Gå til innhold

farget rapphøne


Vangen

Anbefalte innlegg

Gjest Pål Andersen

Farga rapphøne mange ganger, ikke noe stort problem. Kjele med vann, 7% eddik og et par teskjeer Veniard farge :)

Husk at fjøra må vaskes i mildt zalovann etc., ei runde med hårbalsam etc. og skylles godt igjen før farging

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farga rapphøne mange ganger, ikke noe stort problem. Kjele med vann, 7% eddik og et par teskjeer Veniard farge :)

Husk at fjøra må vaskes i mildt zalovann etc., ei runde med hårbalsam etc. og skylles godt igjen før farging

Takk for tips  :) Vil helst unngå å farge selv(giddeslaus :rolleyes:) men om det ikke er mulig å oppdrive må jeg vel farge selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle nesten tro jeg jobbet for Guidline :)

Uansett så har de forskjellige farger til 25,- eller noe sånn. Spør sjefen (Rune) om hvor de selger guidline sine produkter

Ja fant de på hjemmesiden dems. De butikker som fører Guideline får visst tak i disse, å det er ikke så rent få.

Så er sikkert bare å ringe tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Ka med aa bruke Perle Hoene?  (Guinea Fowl)  Eg bruker det ofte some soft hackle for steelhead fluer.

Her er en plass de selger det...

http://www.feather-craft.com/wecs.php?store=feacraft&action=display&target=TP033

mvh,

Lars

Aberet med perlehøne er at fibrene som regel er mye lengre enn på rapphøne. Funker mao dårlig på små nymfer, softhackles osv.

Vil tro de fleste butikker med noenlunde utvalg innen fluebinding har olivenfarget rapphøne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Du mener ikke seriøst at perlehøne kan erstatte rapphøne????? Misforstå meg rett; perlehøne er ypperlig til mye, men har litt annet bruksområde enn rapphøne,, Dessuten er dette fjær som gir totalt forskjellig "inntrykk" under vann/for fisken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener ikke seriøst at perlehøne kan erstatte rapphøne?? Misforstå meg rett; perlehøne er ypperlig til mye, men har litt annet bruksområde enn rapphøne,, Dessuten er dette fjær som gir totalt forskjellig "inntrykk" under vann/for fisken...

Hvis det var meg du mente? så erstatter ikke perlehøne rapphøne nei. De er så forskjellige i farger og mulige bruksområder i dagens fluebinding. Men jeg tror du får like mye fisk på ei nymfe med "falskt" hackle, uansett om det er av perlehøne el rapphøne ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aberet med perlehøne er at fibrene som regel er mye lengre enn på rapphøne. Funker mao dårlig på små nymfer, softhackles osv.

Man trenger ikke absolutt å bruke hele lengden av fibrene, man kan bruke en dubbingløkke så får man den lengden man vil ha

Stress

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Du mener ikke seriøst at perlehøne kan erstatte rapphøne?? Misforstå meg rett; perlehøne er ypperlig til mye, men har litt annet bruksområde enn rapphøne,, Dessuten er dette fjær som gir totalt forskjellig "inntrykk" under vann/for fisken...

Hvis det var meg du mente? så erstatter ikke perlehøne rapphøne nei. De er så forskjellige i farger og mulige bruksområder i dagens fluebinding. Men jeg tror du får like mye fisk på ei nymfe med "falskt" hackle, uansett om det er av perlehøne el rapphøne ;)

Falskt hackle spiller ingen rolle for fisken nei, var selve fjøra jeg siktet til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Neida Spenolsen det er ikke noe stress, du gjør det like fort som vanlig hackle da du har gjort det et par ganger ;).

Det er mulig du har rett Pål, jeg bruker mest rapphøne selv, men det er mine øyer som ser at de er "best", ikke fisken ;);D

Håper jeg har det i allefall :) Ellers har jeg masse fluer som IKKE fisker i boksen.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...