreier seg om kniver generelt.

I neste innlegg, avhenger av responsen her, skal jeg ta for meg diverse

bruksområder, kniv-egg-profiler, kjøkkenkniver og tolle/bruks-kniver,

og hva som skal bestemme for DEG hvilken knivtype du skal velge...

Dersom jeg skal gidde å legge sjela mi i denne tråden

vil jeg ha litt respons. Dersom ikke, kan dere ha det så godt og velge kniver

i hytt og pine og uten mening. Gudd løkk....  

Stå på folks...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For eksempel; Hvor mange av dere, inkl meg, har ikke kjøpt sånne

kjøkken-knivsett på åttåførti kniver som du ALDRI bruker?

Det siste året har jeg tilegnet meg kniv-forståelse alla stålkvalitet, hva man trenger

generelt av kniver på kjøkkenet, i skævven, og også slipe-utstyr.

Hverken kniver eller slipe/skjerpe-utstyr trenger og være dyre greier.

Jeg vil at denne tråden skal også dreie seg om dyre kniver, billige kniver,

generell behandlig av kniver....etc....

Kom igjen... <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja , mitt beste tips er enkelt og greit

med denne :

http://www.clasohlson.com/no/Allroundkniv/Pr342122000

og denne :

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/57145296/

Så har du utstyr som alltid er skarpt og kan brukes til 95 % av tiden på kjøkken. Og det til en hundrings liksom .

Kniver til mange tusen er bull. Og ja , jeg har prøvd .

Når det er sagt, så er det litt fett og ha komplett kjøkkensett i damask hvis man vinner i lotto  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja , mitt beste tips er enkelt og greit

med denne :

http://www.clasohlson.com/no/Allroundkniv/Pr342122000

og denne :

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/57145296/

Så har du utstyr som alltid er skarpt og kan brukes til 95 % av tiden på kjøkken. Og det til en hundrings liksom .

Kniver til mange tusen er bull. Og ja , jeg har prøvd .

Når det er sagt, så er det litt fett og ha komplett kjøkkensett i damask hvis man vinner i lotto  ;D

Du har helt rett, og hvorfor du har rett skal jeg komme tilbake til.... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan bli en lærerik tråd og jeg ser fram til fortsettelsen. På kjøkkenet bruker jeg Victorinox kjøkkenkniver. Jeg har en slipestav/stokk som jeg bruker, men blir liksom ikke helt fornøyd med den. Håper derfor at du skriver litt om knivslipere også.

Den beste allroundkniven til fjellliv over tregrensen som er lett, som kan filetere fisk, skjære og smøre brød ville vært noe jeg burde hatt. Om det finnes da...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan bli en lærerik tråd og jeg ser fram til fortsettelsen. På kjøkkenet bruker jeg Victorinox kjøkkenkniver. Jeg har en slipestav/stokk som jeg bruker, men blir liksom ikke helt fornøyd med den. Håper derfor at du skriver litt om knivslipere også.

Den beste allroundkniven til fjellliv over tregrensen som er lett, som kan filetere fisk, skjære og smøre brød ville vært noe jeg burde hatt. Om det finnes da...........

Victorinox er meget gode kniver til en rimelig peng. Du har gjort et godt valg... <<l

Jada, jeg skal komme nærmere inn på behandlig og skjerping/sliping av kniver.... ;D

Jeg vet ikke hva du forventer av "skjerpestaven" din eller hva slags materiale den har?

Husk at en skjerpestav ALDRI sliper en kniv. Den bare retter opp ujevnheter etter

hver gangs bruk. Men som sagt, dette kommer det mer om, MEN;

Jeg må se at det er en viss interesse for dette før jeg gidder å legge masse tid i det... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inte enig i att det är dyrt att produsera hårt stål.

Det är bara att härda det så blir det hårt.

Vanligt kolstål är väldigt lätt att få väldigt skarpt.

Men det är mjukt och det rostar. Kniven blir slö fort och den rostar.

Det är det man försöker undgå i dyrare stålsorter. Men blandar man i mycker chrom (så att den inte rostar så lätt) blir det ingen bra egg. Spröd och blir inte ordentligt skarp.

I dyrare stålsorter försöker man uppnå seghet bra skärpa och rostbeständighet.

Man gör ofta stålet väl hårt dessutom för att hålla skärpan längre. Det resulterar i att kniven blir svår att skärpa för "amatörer". Man vill gärna ha egenskaperna till vanligt kolstål utan alla naktdelar.

Det resulterar i dyra stålsorter. Men det perfekta stålet till knivar finns nog inte.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inte enig i att det är dyrt att produsera hårt stål.

Det är bara att härda det så blir det hårt.

Vanligt kolstål är väldigt lätt att få väldigt skarpt.

Men det är mjukt och det rostar. Kniven blir slö fort och den rostar.

Det är det man försöker undgå i dyrare stålsorter. Men blandar man i mycker chrom (så att den inte rostar så lätt) blir det ingen bra egg. Spröd och blir inte ordentligt skarp.

