Gå til innhold

Fisketrappa i Rena, katastrofe for elva?


Vidar Langerud

Anbefalte innlegg

I fjor ble det laget ny fisketrapp fra Rena opp i Storsjøen, antagelig pga de gamle harr-(og sik?) vandringene. Helt unødvendig og rett og slett idiotisk spør du meg.

Jeg hørte tidligere i sommer at over 300 fisk, for det meste ørret, hadde gått opp, nå har tallet økt til 600, den største var 82 cm. Dette er et ganske betydelig antall, og skummelt med tanke på framtiden for elva. Antar at de mange av disse havner i garna i Storsjøen, eller slår seg til der eller trekker enda opp. Om noen har sluppet seg ned igjen vites ikke da det ikke er noen telling nedover.

Uansett synes jeg dette er skummelt, og det spøker for Rena som en interessant fiskelever for min del hvis dette fortsetter i noen år til. Håper mine dystre spådommer ikke slår til, men det spørs om ikke trappa må bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man ser på filmen fra Hemsil så gjør jo fiskene der forholdsvis få og korte vandringer. Og de som gjør det kom alltid tilbake til samme plass etter en tid. Etter som det(meg bekjent) ikke er gjort en tilsvarende undersøkelse andre plasser i landet er det jo umulig å si om Hemsilfisken er untaket eller regelen. Man får jo bare håpe at det er noenlunde likt i Rena, slik at det kun er fisken som har stått nærmest trappa som har gjort denne vandringen og at alle er fast bestemt på å slippe seg ned igjen. Men det klarer de vel ikke å monitorere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde dratt opp fisketrappa jeg og så mange tullinger det står langs elva :D
Har fishspot kommet med noe info her? Eller telles bare fisken og thats it.. ?
Av kjente fenomener om ørretvandring så er det vell som Emil sier om hemsil. Og det gjeller ikke bare der. Erfaringen tilsier at ørreten kommer tilbake. Har fisket på ørret i Rena tidligere i år rundt juni måned hvor den sto på dønn samme plass som i fjor. i juli har jeg ikke sett snurten av den, men jaggu var den oppe med halefinnen igjen nå for en helg siden. Har den kanskje tatt turen opp fisketrappen i sommervarmen for så å komme ned igjen? Den kan jo også ha blå nektet å vake tørt i over en måned.. jeg ikke vite..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er av en annen oppfatning og klapper i hendene for at fisken har begynt å vandre igjen. Dette gjorde fisken i Renavassdraget fra gammelt av før reguleringa. Det var vandringer oppover og store gytinger i bla. Mistra. Dette ble helt ødelagt da reguleringen kom på slutten av 60 tallet. Jeg synes det er flott at fisken igjen kan bevege seg fritt og ikke blir hindret av menneskeskapte hindringer. 

Rena var før reguleringa for over 40 år siden også en fantastisk fiskeelv med sine store vandringer av både harr, sik og ørret. 

Største faren for elva slik jeg ser det er antall fiskere i elva og hva forsvaret vil finne på i fremtiden. Som eksempel kan jeg nevne at det for en del år siden syntes folk det var mange fiskere ved hengebrua og deromkring når det sto parkert 4 biler der. Nå observeres det til stadighet 15-20 biler med fiskere på samme stedet. Er mer redd for den utviklingen enn at fisken finner sitt naturlige vandringsmønster igjen. 

 

Det er også lagt ned et enormt forskningsarbeid i Glomma og Renavassdraget for en del år siden. Dette var det Tore Quenild og co som sto bak. Blant annet med merkeprosjekter og registreringer av gjenfangst etc over flere år. Dette prosjektet het Glommaprosjektet og jeg sitter på alle rapporter og statestikker fra det da jeg deltok i merkeregistrering den gang. Tror mange i dag ikke vet om dett prosjektet og det kartleggingsarbeidet som ble gjort på 80 tallet. Dem var også veldig tidlig ute med radiomerking av stor fisk i den tiden.

 

Så for meg er det mye viktigere at fisken vandrer naturlig enn at vi som fiskere skal få noen flere fisk å fiske på. Da må heller vi begrense vårt fiske.

 

Kjellemann

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg vært i Rena og aner ingenting om hvordan forholdene er rundt trappa/fossen det måtte gjelde. Ser man på hunderørreten så ser det jo ut som den skal ned igjen, koste hva det koste vil. Så tviler på at den blir "fanget" ovenfor fluesona(eller hva dette nå dreier seg om). Om det er slik at det ovenfor trappa er fritt frem med garn og oterfjøl så skjønner jeg jo at folk kan bli litt nervøse.

