Gå til innhold

12,5` og spey snøre


Gjest ppp

Anbefalte innlegg

Har skaffet meg Slate AXP Mastery 12,5`8/9 og et RIO Midspey 8/9.

 

Har noen erfaring med disse produkter? Passer snøret med så lang klump til stanga på 12,5`? Andre snører som kan fungere bedre?  8) også inermed. og sink. råd tas imot med stor takk.

 

Har kun et 20 års gammelt kastekurs med Kjell Vangen :rolleyes: som 2 hånds erfaring. Har lest meg til gode råd beskrevet av Bomann Larsen :) da han også, i voksen alder, bestemte seg for å prøve 2 hånds.

 

:D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du foretrekker helline så kan nok det fungere på en så kort stang, men jeg ville nok gått for en som ikke hadde lengre enn 15-17 meter klump. Anbefaler deg uansett å prøve et klumpsystem med klump på 11-12 meter. Veldig mange som synes det er mer lettkastet enn en helline. Selv er jeg fan både av helline og klump, hver til sitt bruk og dagsform ( ;D), men synes helline kommer best til sin rett på litt lengre stenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Oddbjørn her. Du får nok litt å jobbe med, med Midspey's integrerte 20-metershode på en 12,5 foter. Nå er hodet muligens noe kortere i din oppgitte klasse, likevel. Jeg kjenner ikke Slate'n, men det er noen stenger på markedet i dag som kan jobbe med utrolig mye vekt. Om det er håndterbart, er jo også i stor grad avhengig av hvorvidt du kaster mer i retning av klassisk, eller det er den skandinaviske stilen du bruker, med sitt velkjente underhåndskast. I sistnevnte tilfelle vil en klumplengde på 10-12 meter være ganske så vanlig. Men denne Slate AXP'en... er det en utpreget klassisk stang, er det en stang laget for underhånd, eller hva? Jeg går utifra at den som 12,5-foter vel er ei stang med utgangspunkt for et underhåndskast, og med underhånd blir det riktig med kortere klumpdel, enten vi nå snakker integrert eller løsklump. Utformingen av hodet på Midspey er vel laget for å kunne kastes skapelig både under et underhånd og i et klassisk tenker jeg, om ikke helt optimalt for noen av de to teknikkene. Ja, sånn ser jeg det etter å betraktet lina litt. Bare ta inn litt line ved underhånd, så går det kanskje helt greit det her. Hvor effektivt stanga vil arbeide for deg med denne lina i et mer klassisk rettet kast, vil jo blant annet avhenge av hvor stor dybde stanga kan ta ut, og selvsagt at du har teknikk til å ta ut dybden...

 

edit; ja, forresten, ta inn noen meter til klassisk også du, til å begynne med, hvis du ikke er så stiv i den formen for kasting. 20 meter utafor er tøft for både kaster og ikke minst en 12,5 foter som nevnt. Mulig en kan kappe og skjøte litt også, på denne lina, for å få den helt riktig til denne stanga, men vit hva du gjør før du setter i gang med det. Kanskje er du en super klassisk kaster også, kan jo være det, med lærdom fra Vangen og Larsen  ;)

 

Det er stor forskjell på stenger. Jeg hiver en Scott T2H 13,6 for tiden, en fullblods klassisk speystang. Har kastet den med 50 gram på, og jeg er helt sikker på at den kan sparke 60 også. I et klassisk kast selvsagt. I et underhånd må jeg væra akkurat motsatt; litt ekstra ned i vekt enn det jeg ville brukt på en fullblods underhåndsstang med flatere topp.

 

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke til Axp 12.5 fot, men hvis den er 12.6 fot har du kjøpt deg en kjempespeystang som er enkel å håndtere. Ganske billig og rett og slett god.

Men, midspey på denne går nok, men det blir nok litt mer bal enn kjekt til praktisk fiske

Stanga er perfekt til underhånds, dyp og med flat tupp, meget jevn og fin etter mitt syn.

 

Svogeren og noen kompiser har denne og de bruker klumper på ca. 12 meter og 30 gram, det funker meget bra. Powertapere de brukere både i hoover int. og synk 1/2, tror ikke jeg ville gått for mere synk enn 1/2, det blir litt balete. Ett par av de har knukket ved for mye synk, selvsagt erstattet av garanti, men litt kjedelig å være uten stang midt i sesongen.

