Gå til innhold

Permitfiske - Belize 2010


kimwerner

Anbefalte innlegg

Tror tempen i havet må bli rimelig høy før de blir ubrukelige.

Er vel ikke selve tempen i havet som er det største problemet for fluelina . Er når lina blir liggende over lengre tid på ett båtdekk problemene kan begynne. Og det er surt å blåse dagens eneste sjanse på en diger Permit pga lina er for myk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, antar det kan bli litt hett på et båtdekk. Vurderer faktisk snørekurv, synes det er litt prakk å med snøret rundt beina, da det har en tendens til å hekte seg i noe når man minst trenger det.

Ikke dårlig i Hegra JK. Isfiske på Damman mens du venter på at elva skal gå opp anbefales  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Har av en eller annen merkelig grunn vært "Permittørke" her den siste uka. Har vært på 2 guida turer etter den og fikk kasta på kun 2! En på hver tur.. Guidene skjønner heller ikke hva som har skjedd. Hadde minst 20 decent kast på fisk, pr tur ifjor..

Men men fortviler ikke. Får nok av Bonefish fra kayakken og sola skinner.. Ikke direkte kjedelig at det er en anseelig mengde BabyTarpon, opp til 20kg rett utafor hytta mi her. Har hatt et par på idag, men de er fortsatt jævli vriene å kroke. Heftig å se de "rulle" som delfiner. Kan forøvrig bli en fin Kayaktur med en Tarpon på 20kg som trekkdyr ;D

Håper du har bedre lykke med Permiten lenger sør, Kim. Nå tar jeg en Belikin og legger meg i hengekøya..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge Kim er permitfiske  svært vanskelig, men kontakt har funnet sted! Mer vil jeg ikke si, og Kim får selv komme med rapport når han vender nesa hjemover.

Tarponfiske fra kajakk høres rett og slett utrolig spennende ut! Skitt fiske Lasse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Kort statusrapp fra Belize. Foer siste dagen i morgen har jeg landa 2 stk. 4 og 7 kg. Mista 1 og har hatt 2 stk med krabba i kjeften, men gamle orret-reflekstilslagf...skap oedela sjansen. Tok 4 dager foer jeg landa den foerste. Det var bitte bitte litt frustrerende for aa si det mildt. >:(

Mye fisk aa se, men kaster paa 10 til 20 stk pr dag. Men du og du disse fiskene er spreke. Hadde aldri trodd dette paa forhand. I dag, 500 m utras. Starta baaten og kjoerte etter fisken da den roemte flatsen i en h... til fart.

Bilder og detajert rapp kommer i loepet av uka.

Na er det, ogsa her, Belikin og hengekoye i solnedgangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult å høre. 7kg, Damn! Grattis!

Har et par uker igjen. Har akkurat forsøkt å få tatt noen bilder av Tarponen som ruller utafor hytta. Funka dårlig med kompaktkamera.. Drit, for det ser ut som tidens Head and Tail.. Blir dog en liten geografisk forflytning imorra og har ordna en deal med en guide der så da blir det kanskje muligheter her oppe også. Sola er oppe og vinden relativt rolig nå. Da er det større sjanser.

Hvilken Flue forresten?

De guidene jeg har vært i kontakt med bruker stort sett store rekefluer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten rapport fra turen til Punta Gorda i Belize

Førsteinntrykket av Garbutts lodge var bra. Kurant standard og trivelige folk.

Dag 1.

For en start! Allerede på første flatsen så vi en stim på 50 – 100 Permit. Hadde ett napp samt at jeg mista en fisk etter at den slet snøret mot en korall. Dette blir lett! Tenkte jeg. Lite ante jeg hva som lå foran meg de neste dagene.

Resten av dagen var full av køddekasting og utstyrstilpasning. Litt utrent i å kaste i denne vinden. Men så jevnt og trutt en del Permit, hadde ca 20 sjanser vil jeg anta. Hver flat tok ca 30 min å stake seg over og i snitt så vi mellom 2-4 fisk pr flat.

[attachthumb=1]

Dag 2.

Kastinga gikk mye bedre, samtidig oppdaga jeg stadig mer fisk. Ulempen var at Permiten:

1. ble skremt fordi flua landa for nært

2. Så ikke flua fordi den landa for langt unna

3. Så flua men ble skremt av synet eller svømte rolig forbi.

Stort sett kasta jeg for nært, men det hendte også at fisken ble livredd bare jeg løfta stanga på 20 meters avstand. Fantastisk irriterende.

Dag 3 og 4

¤#”%¤/&%&FA.. I HEL…!!%%&¤#!”!§””#¤/

FRUSTRERT!

Se dag 2 for nærmere beskrivelse

Dag 5

Kaldfronten kom inn i natt. Hadde ikke stort håp da vi tøffet den halvtimeslange turen ut til området. Fordelen er at vannet fremdeles hadde god temperatur, og plutselig stemte alt. Flua landa 1 meter fra fisken, mye bølger gjorde at den ikke ble skremt og den kasta seg over krabba med en slik fart at jeg ikke rakk å tenke på tilslag. En utrolig morsom fight resulterte i at jeg landet en P. Den var ca 4 kg, i følge guiden.

[attachthumb=2]

Dag 6

Varmen hadde kommet tilbake, men tempen på vannet hadde sunket betraktelig. Langt færre fisk å se, særlig var det få tailende fisk ute på flatsen. ”Heldigvis” blåste det noe jæv… og et elendig kast mot en P, flua landa midt i hodet på den, resulterte i et godt drag i fluesnøret.

Det ble en utrolig morsom kamp. Den valgte, etter noen minutter, å rase ut av den lille flatsen over mot dypere vann. Backingen forsvant raskt, og vi måtte kjøre etter med båten. Etter ca 500 m gikk den ned på 20 meters dyp, og det ble pumping for å f den opp. Etter litt småkamp med fisk og koraller, kunne vi endelig lande en på 7 kg. Helt utrolig morsomt!

[attachthumb=3]

Dag 7

Satt av til Bonefish. Vi kjørte en drøy time ut til noen små øyer som har en meget stor bestand av Bonefish. Dessverre var det lavvann og mesteparten av fisken sto utenfor flatsen på 3 meters dyp. Etter å ha landet en liten røver oppe på flatsen, tok vi raskt turen tilbake for å unngå de verste bølgene.

[attachthumb=4]

Kort oppsummert. En fantastisk fin tur. Meget dyktige guider. Mange inne på dette forumet er langt bedre fiskere enn meg, og ville neppe hatt problemer med å lande langt flere fisker enn det jeg klarte. Man er 100 % avhengig av en god guide og båt, detter et ikke et DIY-fiske.Heldigvis var guidene på Garbutts erfarne og flinke folk. Kan absolutt anbefales.

Området består av mange små øyer som alle har en liten flat. Vi fisket på dybde fra 0,5 til 1,5 meter og flua var alltid Bauer Crab oliven.

[attachthumb=5]

Vil bare kommentere at jeg synes guidene gjennomgående overvurderer vekta på fisken, det gjelder alle guidene jeg har fiska med. Han anslo mine fisker til 4 og 7 kg. Jeg ville ha tippa 2-3 kg og 4-5 kg. Men men, det kan jeg leve med.

post-2478-1394987512341_thumb.jpg

post-2478-13949875124025_thumb.jpg

post-2478-13949875124633_thumb.jpg

post-2478-13949875125304_thumb.jpg

post-2478-13949875126154_thumb.jpg

post-2478-13949875128474_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...