Gå til innhold

Permitfiske - Belize 2010


kimwerner

Anbefalte innlegg

Drar til Belize i februar, nærmere bestemt Punta Gorda, for ei drøy uke der jeg utelukkende skal satse på å få en permit på flue. 8) Har kjøpt inn noe litteratur, binder fluer til krampa tar meg.

Er det noen her inne som har verdifull erfaring å dele med meg? Tenker både på aktuelle fluer og fisketaktikk. Har bundet opp en haug med Merkin Crabs i størrelse 2-6, trenger jeg større fluer? Bruker å gå lei av fiskeguiden i løpet av noen få timer ute på flatsen, finnes det muligheter for å fiske alene? Er det lett å spotte fisken på egenhånd? Osv osv osv...

Er altså helt grønn(har fisket noe bonefish tidligere, men det er vel noe helt annet??) og alle tips er velkomne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisket noe bonefish før... hehe du vet du kommer til å rive av deg håret i frustrasjon før uka er omme right? ;)

Når sant skal sies er det ofte forbausende greit å se permiten når den er i området, men...... Sannheten er at du trenger noen som er kjent til å ta deg med dit de er. Min erfaring er at de er på lokale steder og de stedene får du nok ikke vite. Det er generelt vanskelig å finne den ved vading. Er redd du må holde ut med guiden ;)

En annen ting med Punta Gorda er at det er lite andre ting en permit som svømmer rundt, så hvis du blir lei av at permiten ikke gidder å se på flua di engang, er det ingen bonefish som kan redde dagen. Men det er vel kanskje en god ting da du blir mer fokusert på permit.

Bortsett fra det er det nog en av verdens beste steder for å kroke en permit.

Du kommer til å se hundrevis av fisk der nede. God tur!

Mvh

Børge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret.

Ja, det går rykter om at fisken er noe selektiv i matveien.  ;) Er mentalt (litt) forberedt på å komme fisketom hjem. Har booket guide for alle 8 dagene, uten andre fiskere i båten, men håper å kunne parkere ham i ene enden av flatsen mens jeg vader alene, i hvertfall mot slutten av uka. Men hvis fyren er ok, holder jeg nok ut. Har veldig varierende erfaring med guider, men de jeg skal bruke, er visstnok meget erfarne. 

Skal ta med bonefish-utstyret, må i det minste lande minst en fisk i løpet av uka. Går rykter om småfallen fisk, i hvertfall hvis man sammenligner med Andros, som jeg har fisket på tidligere. Med en times båttur er det mulig å finne noen bonefish-flats, men fokuset er egentlig å satse 100 % på Permit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drar til Belize i februar selv, med Permit i tankene. Blir en måned ;D Skal kjøre et par dager med guide kun etter Permit. Bonefish er det MYE av, ihvertfall der jeg ferdes og er like enkelt å få på egenhånd. Jeg skal dog endel lenger nord enn deg, Caye Caulker og Ambergris Caye i første omgang, men så blir det vel en tur lengre syd mot slutten av ferien. Har blitt ganske kjent i området der, da dette blir 3 turen på et par år og veit hvor man finner fisk. Det er utrolig bra muligheter fra Kayak om du er heldig og finner flats i nærheten av der du ferdes. Selv miniflats produserer endel Bones. Så forøvrig Permit hver dag fra piren der jeg bodde ifjor, men de cruisa som regel litt for kjapt forbi. Det blei en Permit på meg på den ene guida turen jeg hadde. Så flere hundre stykker i stimer på 20-30. Jeg klarte selvfølgelig å kroke en av de minste men alikavel.. De jeg fiska mest på var fisk som "float'a" Da var det rekefluer fiska fort som ga mest interesse. Hadde mange etter. Rekefluer i Tan, Oliven, Rosa i str 1 og 2 var det Guiden sverga til. Dette varierer endel. Veit det er mange som fisker mye med Clousere.

Ellers så består Permit Boksen min av:

McCrab,

Turneffe Crab,

Merkins,

Ultra Shrimp,

Pattegris,

Clouser,

Og Noen andre selvkomponerte reker med gummibein og Craft Fur.

