Gå til innhold

Sovepose dun


Andreas L

Anbefalte innlegg

Hei

Har hatt Hagløfs sin dun model som heter Goga Pro de siste 5 årene. Veldig fornøyd. liten vekt, go komfort, ekstremt lite volum i forhold til hvor varm den er. kommer nok til å kjøpe tilsvarende  neste gang jeg bytter pose. har vel blitt brukt på ca 50 overnattinger ute pr. år hvis jeg skal tippe. Den tåler ikke like lave tempraturer nå som da den var ny, men en ur til renseriet er vel på sin plass.... Fins sikkert tilsvarende i syntet som funker like bra. 

At dun tar stor plass, er ikke riktig.

http://www.haglofs.se/prd/prd.asp?nid=1326&CatNr=246〈=en&nid2=1425

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Har hatt Hagløfs sin dun model som heter Goga Pro de siste 5 årene. Veldig fornøyd. liten vekt, go komfort, ekstremt lite volum i forhold til hvor varm den er. kommer nok til å kjøpe tilsvarende  neste gang jeg bytter pose. har vel blitt brukt på ca 50 overnattinger ute pr. år hvis jeg skal tippe. Den tåler ikke like lave tempraturer nå som da den var ny, men en ur til renseriet er vel på sin plass.... Fins sikkert tilsvarende i syntet som funker like bra. 

At dun tar stor plass, er ikke riktig.

http://www.haglofs.se/prd/prd.asp?nid=1326&CatNr=246〈=en&nid2=1425

Min dunpose er hvertfall ikke glad i å bli komprimert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde at vekt og plassbesparing var noe av poenget med dun.

Ingen fuktproblemer Gisle?

Nope, men nå er vel jeg som goværsbruker og regne. ligger stort sett i telt, så den har ikke vært utsatt for direkte fukt, noe som neppe er no god kombinasjon. På modellen til Hagløfs følger det med en stor tøypose som dunposen skal lagres i når du ikke er på tur. så den tar jo en del plass når du ikke brukere den, som Nilsen er inne på.

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nå blitt veldig glad i dunposer jeg da. Det er sant at du har et problem om den blir våt, men jeg har ikke hatt problemer med det og ligger ganske mye ute. Dunposer er kanskje dyrere men de har mye lengre levetid. De bør som alle soveposer oppbevares utrulla eller i det minste i den store oppbevaringsposen du får med. Ellers er ikke komprimering på tur noe problem. Har ikke opplevd typr fuktig vær som noe problem, men blir den ordentlig våt klapper jo duna sammen og du kan ha et problem. Man bør kanskje være litt mer forsiktig med røff behandling og gnister fra bål er ikke noen god ide. Rifter og hull er ikke gøy, men teip er en bra oppfinnelse for midlertidige reperasjoner i felt.

Dette er bra poser uten avskrekkende pris

Har denne sommerutgaven. http://www.oslosportslager.no/produkt/ajungilak-altitude-3-sesong-dunsovepose-kampanje-5516.aspx  . 750g og jeg har opplevd frost i den uten å fryse spes. Sparte inn 750g fra den syntetiske sommerposen min, og det er jo ingen uting.

Nanok er norskprodusert og bra med snill pris http://www.oslosportslager.no/produkt/nanok-performance-wgd-10-dunsovepose-195-cm--kampanje-4967.aspx.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan takler dunposene tørking av sokker, undertøy osv som man gjerne gjør i løpet av natta nede i selve posen?

Olav

Ikke noe særlig. Spørs jo hvor våte sokker etc. er. Men jeg droppet dunpose da jeg kjøpte ny pose i høst da jeg er tilhenger av å stappe våte klær i posen (når man ikke har andre alternativer). Men dun er lett og utrolig comfy, men fukt er det største problemet (utover prisen). Til 3-sesong så hadde jeg kjøpt syntetisk, men som ren vinterpose hadde jeg kjøpt dun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør velge en sovepose til - 10 for fjellbruk. Jeg tørker ikke våte klær i soveposen, nattesøvnen er viktig på tur. Så lenge ikke de våte klærne har frøset til is er det bedre å tørke klærne om dagen. Klær tørker da du beveger deg, gå langsomt!

Fuktige strømper/sokker kan du legge inn i en sammenbrettet genser som ligger enten under hodet eller et annet sted langs kroppen for å rette opp ugjevnheter.

Dunpose er topp, selv så har jeg en ajungilaq på 1,5 kg + 3 syntetposer fra 0,8 til 2,0. Alt etter sted og årstid.

Den eneste ulempe med dunposen, for jeg bor i gode telt, er tørking i finværet. Da må en legge ekstra med stein i posen siden den blåser fortere avsted.

Begge soveposer på link til oslo sportslager er fine poser. Nesten uten untak så får man det man betaler for. Av og til har XXL veldig bra priser på soveposer, følg med!

Må legge til: Kjøp kvalitet på dunsovepose. Med stoff som lekker dun kan det bli mye dun i teltet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mountain Equipment Starlight III

Varm syntetpose for kalde netter

MEQ61:T - T19/S0/N0/1s

Se alt fra Mountain Equipment

  Vår pris:www.sportsnett.no

979,-

Vår normal pris:

1400,-

 

Antall:

Varianter på lager nå

2010-02-16:

Std 979,- XL 999,- Small 979,-

Starlight er ME´s allround-poser, og her får du mye for pengene. Svært god kvalitet både på søm, konstruksjon og materialer.

Starlight er isolert med Polarloft Micro hullfibre for maks varme pr. gram. Anatomisk hette med 3 D krave som tetter godt og du unngår varmetap. Lettvekts, myk innside. 2-veis glidelås i full lengde. (Selvlysende slik at du lett finer glidelåsen i mørket) Fóret vindklaff på innsiden av glidelåsen holder vind ute og varmen inne. Posen har også en lomme for verdisaker. Ytterstoff i lettvekts Honeycomb med vannavtstøtende etterbehandling.

Komfortsone: >-7 (EN-std)

ME´s anbefalte temperaturområde: -14<+15

Vekt: 1830g

Str:

- S: Personlengde inntil 165 cm

- Std: Personlengde inntil 180 cm

- XL: Personlengde over 180 cm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...