I utgangspunktet tror jeg, som kjellemann sier, at naturlig vandring er en positiv ting. Nå vet ikke jeg hvor lang/kort fluesonen eller den delen av elva som i det minste forvaltes vettugt er? Og har denne sonen frem til nå vært skjermet for vandring ut til deler av vassdraget med fritt-frem-fiske? I såfall vil det jo sikkert være en sjans for at denne "nye" vandringen vil gjøre noe med fiskebestanden i området slik dere har kjent det de siste årene.

Ligger det noe rapporter fra dette prosjektet du snakker om på nett? Høres jo kjempespennende ut. Må inrømme at det gikk meg hus forbi, da jeg neppe var påtenkt en gang, tidlig på 80tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rena var vel før utbyggingen, etter det jeg har hørt, først og fremst en harr elv. De som fisket ørret, fisket vel i Søre Osa. Størrelsen på fisken var vel heller ikke som den er i dag. Mulig mine kilder ang. gamle dager tar feil (har litt vanskelig for å tro det), men har da selv sett en bra økning i størrelsen siden jeg begynte oppi der på slutten av nittitallet.

Jeg er forsåvidt enig at det de senere årene til tider har vært veldig mye folk der, men samtidig betyr jo det en del økonomisk for lokalsamfunnet, og det rettferdiggjør også de fiskeregler man har, og de reglene har vel en stor del av æren for at elva har blitt så bra som den er (ond sirkel?). Det finnes jo de som vil ha slutt på maksmål og bag- limit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tar nok ikke feil der brumund. Snitt str i rena elva har vell aldri hvert så bra som den er nå. Men min trivsell langs elva har vell aldri hvert så lav som den er nå. Rar kombo. Jeg vet grunnen, men det er ikke noe å ta opp på et forum som det her. her er det nok tullprat ellers om dagen.
Det er klart at en slik fisketrapp kan få konsekvenser for elva som den er i dag. Men trur ikke vi kan trekke en konklusjon før det har gått et par år... Spesielt når vi ikke har noen oversigt på hva som  slipper seg ned igjen. Men om det viser seg at det går mye stor ørret opp i storsjøen for å bli der så synes jeg det er veldig trist for Rena elva som er så lett tilgjengelig for alt mulig rart fishspot og campen trekker til seg..

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første jeg er ikke mot bag limit og maksmål.  Jeg har også praktisert c&r i den elva siden 80 tallet så det er ikke noe problem for meg. 

Det er helt klart at fiskestr. har gått opp de siste årene. Men de fleste som fisker der i dag har ikke erfaring og sammenligningsgrunnlag fra tidligere. Du Brummund sier at du har fisket der fra slutten av 90 tallet. Men da kan jeg si at slutten av nittitallet vel er noen av dem dårligste år som har vært i Rena helt siden reguleringa. Hvorfor ? Jo da reguleringa kom på slutten av 60 tallet ble fisket satt mye tilbake. Ikke bare av reguleringa seg selv men pga inngrepene i elva. Det ble over store strekninger mudret og kanalisert. Bunnen var flat som en fotballbane uten noe særlige vekster og grobunn for innsekter etc. Elva brukte så hele 70 tallet og begynnelsen av 80 tallet på å bygge seg opp strømnakker, flytte på store stener og grave seg strømkanter etc i de løsmassene som er i Rena. Videre ble det litt vegetasjon på bunnen og innsektlivet skjøt fart. Fisket begynte å ta seg veldig opp igjen og større ørret ble i større antall osv. Men bekymringen for at fisken ikke kunne gå veien opp til Mistra på gytevandring var stor fra dem som hadde kunnskap om dette den gang.

 

På begynnelsen av 90 tallet var det Klondike fiske i Rena, mye fisk og relativt stor fisk. For ikke å snakke om innsektklekkingene. Vårflueklekkingene på den tiden er legendariske.  Men så skjedde det noe som ikke alle tar med i sine beregninger når dem snakker om Rena, og det var storflommen i 1995.  Da den hadde lagt seg var elvebunnen renska for vegetasjon, strømnakker var borte, store stener var vekk osv. Bunnen så igjen ut som en gruset fotballbane mange steder. Etter dette gikk fisket drastisk ned og klekkingene har heller aldri vært i nærheten av det det en gang var. Nå nærmer det seg 20 år siden og det er den tiden det tar for elva å bygge seg opp igjen, akkurat som den brukte den tiden på å bygge seg opp etter reguleringa.

 

At det ikke var storørret i Rena før reguleringa er tull. Men det er nok mer stor ørret i dag enn den gang det er riktig. Men grunnen til at det er mer stor ørret i dag er pga fiskeregler, vår higen etter trofefisk og økonomiske interesser.  For meg er det viktigere at fisken lever på dens naturlige premisser så langt som mulig enn på fiskerens premisser. Jeg er også for et naturlig artsmangfold og i Rena er det naturlig med sik, harr og ørret. Men de fleste fluefiskere vil bare ha ørret og bryr seg fint lite om hvordan disse andre fiskene har forutsetninger for å overleve.  Jeg er ikke for å sette ut fisk om stammen kan klare seg selv like lite som jeg er for å sette ut nye arter som er ren faunakriminalitet.