I dyrare stålsorter försöker man uppnå seghet bra skärpa och rostbeständighet.

Man gör ofta stålet väl hårt dessutom för att hålla skärpan längre. Det resulterar i att kniven blir svår att skärpa för "amatörer". Man vill gärna ha egenskaperna till vanligt kolstål utan alla naktdelar.

Det resulterar i dyra stålsorter. Men det perfekta stålet till knivar finns nog inte.  :)

Nettopp my friend. Vi er faktisk enige. Men "vi" skal etterhvert komme mer

inn på stålkvalitet og annet. Men hva som gjør en kniv GOD,

er veeeeldig personlige preferanser. Vil gjerne at du er aktiv her i denne tråden:-)

Så da er vi enige om det.... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knivslipning är en del av mitt jobb så det är det minsta problemet. På mina egna knivar använder jag fint diamantbryne sedan fint keramiskt och till slut tar jag en runda i polermaskinen.

Så bra lija:-). Veldig bra å få med oss en knivproff her...:-)

Jeg også slutfører knivsliping på samme sett som deg.

Men denne tråden er ment for oss dødelige, som vil på

en rimelig måte vedlikeholde knivene. Velge rimelige kniver,

ikke noe mote-tull. Global, mac, og andre japanere er vel og bra,

men det er mange myter og det er lett å velge feil for en

helt vanlig hjemmebruker. Jeg håper du fortsetter å

følge denne tråden, for jeg også vil ha noen tips om sliping

og vedlikehold.... <<l

Folks! Vi er i gang! Om en måned er alle kniveksperter, tro meg.... <<l;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må få lov til å presisere at denne tråden skal dreie seg om

enkle og hverdagslige kniv-valg som skal gjøre livet med kniver

lettere og mer anvendelig. Dersom det skal diskuteres

avanserte meninger om stål i kniver bør det lages en ny tråd om det.

Folk orker bare ikke for mye av det gode, sånn er jeg og.

Blir det for vanskelig, dropper man det og blir lei.

Min erfaring med kniver er IKKE profesjonell, men bygger på

entusiasme og personlig lærdom.

Vi liker det enkle, og sånn skal det være..... ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan bli en lærerik tråd og jeg ser fram til fortsettelsen. På kjøkkenet bruker jeg Victorinox kjøkkenkniver. Jeg har en slipestav/stokk som jeg bruker, men blir liksom ikke helt fornøyd med den. Håper derfor at du skriver litt om knivslipere også.

Den beste allroundkniven til fjellliv over tregrensen som er lett, som kan filetere fisk, skjære og smøre brød ville vært noe jeg burde hatt. Om det finnes da...........

Victorinox er meget gode kniver til en rimelig peng. Du har gjort et godt valg... <<l

Jada, jeg skal komme nærmere inn på behandlig og skjerping/sliping av kniver.... ;D

Jeg vet ikke hva du forventer av "skjerpestaven" din eller hva slags materiale den har?

Husk at en skjerpestav ALDRI sliper en kniv. Den bare retter opp ujevnheter etter

hver gangs bruk. Men som sagt, dette kommer det mer om, MEN;

Jeg må se at det er en viss interesse for dette før jeg gidder å legge masse tid i det... :D

Det er ikke riktig. Et slipestål som jeg kaller det er siste finpuss av eggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knivslipning är en del av mitt jobb så det är det minsta problemet. På mina egna knivar använder jag fint diamantbryne sedan fint keramiskt och till slut tar jag en runda i polermaskinen.

Så bra lija:-). Veldig bra å få med oss en knivproff her...:-)

Jeg også slutfører knivsliping på samme sett som deg.

Men denne tråden er ment for oss dødelige, som vil på

en rimelig måte vedlikeholde knivene. Velge rimelige kniver,

ikke noe mote-tull. Global, mac, og andre japanere er vel og bra,

men det er mange myter og det er lett å velge feil for en

helt vanlig hjemmebruker. Jeg håper du fortsetter å

følge denne tråden, for jeg også vil ha noen tips om sliping

og vedlikehold.... <<l

Folks! Vi er i gang! Om en måned er alle kniveksperter, tro meg.... <<l;D

Global er det beste som har hendt meg på kjøkkenet. Det er virkelig gode kniver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Dette kan bli en lærerik tråd og jeg ser fram til fortsettelsen. På kjøkkenet bruker jeg Victorinox kjøkkenkniver. Jeg har en slipestav/stokk som jeg bruker, men blir liksom ikke helt fornøyd med den. Håper derfor at du skriver litt om knivslipere også.

Den beste allroundkniven til fjellliv over tregrensen som er lett, som kan filetere fisk, skjære og smøre brød ville vært noe jeg burde hatt. Om det finnes da...........