Har et utvalg i fargene tan, oliven, og brun, pluss noe rosa.. Str 1,2(4)

Verd å merke seg er at noen Permitfiskere hevder at fisken lukter alt av kjemikalier og er veldig nøye med å ikke ta på flua med solkremhender, samt å ikke bruke lakk eller superlim på fluene.. Om dette er tilfelle er omdiskutert, men det skader jo ikke å prøve ;)

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott. Takk for tipsene! Skal oppdatere flueboksen min med fluene på lista di. (samt noen poppere)

Har selv tenkt på dette med lukt, enkelte av mine "lim-krabber" stinker kjemilkalier, noe som neppe kan være positivt for fiskinga.

En måned høres brukbart ut. Er på Garbutts i Punta Gorda fra 20 - 28 februar, så det er bare å stikke innom hvis det passer seg. Sikkert plass i båten.

Hva med tilslaget på Permit(hvis jeg noen gang kommer så langt at det blir aktuelt). Bonefish-lignende hardt trekk? Vente til krabba er sugd godt ned i svelget eller dra raskt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men har litt erfaring fra Bonefish og der fungerte tilslaget fint. Bruker også elementer av teknikken på nymfefiske etter ørret/røye på stille vann.

Det merkelige er at kona alltid gir bonefishen et skikkelig ørret-tilslag... hver gang, og hun mister ikke flere fisk enn meg!  ??? Må bero på flaks da kjeften til disse fiskene er som knallhardt ruglete sandpapir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekka ut de gutta du skal ut med, Garbutts. Virka som de vet hva de driver med, de som guider i "Drift" bl. a. Blir sikkert en bra tur. Har selv aldri vært så langt sør i Belize, men det skal opp til vurdering. Hvor mye koster en guida fulldagstur der nede? Ellers leste jeg at alle Caye'ene, eller øyene rundt der har descent Permit-flats.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører full pakke, dvs guiding og overnatting på Garbutts brothers, fullpensjon, så jeg vet ikke dagsprisen. Tar alt via selskapet yellow dog.

Koster litt ja, tror det kommer på rundt 3500 dollar, så får vi håpe kursen holder seg godt under 6 kroner i noen dager til, slik at jeg rekker å betale regninga.

Første gang jeg kjører en slik "fullpakkeløsning". Tidligere brukt å ta det litt som det kommer i forhold til guider og overnatting og det bruker jo stort sett å bli langt billigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner. Veldig enkelt og greit å fikse ting på egenhånd der nede, men skjønner at det kan være digg å kjøre et fullt opplegg også. Du skal jo tross alt få den Permit'en!

Jeg skal definitivt komme meg litt sørover. Det er jo der permitfiske er best, litt mer offbeat og slappere mtp turisme frister også.

Har vurdert å ta noen netter på dette stedet: http://www.bluehorizonbelize.com/index.htm, men synes det fort blir litt dyrt. Har sendt en prisforespørsel, da kjerringa ikke fisker selv og stort sett vil ligge i hengekøya og lese..

Har erfart at om man bare blir litt kompis med noen som kjenner en guide, så faller prisen betraktelig.. fra 300dollar standard, til 150-200dollar. Jeg blir automatisk litt opptatt av pris da jeg helst vil være en stund når jeg først reiser og heller dra et par ganger i året. Liker det bedre enn å spare opp til en uke med intenst fiske, all inclusive og fine hotellrom en gang hvert annet år.

Her er en fin artikkel ang. Permitfiske: http://www.bluehorizonbelize.com/permitfishing.htm

Een lita krabbe jeg knøyt sammen istad. Furry foam adhesive. Enkelt materiale.

post-2421-13949870191409_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin artikkel(og flue)! Skulle ha minimal med brems på fisken og la den dra av flatsen, det visste jeg ikke.

