Gå til innhold

Fiskerapport fra Nepal


Erik R

Anbefalte innlegg

En liten rapport fra fiske i Nepal

I november / desember var jeg noen uker på jobb i Nepal og tok med fluestanga for å lufte den om muligheten bød seg. Første delen av turen var jeg i Ilam i Øst Nepal.  Allerede i sikkerhetssjekken på innenriksflyene skjønner jeg at fluefiske ikke er veldig utbredt. Artig å forklare konseptet fluesnelle og fluestang til karen i sikkerhetssjekken. Vi ble enige om at utstyret kun er farlig for fisken.

I Ilam fikk jeg fisket en ettermiddag i en elv der lokalbefolkningen tar litt fisk med garn.

Vi har med en kjentmann som viser seg ikke å være så veldig kjent. Jeg tar frem fluestanga til stor forlystelse for de lokale og tester litt forskjellig fluer.  Fisken vi ser er bare småtterier og ingen napp. Vi går litt oppover elva og en gammel kar kommer og forklarer at vi må fiske litt høyere opp. Gammelkaren er ikke veldig imponert over fluene mine. Han fanger en liten frosk, trer den på en krok jeg gir han og plukker opp en neve kumøkk.  ??? Vi trasker litt før han hiver han ut små klumper kumøkk og sier at dette er måten å fange stor fisk (det er umulig å få tolken til å oversette hva slags fisk vi snakker om). De får fisk på over kiloen på denne måten. Jeg gir opp etter 45 min. Mulig at kasteteknikken min ikke er tilpasset frosk.

[attach=1]

Et par uker senere etter nye morsomheter i sikkerhetssjekker er jeg ved to innsjøer, Rupa og Begnas, Litt øst for Pokhara.

Jeg bor ved Bengas og får tid til en kveldsøkt med nydelig utsikt til topper på over 8000 rundt meg. Det er stort sett karpe i innsjøen, de største på over 40 kilo. Karpefiske har jeg ingen erfaring med så her blir det prøv og feil med diverse fluer. Etter et par timer gir jeg opp uten å ha sett snurten av fisk over 5 cm.

[attach=3]

En lokal fisker som legger ut garn.

[attach=4]

Dagen etter møter jeg et fiskefolk i innsjøen og de forklarer om sitt fiske og situasjonen i sjøen. Disse lever av fiske men er uten særlig innflytelse på forvaltning av innsjøen. Det er åpent og ingen kontroll med hvem som fisker og store utfordringer med redusert fangst (sopp, ulovlig fiske med gift og elektrisitet, ++). Nye arter er introdusert og disse har utryddet lokale arter. Jeg viser frem flueutstyret og forklarer om fluer og fluefiske. Dette har de ikke sett før og er veldig nysgjerrige. En rosa og hvit deciver vekker munter latter men tørrfluer forstår de. De ser karpene spise i overflaten men sier at det ikke er sesong før utpå våren for dette.

[attach=2]

Min siste fisketur blir i nabosjøen, Rupa Tal.

[attachthumb=5]De lokale er som vanlig nysgjerrige og siden jeg er første hvite som forsøker fluefiske der er de opptatt av at jeg skal få fisk. Jeg blir med en lokal fisker ut i båten hans, en uthult trestokk, og fisker etter anvisning (mye fingerspråk og artig gestikulering). I løpet av en times tid har jeg landet 5 snåle karper på rundt halvkiloen med 30 cm lange følehorn. :) Seff ligger kameraet på land så jeg får ingen bilder av fisken.  Fisken blir levert til fiskekooperativet og solgt på markedet dagen etter.

Allt i allt var dette en artig erfaring selv om det ikke ble rare fangsten.

post-3906-13949872446934_thumb.jpg

post-3906-13949872447297_thumb.jpg

post-3906-13949872447536_thumb.jpg

post-3906-13949872447907_thumb.jpg

post-3906-13949872482763_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Veldig artig lesing, men merkelig at du ikke fant noen ørret i elvene der? Trodde engelskmennene hadde plassert den rundt over hele kloden. Mener å ha lest om ørret fiske i Afghanistan i et blad en tid tilbake.

de stammene ligger vel ikke urbant etter hva jeg har hørt engang. far out

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er en del elver med ørret i Nepal, men dette er stort sett høyere opp i landet, i Himmalaya sonen. Jeg var bare på rundt 2000 m.o.h i elva i Ilam men som jeg skrev var det ikke mulig å forstå om det var ørret eller annen fisk de lokale fanget. Jeg sjekket litt i Kathmandu om fiskemuligheter og fikk forklart at det fiskes ørret i de øvre regioner over tregrensen (over ca 4000 m.o.h) i krystallklart brevann. Vistnok en vanvittig opplevelse.

Må også legge til at jeg besøkte et hellig vann på toppen av en ås, eller fjell som vi ville kalle det her hjemme (3000 m.o.h.) med flere endemiske fiskearter. Da rykket det litt ekstra i kastarmen men å forsøke å lure ut fluestanga i enn hellig sjø er over grensen, selv for en ivrig fluefisker.

[attach=1]

post-3906-13949872483119_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...