Jeg synes det er flott om fisken kan vandre og at stammen får større og naturlige områder å gyte på. Tenker med glede på hvordan det var i Mistra som faktisk er av den samme stammen. Mistra var kjent som en av norges storørretelver, men overfiske og manglende gytefisk fra renavassdraget satte denne elva tilbake. Nå vet vi bedre og om det forvaltes riktig, hva kan ikke da 100 fisk fra Rena gjøre med bestanden om dem går dit og gyter.

 

Et annet fiske (litt på siden av tråden) som var veldig morsomt og utfordrende som 90% av dagens Renafiskere bare fnyser av men som heller ikke har opplevd er sikfiske med stor S. Det fisket som var både før og etter reguleringa etter denne fisken kommer sannsynligvis heller ikke igjen.  Da 8-10 storsik på 1,5-3 kilo går som niser og plukker mat i strømkantene og tar tørt er dette et fantastisk fiske.

 

Jeg har for en stor del forlatt Rena da jeg ikke trives som før. Men jeg har litt erfaring etter å ha fisket der siden begynnelsen av 70 tallet selv. Og med en fluefiskende far og bestefar som begge var fra Rena og med hytte ved bredden vet jeg litt om elva.

 

Kjellemann 

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja 600 fisk er mye fisk. Men jeg er helt sikker på at de fleste kommer tilbake.  Jeg synser sikkert men har hatt en interesse av dette med fisken i Rena fra jeg var guttunge.

Jeg tror at større gyteområder gjør hele vassdraget godt. Også er jeg sikker på at stor oppgang nå på sommeren også kan ha sammenheng med den veldige varmen som var i sommer. Det var unormalt høye vanntemperaturer i Rena, og en skulle ikke langt opp i Storsjøen på dypere vann før det ble mer behagelige temperaturer for den. 

Men som sagt dette er ikke vitenskaplig, bare synsing.

 

Kjellemann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være helt ærlig så har jeg ikke helt oversikten på næringstilgang i selve Storsjøen. Men jeg vil tro at tilgangen der også er relativt stor da det er god næringstilgang i tilførselselvene til Storsjøen. Og Mistra har jo fra gammelt av vært kjent som en virkelig storørretelv, og ja, det finnes storørret der nå også selv om det er langt mellom. Men det er først og fremst pga overfiske og menneskeskapte hindringer som reguleringa i vassdraget får ta skylda for.  

 

Kjellemann 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer Brummund. Men øvre Rena er heller ikke helt vekk serru. Og det er mye pga. varmere vann som kommer fra overføringa fra Glomma oppe ved Barkald. Og det tempererte vannet i Søndre Rena kommer jo faktisk fra Storsjøen og Øvre Rena. Så temperaturen ovenfor dammen skulle det vel ikke være noe galt med. Og det at de øvre deler alltid har vært et storørretrike før reguleringa vitner vel om gode oppvekstvilkår videre oppover dalen også.

 

Jeg har ikke så mye mer å tilføre denne tråden, men dette var i vertfall noen av mine betraktninger og min oppfatning. Så om det ikke holder stikk bøyer jeg meg i støvet for det. Men jeg min far, farfar og de andre gamlekara fra Rena som desverre ikke er blant oss lenger har alltid vært av den oppfatning at videre vandring ville være en fordel for hele vassdraget og bidra til mer naturlig gyting.

 

Kjellemann

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan da ikke være kritikkverdig at det legges til rette for at fiskens naturlige vandringer kan gjenopprettes? For min del vil et være en enorm lettelse om gjennomsnittsstørrelsen i Rena gikk noe ned slik at det ble færre trofejegere langs bredden. Fiskertettheten i høysesongen i Rena minner meg om polkøene på 80-tallet.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil først få rette en takk til Kjell for å ha "beroliget" meg med tanke på fremtiden i Rena. Skal ikke gå ut med noen navn, men hadde fra noen som har holdt på både mer og lenger enn meg, at den før utbyggingen først og fremst var en harr-elv, men vet at Kjell sitter på veldig mye kunnskap om elva. Ser at jeg nok hadde et noe tabloid utgangspunkt for tråden. Nå kjenner jeg ikke til trappa i Rena og hvordan den er bygd, men når man ser på andre trapper i Norge, er jeg nok litt bekymret for om fisken som går opp, kommer seg ned igjen. I G. Lågen er det vel bare ca 22 % som kommer seg ned igjen.

Men hørte noe gode nyheter i går, da kom rapporten til Nina ut om settefisk-politikk, som ble slått fast til å være feilslått. Det skal de slutte med i Glomma og Søndre Rena, og heller konsentrere seg om å utbedre biotopene. Det var på tide. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...