Gå til innhold
  • 0

Ny frelst fluefisker fra Vestfold


aron

Spørsmål

Hei til dere alle dette er min første post her inne det jeg lurer på er om noen andre fisker i vestfold dvs,sandefjord,larvik område. Har fisket masse rundt i lokale vann og fått flott ørret, men dette har vært på spinn fiske. Rett før vinteren gikk jeg til innkjøp av en 5 stang med tilbehør og har stått ute i hele vinter og kastet og kastet;-)  og lest bøker og dise forumene har ikke skjønt hvorfor folk blir så hektet på flue fiske ,det forstår jeg nå;-) så over til mitt spørsmål er det noen som fisker i vestfold område og har lyst og ha med seg en som er lærevillig ( tørrflue )i dette område eller evt hvor som helst skulle vært med noen som har grei erfaring?  Mvh Espen B Sandefjord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Velkommen til forumet aron.  Joda vi er da noen som slenger litt med armene iblant.  Kunne nok vært vesentlig mer.  Om en forstår hvorfor skal du kansje ta med en klype salt.  Noen ganger lurer en hvorfor i granskogen? en driver med dette her. Men en lærer hele tiden, så trøst deg med det?.  Intet skal liksom være uprøvd.

Har du en kamerat som kan være intressert, så er ofte det nøkkelen til å lære mye. Ingenting er som 2 likesinnende med samme utgangspunkt som kan dra hverandre fremover.  Ellers så har vi klubber i nærområdet ditt som arr. fine klubbturer, har overnattingsmuligheter osv. Der kan du få mye flott info, og kansje knytte kontakter som passer deg godt.  Send evnt. en PM.

Ellers så må en jo si at du befinner deg i et greit område å fiske SØ.  Mye paraleller med innlandsfiske, dog en fin måte å lære seg tolmodighet, få med seg overraskelser og ikke minst lettere å få pen og matnyttig fisk.  Og da kan du fiske hele året utenfor stuedøra kansje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takk for svar, har verksted helt i vannkanten på tjøme i en sjø ørret vik så den muligheten har jeg, men syntes sjø fiske til tider er litt kjedelig ! liker meg bedre ved en liten elv eller skogsvann ;-) blir nok litt sjøørret så fort isen er borte igjen. Fisker sammen med ett par stykker men ender da med at flue stangen blir iggende i bilen etter 444 knuter osv derfor jeg er int i og henge på med noen som kun fisker flue .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Se det ja, du verden. Da har du jo noen fine områder i nærområdet ja, for SØ.  Forstår deg godt da ja, kombinere spinstang og fluestang-turer blir ofte veldig halvveis.  Jo, er nok en fordel å holde fokuset på det ene av gangen. Er godt å sitte ved strømmende vann med ei tørrflue eller 2 i fanget.  Helt med på det. Vel når mai er her så er det jo tiden her i de lavtliggende områdene.  Så det er jo bare å fiske SØ frem til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest staffan@epost.no

Takk for svar, har verksted helt i vannkanten på tjøme i en sjø ørret vik så den muligheten har jeg, men syntes sjø fiske til tider er litt kjedelig ! liker meg bedre ved en liten elv eller skogsvann ;-) blir nok litt sjøørret så fort isen er borte igjen. Fisker sammen med ett par stykker men ender da med at flue stangen blir iggende i bilen etter 444 knuter osv derfor jeg er int i og henge på med noen som kun fisker flue .

dersom du har noen kasteproblemer så kan jeg gi noen oppgaver til deg kastemessig, få deg på rett vei! hvor har du verkstdet??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest staffan@epost.no

Vi gidder ikke gjøre noe i kulda, men vi får fine dager........du må ta turen en ettermiddag til Hvasser, er billløs i den perioden jeg er på hvasser før jeg vender hjemover til Lofoten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei Aron,

Er bosatt i Kodal og fisker med flue så fort anledningen byr seg. Er ingen expert, men føler at jeg begynner å få god forståelse med hva, hvorfor og når, ting skjer i naturen. Fisker i hele østlandsomerådet, men har jo Heia, Hagenes, Goksjø....etc rett utenfor stuedøra. Fisker stort sett alene fordi ingen andre jeg kjenner deler denne interessen. Blir gjerne med deg på tur hvis du ønsker. Har noen spotter selv som jeg gjerne deler med andre. Jobber forøvrig på tjøme selv...eller rettere sagt Husøy.

Ta kontakt da vel

Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei, vi er en ganske god gjeng som holder på i Larvik, nærmere bestemt i Larvikmarkas fluefiskerforening. Snaut tohundre medlemmer, og møter en gang i måneden i vinterhalvåret. På vårparten har vi felles spontanturer, og kastekurs. Sjekk litt på www.lff-larvik.org, ikke verdens mest fancy side, men med litt info om oss. Du er ikke alene...  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ja nå er det ikke lenge til det er sommer her så noen turer hadde vært helt topp. Har fisket noe på goksjø og en del på heia mange fine plasser rett i nærheten  :) og hagenes blir det spenende og prøve! går det noe særlig laks og sø opp der eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ja, går en del der via Åsrumvannet. Men du finner knapt en vanskeligere flueelv. Den er bare 2-4 meter brei og ofte mye vegetasjon, for ikke å snakke om alle markfiskerne. Men er moro å sitte langs elva med kamera å ta bilder av laksen som gyter på grusbankene. Bare se opp for oksene. Tråkket inn på et inngjerdet område for noen år siden, men bonden har utrolig god humor så han sendte jo ut de største stutene etter at jeg fant godplassen i elvekanten... Kort versjon: Måtte løpe fra en hissig stut og hoppe over et strømgjerde mens bamsen stod igjen og sparket på fluesnøret mitt ;D

Husk bare at laks/SØ fiske i den elva starter veldig sent på sesongen. Husker jeg ikke feil er det ei september elv, og det er MYE annet å bruke tiden på i mellomtiden  ;)

Er noen år siden jeg sist var der oppe så det er sikkert andre som kan supplere med mer informasjon. Men ikke glem at du bor i et av kanskje norges beste SØ område. Er som å fiske smolt året rundt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...