Gå til innhold

Snelle og fluestang til ørret


Torbjørn

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har tenkt og kjøpte meg en ny fluestang, men syntes det er veldig vanskelig og velge. Prisen skal ligge på rundt 3000 for stanga, sett litt på Slate Signature 9-delt 9.0ft #5 (prima-villmark.no), menjeg vet ikke helt hva jeg skal velge. Er klasse #5 passende til ørretfiske i elv/vann?

 

Skal også ha ny snelle, tenkter da på en storspolesnelle, helst ikke så mye over 2000 for snelle.

 

Noen som har noen forslag til noen veldig gode stenger til ørretfsiket? Vil at stanga minst skal være 4 delt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klasse 5 er en bra klasse til det fisket!!

Har ikke prøvd Slate`n men tror ikke jeg hadde valgt den, ni deler høres litt voldsomt ut!!

 

Jeg ville kikket på Streamstix snellene hos DF( kr. 1298,-)...i tilegg har de kommet med en del spennende billige stenger under samme merke. Ellers har du TFO og St. Croix Legend ultra som er veldig gode stenger under 3000,- (med livstidsgaranti.)

Ellers har Sage kommet med et par spennende nye stenger i den prisklassen, Redington kan også være verdt å se på...begge fåes hos nordisk hos Nordisk!

Slate har også en del bra stenger i denne prisklassen.

 

Dette er bare noe av det som finnes i denne prisklassen!!

 

Hva slags stenger liker du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra forslag Ingar! St.croixen er femdelt;noe jeg annser som optimalt når det gjelder størrelse sammenpakket.(9 delt?totalt overkill.Sett denne sammen i skumringa og det er mørke natta før du er ferdig!)St.Croixen er i tilegg en ypperlig "nybegynner" stang!Ikke for rask;men ypperlig å kjøre fisk på! sett på et SA gpx snøre.Knall!

Rettelse;les:St.Croixen er 4 delt;noe jeg regner som optimalt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Hei.Eg fikk Spx(Slate i posten i går.Det settet som er på startsiden til primavillmark.Snella er heilt rå(Har nå 2 stk)Skal tste stanga idag,men har veldig god erfaring med Slate,og idag har eg 3stk av Slate og ei Guideline Xpe.Alle desse er eg veldig godt fornøyd med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Har vert å testa idag.Veldig fornøyd,men er litt rusten etter vinteren.Var fin fjærmygg lkekking,Fisket med palmermygg,og fekk 2stk på 240g.Morro å være i gang :D

post-0-13949845379401_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klasse 5 er en bra klasse til det fisket!!

Har ikke prøvd Slate`n men tror ikke jeg hadde valgt den, ni deler høres litt voldsomt ut!!

Enig med Ingar der, tror at du fort vil få problemer med 9 deler, større fare for brudd. Hadde selv en seksdelt Loop klasse 5, kvittet meg med den etter at den hadde brukket for andre gang! Bortsett fra de altfor mage delene og problemene jeg hadde, var jeg meget fornøyd med den stanga. En Loop blueline i #5 kan anbefales.

 

Når det gjeldere snelle, nå går Loop snellene for rundt den prisen du nevner. En evolec LW 2five koster for eksempel 2300. De heter nå Danielsson LW. Du finner dem her: www.danielsson-flyreels.se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Har ein kompis som har den 9delte stanga til Slate og han skulle bruke den til "reisestang"Etter 2 turer er det kun den han bruker.Han elsker denne stanga si.Eg for min del har ikkje turt å kjøpe denne.9 delt høres ikkje bra ut i mine ører.(men eg kan jo ta feil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Slate SPX,medSlate Mag snelle(på bilde)Eg kjøpte klasse 4-5,med 5er snøre.Eg har vert å testa idag og,og eg føler att eg er blitt mykje meir kjennt med stanga.Prøvte å kaste ut heile lina idag,heilt vindstille,men eg klarte berre23meter+ fortom.Dette kan vere med att eg er heilt ny med denne stanga,eller så er det snøret som er "pittelitt"for lett.Men det landet heilt delikat på vannet.Eg er storfornøyd!.Ikkje att det betyr noe,men eg skal kaste ut heile lina neste gang eg er ute.(Fikk 1 ørret idag og,ca 10-12 meter fra meg,så det er ikkje lengden det kjem an på :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 5 stang er ypperlig til det meste innen "Normalt" ørret fiske.

Samtidig så syns jeg folke er alltfor opptatt av utstyret.

 

Det er selvfølgelig viktig at det er tilpasset fisket, men det er fiskeren og teknikken som avgjør det meste...Mener nå i allefall jeg;) 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Eg er heller ikkje opptatt av utstyr,men eg er ikkje enig med å kjøpe stenger til 10000kr pga navnet på stanga.(billig og godt utstyr er min greie)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvfølgelig viktig at det er tilpasset fisket, men det er fiskeren og teknikken som avgjør det meste...Mener nå i allefall jeg;)

Forsåvidt sant det der, klart at teknikk betyr mye, men det er ikke til å stikke under en stol at dyrere utstyr ofte har kvaliteter billigere utstyr ikke har. Jeg har selv fisket med alt fra det billigste til det dyreste, og jeg merker en klar forskjell. Jeg betaler gjerne litt ekstra for godt utstyr. :D

 

Nå skal det være sagt at man kan finne bra utstyr til en rimelig penge, men etter min mening, må man kanskje legge til noen kroner for å få det beste utstyret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Hei.Etter mi meining er det mykje bra stenger+sneller i 3-4000 klassen.Men det blir som med biler,Vist ein har 1mill i årsinntekt,kjører man ikkje ein 1985 toyota.Ein ting er iallefall sikkert,og det er att ein kan ikkje kjøpe seg til å bli ein god fluefisker!!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fikk slate settet i posten i går og en ting jeg lurer på er:

 

Den Climax Rocket taper Flueline som følger med har jo en løkke i den ene enden, jeg trodde denne løkka skulle være "foran" på snøret for rask bytte av fortom, men løkka er jo i den tynne enden av snøret, ikke ved klumpen. Er dette riktig? Lina veksler også mellom grønn/gul farge... hmms

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Dette fant eg og ut,og har lagt det ut her inne på forumet,veit bare ikkje heilt kor.Løkka på det snøret eg fekk,var i den "tynne"enden,og skulle vere mot backinga.På Reklamen står det at løkka skal være framme,dette var feil hos meg.Det grønne på lina indikerer kor klompen slutter og resten av snøre er skyteline.Sender deg og ein pm og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Torbjørn

 

Du er nok en av de uheldige som fikk dette snøret før feilen ble oppdaget.

ALLE Climax snørene som var i farge Gul var montert feil og er nå

tilbakekalt fra leverandøren/produsenten. De har rett og slett montert

løkken på feil ende. Det du kan gjøre er å kappe denne av og feste den på

andre siden. Eller selvsagt returnere den til oss og få et annet i

erstatning.

Beklager rotet!

 

Mvh Prima Villmarksliv AS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv nettopp gått til innkjøp av nytt utstyr, og er så langt glimrende fornøyd, men har ikke fått testa det så mye enda, pga. av dårlig vær.

GuideLine LeCie HPF MF 9' #5 og GuideLine TriCast #5-snøre. Har enda ikke kjøpt ny snelle, men streamstix troutseeker #002 er på vei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...