Gå til innhold

Surnadal


ΛΛЯDΛHL

Anbefalte innlegg

Jeg skal til Surnadal i helgen 20-22.november. Er det noen som vet om - og er villig til å dele med seg - bra SØ-fiskeplasser lett tilgjengelig i nærheten? Har aldri vært der oppe før, og jeg har tid og lyst til å fiske både fredag og lørdag...

Om du vet om noe, send meg en link til gulesider-kart på PM... lover å ikke si det til noen ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er det mange fine plasser. Fra Sunndalsøra og mot Molde er det vel fiskeplasser hele veien.

I Øksendalen er det også fint. Hvis du kjører fra Øksendalen mot Sunndalsøra på gamleveien kommer du deg utpå neset der.

Der har jeg sett mye fin fisk. Bare dumt at det er litt vanskelig med flue der.

På andre siden av Øksendalsfjorden er det lettere med flue.

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er det mange fine plasser. Fra Sunndalsøra og mot Molde er det vel fiskeplasser hele veien.

I Øksendalen er det også fint. Hvis du kjører fra Øksendalen mot Sunndalsøra på gamleveien kommer du deg utpå neset der.

Der har jeg sett mye fin fisk. Bare dumt at det er litt vanskelig med flue der.

På andre siden av Øksendalsfjorden er det lettere med flue.

Jan

Takk,  Jan - super info...

En betraktning:

Dette er et fantastisk forum for fluefiskere - og all ære og ros til stiftere og bidragsytere. Jeg har fisket med flue siden tidlig på 90-tallet og hatt mye glede av det. Men etter at jeg oppdaget dette forumet har gleden akselerert enormt. Så mye kunnskap om fluefiskets forskjellige dimensjoner samlet på en plass skal man lete lenge etter. Helt suverent...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Må jo rapportere fra visitten i Surnadal, selv om resultatet ble magert :rolleyes: Men jeg hadde noen bra timer likevel.

Dro ut 0930 til kalkstranda, men der blåste det noe jævlig rett inn mot land, så det var bare å glemme flue - og halv meter høye bølger gjorde vading til ekstremsport :D

Dro inn i todalen, som lå mer i le - fant en ypperlig plass på sydbredden av fjorden, innenfor en øy en halv km utenfor oset, hvor der var grunne og leopardbunn. Tipper det er et skikkelig hotspot på våren... Var lavvann og lite å se da vi kom, men etter en halvtime snudde strømmen innover, og blanke 500 grammere hoppet og spratt som besatt rett utenfor kasteavstand. Mye smått, men et luftvak er verdt å nevne - en enorm sølvblank greie lettet helt fra vannet og landet med et smell 40-50 meter bortenfor meg - må ha vært  5 kg +++ kanskje en rømt oppdrettslaks - hva vet jeg? jeg kastet på den med mine mest lokkende rosa reker, men de tar visst ikke sånt på møre - hehe...

litt frustrerende å se alt det livet i sjøen rett utenfor kastehold, men pytt-pytt - nytt sted osv... jeg kan leve med det...

så skjedde noe merkelig. En fiskeørn(? i hvert fall stor rovfugl) kom flyvende over - tok seg god tid, og så seg nøye rundt... og alt liv i havet stilnet... vi hadde en avtale og måtte dra et kvarter senere (ca 1230)... det var fortsatt dødt da vi dro... fuglen skremte tydeligvis sjødyrene. Interessant  -  sånt har vi ikke i østfold - hehe...

Så tross skral fangst fikk jeg sansen for området... Surnadal og omegn er et fluefiskeparadis året rundt... laks, brunørret, sjørrett - fiske i sjøen, elver og innsjø - flott natur og gjestfrie nordmøringer  ;D ;D ;D

definitivt noe å anbefale...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott og intressant rapport Tom...Vil tro på denne tiden at det var en havørn du så, stor brun fugl med kort hale?  Skremmer vettet av det meste den fuglen der.

stemmer nok, det... eksotisk syn for en østfolding som meg - så en fiskeørn oppe i nordre boksjøen en gang, men den var liten i forhold til denne møringen  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott og intressant rapport Tom...Vil tro på denne tiden at det var en havørn du så, stor brun fugl med kort hale?  Skremmer vettet av det meste den fuglen der.

stemmer nok, det... eksotisk syn for en østfolding som meg - så en fiskeørn oppe i nordre boksjøen en gang, men den var liten i forhold til denne møringen  ;)

Vel eksotisk syn...joda, men uten å si for mye så kan jeg vel si at du ser nok den snart langs østfolds kyster.  Se bare opp og bruk øyene litt andre steder enn bare der snøret skjærer ned i vannet, hehe.  Si fra når du har han!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott og intressant rapport Tom...Vil tro på denne tiden at det var en havørn du så, stor brun fugl med kort hale?  Skremmer vettet av det meste den fuglen der.

stemmer nok, det... eksotisk syn for en østfolding som meg - så en fiskeørn oppe i nordre boksjøen en gang, men den var liten i forhold til denne møringen  ;)

Dessuten er fiskeørna i Afrika forlengst :)

Rolf JF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde fri i dag - og kjørte til Surnadal.

Fisket fra enden av kalkstranda (i retning innover).

Utenfor huset som ligger idyllisk til nær stranden (som du sikkert så aardahl) - tok ørreten på et orange juletre - bundet på linekrok (som den gjorde for 10 år siden også  ;)).

Den var blank - og 1,2 kg.

Vindforholdene var fra blekkstille - til krusing - og litt til.

Fikk også noe torsk - men ingen store - men det ble fine "kokestykker" av de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde fri i dag - og kjørte til Surnadal.

Fisket fra enden av kalkstranda (i retning innover).

Utenfor huset som ligger idyllisk til nær stranden (som du sikkert så aardahl) - tok ørreten på et orange juletre - bundet på linekrok (som den gjorde for 10 år siden også  ;)).

Den var blank - og 1,2 kg.

Vindforholdene var fra blekkstille - til krusing - og litt til.

Fikk også noe torsk - men ingen store - men det ble fine "kokestykker" av de.

stilig  :D jeg vurderte å prøve nettopp der - vinden tok ikke så j...lig, men dro som sagt til todalen i stedet... men vet nå til neste gang...

tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plassen du nevner(innerst i Todalsfjorden)gjerne på høyre side når du er ca 1,5km fra utløpet,lighger ei lita vik der hvor en steinete bekk kommer ut i sjøen,litt lenger vestover ligger en relativt stor brygge(hvor telenor bla annet holder hus)litt steinete brå marbakke innover mot vika,DER er en av de beste sø-plassene i distriktet.....den lille unnselige vika har levert sø på 6+ i fleng! Svensker dro i mange år fra Stockholmstraktene/Malmø,i ens ærend for å fiske der!!!!!Sier vel det meste....Har tråkket nesten hele kystlinja i den regionen når sø-fisket har svikta i elvene rundtom,mange gode plasser,men gjennom 22 års fiske der,er den plassen nevnt ovenfor utvilsomt den suverene ener! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...
×
×
  • Opprett ny...