Enig i at det er å foretrekke å bruke litt tid på det stedet man kommer til og ikke kjøre intensivt opplegg. Men jobben tillater dessverre ikke mer fravær. :'( Må jo holde av noen uker til sommerens fiske i Finnmark også. Så derfor ble det pakkereise denne gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, imponert! Mine ser litt mer rufsete ut. Jeg er svært konservativ i friseringen, da jeg skal høre med guidene om de kan hjelpe meg med å klippe de ned. Det skal visstnok være ganske avgjørende(?) Noe med vinkelen på flua når den sank.

Uansett, har lagt ut et bilde av en haug med Merkins her:

http://2.bp.blogspot.com/_obd9aVhRFu4/SwlHU0yD22I/AAAAAAAAAT4/6CT75gFSPqo/s1600/DSCN1287.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, imponert! Mine ser litt mer rufsete ut. Jeg er svært konservativ i friseringen, da jeg skal høre med guidene om de kan hjelpe meg med å klippe de ned. Det skal visstnok være ganske avgjørende(?) Noe med vinkelen på flua når den sank.

Uansett, har lagt ut et bilde av en haug med Merkins her:

http://2.bp.blogspot.com/_obd9aVhRFu4/SwlHU0yD22I/AAAAAAAAAT4/6CT75gFSPqo/s1600/DSCN1287.JPG

Jeg har forsøkt å klippe de etter malen til Del Merkin selv. En slags "mild V" form fra øynene og bakover. Synes dine var flotte. jeg har sett flere som bruker de mer avrundede. Bare å ta med seg en saks og finne det ut;)

Gisle: Den Ultra Shrimp'en er Umpqua, Gadd ikke legge alle disse laga med epoxy:D Merkinkrabbene er enkle og morsomme å binde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Klar for å dra Kim Werner? 11 dager til avreise her.. Har snurra av og på liner og trippelsjekka løkker, overganger. Binder Bimini Twist og Huffnagler. Tror jeg er oppe i 4 forskjellige løkkeknuter i blinde, med plaster ;) JEEZ! Måtte dagene svinne hen før det går virkelig galt her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om 21 dager, tre uker, lander jeg i Punta Gorda.  8) Binder fluer hver dag. Panikken brer seg over at jeg ikke har x antall fluer i 4 synkehastigheter i 6 ulike nyanser av mørkebrunt. Har satt en kompis i arbeid, men virker som om høy brøling ikke motiverer ham. Han har gått over til å binde laksefluer, så nå er jeg hel alene igjen. Fikk også den ideen at jeg ikke skulle bruke lim/lakk på fluene, så da måtte jeg selvfølgelig starte helt på nytt igjen. 

Lokale fiskebutikken har fått inn bestilling på fluorkarbon og fluesnører, og stenger i klasse 8 og 9 er innleid.

Men det aller, aller, aller viktigste har jeg ikke starta med, kastetrening! MÅ sette av noen timer hver dag de siste dagene til å bli kjent med stengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har litt av det samme greia. Har aldri kasta med 10'ern jeg kjøpte inn. Vippa litt på den i stua. Den er pinnestiv og tjukk som en havannasigar. Blir noen testkast fra pirene der før det blir 100% satsing..  

Fluer har jeg slått meg til ro med. Men skulle jeg hatt 8 dager som deg, målretta etter Permit så hadde jeg nok sitti enda ;D

Blir mulignes noen Bonefish Special str 8 denne uka. Liker de veldig godt til Gruntvannsfiske etter Bones..

saltwater-bonefishspecial.jpg

Et godt tips til tilbud på tropiske snører er www.tacklebargains.co.uk De har gode tilbud på Airflo Tropeliner. Har brukt dissa tidligere og de funker utmerket. 14Pund er ikke allverden heller.. Har kjøpt Permit Taper #8 F/I og  Bonefish/Redfish #8 der. I Posten på under en uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tid til å sitte på nette Hedde? Har ikke du krabbefluer å binde?

Har bestilt scientific angler sin bonefish-line. Har brukt de tidligere og liker de. Uansett komme jeg også til å ha med "vanlige" snører nedover. Tror tempen i havet må bli rimelig høy før de blir ubrukelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...