 

Ta ett kurs eller få hjelp av noen som kan hive litt, det er en overgang fra dt til klump, antar dere brukte dt da du lærte noe forrige gang ;D MYE har skjedd siden det, takk og pris. Du vil garantert få en aha opplevelse med kortere klump enn langt hode som på midspey, ikke at midspey er dårlig, neida, ett bra mellomlangline snøre, men ikke på din litt "spede" kjepp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for veldig gode svar. Har printet de ut for ikke å miste viktig info. Stemmer nok at sist gang jeg prøvde 2 hånds hadde jeg en 15 fot med DT 11 snøre. Etter råd fra Staffan tok jeg en rask tur til Prima, ja det er 12,6 fot surrer litt på 12 1/2 og 12,5 i tomme systemet, tilbud 60 % dvs. drøye 1.100. Kjøpte samtidig snøret til 50 %. De som eksp. kunne ikke noe om 2 hånds, så jeg tok en sjans. 15 mil T/R Oslo, bør kanskje bytte? Som dere vil se i "ønskes kjøpt", fikk jeg tilbud fra Stian33 på snelle med bacing fritt tilsendt for kr. 500,-, Skal hente den på Kiwi i dag. Det er bra å være på nett. Ikke hver mandags morgen at øra stopper smilet. TAKK! ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sendte også mail til forhandler. De mente GL short cut er som lagd til stang. I GL katalogen ser jeg.... Dette er i tråd med forslag fra dere.

Har spurt om: mulig å bytte kjøpt medspey, uten å få svar ennå. PS! Fant i kjellern en ubrukt Vision 3 zone 14 fot 9/10 stang. Sikkert kjøpt den på salg i tilfelle....., så kan hende snøret kan brukes på den. Alle laks/sjø-ørret fiskere har vel minst 2 -2 håndstenger?

Har lest i boka til Pål, laksefiske beskrevet av Bjørnar hos Jarle&Bjørnar fluefiske, at en god vekt er nødvendig for å lage sine egne klumper. Gode vekter har vi på labben så!

Tilbake til 12`6`` stanga og medspay snøret.

1. Hvis jeg kapper snøret vil delen etter klump bli et fint skytesnøret?

2. Klumpen, bør den kappes på midten? bare fra skyteline delen? eller kan/bør man ta litt av tuppen?

Tanken er at klumpen kan bli en short cut flyt, baklina bli skyteline og at jeg kan kjøpe GL Hover/Intermed + synk 1/2

Dette ble noen tanker, men håper på gode råd! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Nei, runninglina til midspey er etter min mening altfor tykt til runningline sammen med klump. Du bør bruke en som er .032" til en 12'6. Runniglina til midspey tror jeg er ca .040"

2. Er litt skeptisk til å kappe dette snøret så mye i utgangspunktet, men prøver du så bør du ta mesteparten i bakkant og kanskje en halvmeter i front. Kapper du den ned til 11,5 - 12 meter som er en grei lengde for 12'6 så blir den nok i letteste laget. Skal du ha en billig klump tror jeg du vil komme bedre ut med å enten lete i noen rabatt kurver eller kjøpe et billig DT #12 og kappe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Oddbjørn, tror det bir litt av ett prosjekt med kapping i begge ender.

Bruker det på 14 foteren, den skal bære det, man kapper ikke i langliner er min mening, altfor verdifullt slik de er laget.

Prøv heller noe billig som f.eks fra dette tilbudet. RM spey er flotte klumper, de tåler å bli kappet i bakkant. Erindrer at de er ca. 14-14-5 m i full lengde.

Gå til tilbud, der finner du flere til grisebillig pris nå!

Har en i flyt til 15t foteren, den er rå, ruller fint og kaster som ett uvær.

Ellers har Hesby sport også tilbud, jeg fikk nettopp ett synk 2/3 i #8/9 til min 12.4 foter til halv pris.

http://www.prima-villmark.no/

http://www.hesbysport.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skaffet meg Slate AXP Mastery 12,5`8/9 og et RIO Midspey 8/9.

Har noen erfaring med disse produkter? Passer snøret med så lang klump til stanga på 12,5`? Andre snører som kan fungere bedre?  8) også inermed. og sink. råd tas imot med stor takk.

Har kun et 20 års gammelt kastekurs med Kjell Vangen :rolleyes: som 2 hånds erfaring. Har lest meg til gode råd beskrevet av Bomann Larsen :) da han også, i voksen alder, bestemte seg for å prøve 2 hånds.

