Gå til innhold

Attraktorfarger


persa

Anbefalte innlegg

Det er noen som hevder at enkelte farger, nyanser, dubbingblandinger ol har en tilleggseffekt ifht effektivitet . Dvs farger spedd nymfer, klekkere , tørrfluer mm utover hensikt reint imitasjonsmessig. Rødt er kjent fra masse mønstre som tag, hale mm. Jeg har sett endel på Claret fargen og har vel en claret periode nå, denne går bla igjen i Bumle mønster og virker etter info om flua uten at jeg har prøvd denne uforklarlig spesielt effektiv. Jeg har også sett referanser på noen som blander i brunrødlige bust på klekkere som skal gi spes inntrykk av oksygenering i overflata ved disse. Mulig er også claret fargen slik at den gir en rødlig spes attraktiv effekt? . Andre sverger til blanding av UV farger eks, er det indikajson på at ørret liker/oppfatter UV bra? . Det hadde vært artig å hørt erfaringer med "favorittfarger" evt teorier ang dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Jeg har noen farger jeg liker å bruke på "stussen". En syregrønn (bustete tråd jeg fant i en garnforretning). Denne legger jeg et par surringer bakerst på flua. Den var f.eks meget effektiv i helgen på en streaking caddis. Prøvde både med og uten denne fargen og det var ingen tvil hva fisken ville ha.

På noen klekkere legger jeg en en syreorange farge bakerst. Dette funker også meget bra.

Noen imitasjonsfluefiskere vil kalle dette juks. For min egen del bruker jeg slike fluer når nesten alt annet er prøvd ut og ikke fungerer. Og spesielt om jeg er sulten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet så er jeg ikke så glad i noe særlig med "flashsaker". Men bittelitt er ikke dumt. Jeg har også en tag på min streaking caddis, en ganske skarp grønn eggsekk. Og flua har fungert bedre med enn uten flere ganger. Jeg har flere vårfluer med grønt i, bla. en elkhair med limegrønn kropp. Den funker bra på seinsommeren.

 

Så har vi gulrotflua da, en fallskjermdøgnflue som en av mine kompiser er bruker svært mye. Den fisker svært ofte meget bra. Spesielt når det er litt dårlig lys ute.

 

Og på myggpupper så hender det at Lafontaines "Halo midge pupa" tas fram og den tar fisk bestanding. Der er det celleplast og vinge av røde hjortehår. Det går på det som persa nevner om at vinger blåses opp og at insektet i klekkeøyeblikket

avgir noen spesielle farger..

 

spennede dette :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her et par eksempler på bruk av SLF Claret i en str 14 minibugger som ellers har no som heter fuzzy bug i kropp, en bustenymfe med både claret SLF og UV ice dub i fremkropp. Claret Bumble er top dropper flue nr 1 til stillevannsfiske er det flere som mener ihvertfall. Det er imidlertidig ingen takknemmlig oppgave å forsøke å binde inn orginal blå nøtteskrike til kravehackle, man må bare prøve for å skjønne, så jeg har brukt blå perlehøne + to crunchere med nyanser av rød SLF+ CDC nymfer med UV og PT med rød holo vingesekk

post-368-13949845368409_thumb.jpg

post-368-1394984536945_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...