Gå til innhold

Bakkropp


Drammensfiskern

Anbefalte innlegg

Hei, i denne tråden ønsker jeg svar fra fluefiskere med god og helst lang erfaring.

 

Jeg skal nå binde opp endel klekkere. Hva vil dere si er de/det beste materialet til bakkroppen til klekkere( f.eks klinkhammer, eller andre med kroppen undervann). Hva er gode triggerfakroter i bakroppen? Trenger man håletråder på disse og hva har dere best erfaring med? Evt farger eller favorittmønstre tas også imot med takk.

 

Det jeg ønsker er fiskefluer, skulle de også se pene ut gjør det ingen ting, men er mere ute etter funksjon og hvilke materiale og farger som fanger fisk.

 

Mvh  ;D

 

DF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er mine favoritter:

 

Squirrel SLF:

Ekorndubbing og SLF blandet. Dette gir en fin blanding av natur og syntet. Glimrende dubbing til å spinne i løkker. Blir skikkelig fin når du børster den litt opp. Dubbingen har litt hår i seg som gir fine bein. Du kan også dubbe rett på tråden. Jeg bruker denne til vårfluepupper/klekkere, thorax på døgnfluenymfer og klekkere, den er også en meget fin dubbing til å lage små lopper etc. for saltvann.

 

Marabou:

Marabou tvunnet rundt bindetråden og surret som bakkropp gir fint liv i nymfer og klekkere. Du bør ha på en ribb motsatt vei for å forsterke kroppen. Tynn kobbertråd i ønsket farge liker jeg. Lepto og ephemerella klekkere/nymfer bruker jeg dette ofte i.

 

Biots

Kalkun eller Gåsebiot gir fine segmenterte kropper på mindre fluer, eller fluer som skal være tynne.

F.eks små baetis eller mygg så er dette knall.

 

Stretch Tubing/Spanflex:

Fine segmenterte kropper, lett å jobbe med. Veldig solid. Kan også brukes på tørre døgnfluer hvis du har nok flyteegenskaper i thorax/hale/hackle. Kan også brukes som ribb i kombinasjon med dubbing.

 

Fasanhalefjær

En klassiker dette også. Ikke spesielt slitesterkt men det blir pokker så fint når man surrer noen fibre som bakkropp. Må ha ribb over seg.

De finnes i flere farger slik at man kan lage baetis, lepto, whatever..

 

Alle andre dubbinger er så kjedelig og traust at det gadd jeg ikke å nevne... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune nevnte flere fine.

Til "gassfylte" vårflue- og myggpupper foretrekker jeg antron, evt. antron blandet med underull. Til disse er også selull helt topp.

Til øvrige nymfer, klekkere etc. bruker jeg stort sett kun naturelldubbing ala ekorn, kanin, muskrat, hare, fasanhale osv.

Strippet påfuglherl og strippete hacklestammer som lakkeres gir også utrolig flotte og effektive nymfe-/ klekkerkropper :)

Skal nymfa/ klekkeren brukes på sille vann kan man med fordel ribbe med flashabou eller fin tinsel.

I elv virker det som om mye glitter gjør fisken reservert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...