:D

Hei

Jeg kjøpte tilsvarende stang i våres og fikk den levert med RIO snøret. Jeg byttet til Guidelinge PT dual flyt og F/S1 Flyt/Synk-1 på 35g. Det funker som en drøm ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prima v/pat, antagelig ikke den berømte postmannen sier pr. mail at jeg ikke får bytte RIO snøret :-\ Hva sier en til slikt? Snøret ligger fortsatt i esken og kun 2-3 uker siden jeg handlet. Mere vil han gjerne selge. :P Får håpe jeg kan få glede av det på en annen stang. Blir jo ikke kapping etter nye fine tilbakemeldinger.

Jan beskriver sin Scott stang på 13`6" som en stang som bærer 50 gram og enda mer. Ser i katalogen at denne stangen er klasifisert som klasse 7. Min stang som er klasifisert 8/9 har nok med 30-36 gram?

Ikke lett for en lekmann å skjønne alt. Har litt å prøve på nå etter god innput. :)

Hvis det ikke blir fisk til sommer`n, så får jeg spørre om nye råd. God vinter med skiturer, selv om en egentlig ville dratt til Argentina i jan./feb. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jan beskriver sin Scott stang på 13`6" som en stang som bærer 50 gram og enda mer. Ser i katalogen at denne stangen er klasifisert som klasse 7. Min stang som er klasifisert 8/9 har nok med 30-36 gram?

Ikke lett for en lekmann å skjønne alt.

Hei du,

Klasse 7 som du beskriver her følger klassifiseringen relatert til ei klassisk speyline. Ei klassisk speyline er i hovedsak lengre og tyngre enn en klump til den skandinaviske stilen med underhåndskast som grunnkast.

Det er viktig å forstå hvorledes et klassisk kast foregår i forhold til et underhåndskast.

Å kaste underhåndskast med en så utpreget og fullblods klassisk speystang som min Scott T2H, med den mjuke toppen, er utfordrende nok i seg selv, om jeg ikke i tillegg skulle forsøke meg på å hive dette kastet med 60 gram. Det går ikke. Det går ikke som følge av at vi i et underhåndskast typisk bruker korte og presise bevegelser med begrenset arbeidsvei, vinkel i armene til enhver tid. I et underhåndskast tar vi følgelig for det meste ut toppen og tildels midtparti når vi kaster. Vi kan sette på et flatere kast med større fart slik at vi får satt mer press i stanga, ja vi kan også til en viss grad gi oss litt mer arbeidsvei, men i bunn og grunn tar vi ikke ut stanga til fulle her.

I et klassisk speykast fortoner det seg annerledes. Mer kropp, større arbeidsvei, stanga jobber helt ned i korken og med hele kurven. Det er NÅ vi snakker om å legge på 50-60 gram  ;)

En lettkastet klump til en 8/9 underhåndsstang i 12-13 fots utgave ligger som utgangspunkt rundt en 30 gram, kanskje litt under, kanskje litt over. Skal du primært bruke den til vannkast kan du godt beholde litt mat i den, men pass på at den ikke blir for tung. Det er ikke mange grammene her mellom perfekt og havari. Du skal ikke "kjempe" lina ut, dette skal væra uanstrengt. Joda, tyngre klump spenner stanga bedre, men ta det ut med teknikk, og ikke kompenser i vekt for manglende sådan.

Lykke til!

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode råd på "åpen linje" gikk over til PM og enda flere gode råd.

Har også fått bra tilbakemelding fra Prima, hvor jeg kjøpte stanga. Er nå glad for at jeg beholder midspey lina.

Konklusjon: Dere som lurer på noe, spør! Som nevnt mye info også som PM. Bakdelen som jeg håper blir fordel er antall snører som jeg har kjøpt. Har kjøpt 2 stk. RM Comression og gjort avtale på 3 stk. Distance fra GL + alt det andre. Greit å ha utstyret i hus. Selv om nærområdet med 3èr stang og fjellfiske med 6èr snøre fortsatt er favoritt, så gleder jeg meg mye til å bli en 2 hånds kaster(håper også som fisker/fiskefanger).

Men den største gleden er at min yngste sønn, 19 år, ble bitt av fiskebasillen i fjor.

GOD JUL! snart snur sola!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...