Victorinox er meget gode kniver til en rimelig peng. Du har gjort et godt valg... <<l

Jada, jeg skal komme nærmere inn på behandlig og skjerping/sliping av kniver.... ;D

Jeg vet ikke hva du forventer av "skjerpestaven" din eller hva slags materiale den har?

Husk at en skjerpestav ALDRI sliper en kniv. Den bare retter opp ujevnheter etter

hver gangs bruk. Men som sagt, dette kommer det mer om, MEN;

Jeg må se at det er en viss interesse for dette før jeg gidder å legge masse tid i det... :D

Det er ikke riktig. Et slipestål som jeg kaller det er siste finpuss av eggen.

Skal ikke late som jeg kan dette godt, men  ja slipestålet setter opp en sløv kniv. Men det har sine begrensninger, er det for ille er brynet og en honestein bedre. Da kan en kniv med godt stål barbere.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jysehypy.jpge8u4e8ym.jpgTurknivar borde ju vara intressant för många. Här är en av mina favoriter. Fällkniven F1. Den har det jag menar en turkniv skall ha. Moderat storlek. Bra grepp och stål. En riktig slipning av bladet och inte minst ett urval av olika slidor från producenten. Zetylen slidan är perfekt vid slakt, fiske osv. Blir allt blött eller fullt av blod och görr är det bara att tvätta under kranen när man kommer hem. Och dom har en slida med lång hemp så att den hänger lågt när man bär ryggsäck med höftbälte. Allt det är egenskaper jag sätter högt. Och bladstålet och slipningen är överlägsen alla hemmasmidda blad och det mästa för övrigt.

PS. Den har kommit i en dyrare utgåva med väldigt hårt pulverstål. Rekommenderas inte till vanligt turbruk. Den är mer för speciellt intresserade.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ege5yvyq.jpga9ytaguh.jpgEn annan mycket bra turkniv är ESEE RC-3. Den har helt annan filosofi angående bladstål. Den använder "vanligt" kolstål. För att undgå en del rostproblematik coatar man bladet. Den här kniven är väldigt enkel att skärpa och den blir extremt skarp. Men den måste skärpas lite oftare.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten tvil om at Fällkniven og flere lager gode kniver, men å påstå at de er overlegne alle "hjemmesmidde" blad, mener du da alle blader som ikke er laget industrielt ? Sikkert mange av de hjemmelagede som ikke er superbra, men det er noen av hjemmesmierne som er høyst profesjonelle også. For min del blir det litt hva jeg har lyst til å ha hengende i beltet. Morakniven gjør jobben den, men er ikke noe jeg ville hatt hengende i beltet på tur. For meg blir det som noen har lagt litt mer omtanke i mer interessant, selv om det kanskje ikke følger verdens strammeste standarder, og heller ikke ser likt ut hver gang... Gamle smeder som Romunstad, Tarjei Haugo, K.Nordli lagde knivblader som ikke står tilbake for særlig mye annet, men igjen er det bruken som avgjør.

Hva angår skjerpestål, så er det litt forskjellige typer å få kjøpt, fra de som faktisk tar litt til de som bare polerer. Er ikke egnet til å slipe en kniv med, men heller ikke bare å rette opp eggen. Kan være fint å ta den siste finishen med slike, og man vil også merke om man ved sliping har fått råegg på kniven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet att det är att kasta sten i glashus att racka ned på hemmasnickrde knivar och blad. Finns absolut dom som har bra stål och är skarpa och inte minst väldigt vackra! Har några själv. Men det blir mer kosekniver för mig. Men till mitt turbruk menar jag dom inte är så bra som tex F1. Största problemet är den branta vinkel eggen har på så att säga alla hemsmidda blad och en del andra för så vitt. Och träskaft i stram fin läderslida blir kul när det blir fuktikt! Vart med om att inte få ut den fxxx kniven för att den kilat sig i slidan en gång för mycket. Men dom flesta klarar sig fint med dom flesta knivar så klart. Att säga att dom hemsmidda bladen kan mäta sig med highend blad är att dra det lite långt. Processerna för att producera dom klarar man inte i liten skala.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, ser at jeg kan fremstå som noe hårsår, spesielt med tanke på en knivtråd jeg selv startet ! Helt ærlig må folk gå med hva de vil i beltet, og for all del, det er ikke mine kniver jeg tenker på når jeg skriver at det finnes gode "hjemmelagede" kniver. Er ikke proff på noen måte. Er forsåvidt enig i det du skriver, og selvsagt er en Fällkniv langt mer upåvirket av vær og vind, ingen tvil om den saken. Poenget mitt var at det blir en smakssak hva man velger, og at det beste for en, kanskje ikke er det for en annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig! Man skall använda det man gillar bäst själv! Att gå med en F1 i bältet är inte så Sæksigt. Men det är en slitvarg! Handgjorda knivar är ofta otroligt läckra! Och jag har stor respekt för fint hantverk!!!

Men jag hade aldrig använt mina handgjorda knivar så som jag använder min F1 och A1. Det är rena bruksknivar som får genomgå mycket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...