Gå til innhold

Multe i Norge


Tony Pedersen

Anbefalte innlegg

  • Svar 251
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Takk for den Frode. Godt jeg sitter på mac  ;D (Ok, skal ikke la dette bli en mac vs. pc greie... )

Jeg har ekstremt lite å komme med i denne tråden da jeg enda ikke har fått overlistet denne stripefanten, men dette er den fluen jeg fikk anbefalt tidligere:

sd083k.jpg

Vanskelig å se, men er bundet "opp ned". Tipper krokstørrelse 8 eller 10.

Forøvrig er det en del tips i "flyfishing for mullet" eller hva nå enn filmen til dansken heter (Brian Kjær?). Ligger et sted i flyttelasset her..

Edit: Ser de selger den på Go-fishing (og hadde den på Stramline i Oslo), men er kanskje verdens enkleste flue å binde

http://shop.go-fishing.dk/product.asp?product=10469

En annen variant: http://shop.go-fishing.dk/product.asp?product=1653

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Ai ai ai.... Må ta av meg hatten og sparke meg selv hue etter en idiotisk fisketur i dag.

Kom hjem en time tidligere fra jobb og hoppet rett i gruen for å fiske litt nede på stranda her. Flyttet inn i det nye huset for bare halvannen måned siden og har alltid tenkt at her må det vel være multe med den biotopen: Langgrunt, sydvendt mudderbukt, mye sandbunn med enkelte tangklaser, gress/siv som står helt i vannkanten etc... Har bare hatt tid til å fiske her to ganger tidligere á 15 minutter, og da har det gått mest i SØ.

Kom ned på plassen i dag og fisket meg nedover mot en odde. Hadde en slang på, i tillegg til to SØ som hang på en stakket stund. Når jeg etter "femteminoootaa kvaaaateeeeee" (sist hørt på takeaway før jeg flyttet fra Oslo) så hadde jeg vadet meg ut på en grunne 30-40 meter utenfor odden. Hadde vinden i ryggen (fint nordadrag) og vannet var passe riflete på overflaten. Pluselig kommer det en grisestor plog mot meg i fint, rolig tempo. Siden den gikk mot strømmen så var den ikke vanskelig å se (for å si det pent). Var sikker på at det var en svær sel på vei i min retning, men skjønte etterhvert at det var en stim med ganske store fisk som dro seg inn på grunna. Prøvde flere ganger å kaste på den med både reke og deceiver, men skjønte ikke en døyt da stimen skvatt noe drabelig hver gang jeg låret ut flua fora, midt i eller på siden av stima. Alt virker så fordømt merkelig. Selv trodde jeg det var makrell, men etter å ha sett stima dra seg opp og ned i kanten av en strømkant mot grunna så begynte jeg å skjønne tegninga. Spesielt da jeg så tuppen av sporden så vidt bryte vannfilmen, og i tillegg ryggfinna som laget en fin stripe: Dette var PEEEN fisk. Det var noen virkelig store purker som forsiktig kruset opp og ned bare 15-20 meter fra meg. Så ut som 5-6 av dem i stimen. Når det endelig gikk opp for meg om hva det var så trekker jeg inn lina for å skifte flue. Hva skjer? Et sinnsykt blink på himmelen over meg. Samtidig fikk jeg meg en karamell i issen. Rett og slett et lyn som fikk pelsen mellom ørene til å reise seg godt. Dævven jeg var kjapp med å komme meg inn på land og inn døra hjemme, for her var tidenes tordenvær over hodet på meg. Ufattelig irriterende!! Kjenner enda litt prikking i hodeskalpen etter karamellen  :-X

Der får man for dumskapen! Burde skjønt dette var multe etter kort tid, ikke etter 20 minutter med bomkast etter bom.. Nei, nå er jeg bare oppgitt og frustrert! Spesielt med tanke på at jeg hadde multefluer i lomma... Fantastisk bra jobbet. Klapper meg selv i pappen og satser på ny mulighet om ikke lenge. Det positive: Endelig funnet en tilsynelatende bra multeplass ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det  ;D

Men i dag har jeg lagt igjen huet på hattehylla. At det går an... Er litt som han (skal ikke nevnte navn Knut S  ;D) som fikk på bass og turte ikke håve den fordi han trodde det var en giftig fisk  ;D Nei, rett og slett skandale! Hvor ofte er det man treffer på en god og aktiv stim multe som passerer sikkert 15-20 ganger langt innenfor kastehold? Jeg er en komplett idiot, men fordøyer det hele med litt rødt så satser jeg på at kroppen kommer over til den glade solside ettehvert. Håper og tror at denne plassen kan levere etterhvert (bare fiskeren skjønner hva han fisker på)  :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor ofte lars.... med mine 13 år med fluestanga så har jeg støtt på 2 stimer med multe som var på kaste avstand.... du tarn om 7 eller 8 år om det ikke lyner da! men moro om dette er en plass du kan ta den på! regner da med bilde av deg med en multe på type 4 kg om et par dager! hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe  ;D

Skal ikke påstå jeg har vært borti mye multe i mine drøye 20 år med flue, ei heller de foregående 7-8 år med haspel. Nei, det skjer ikke ofte dessverre, men har fokuset vært på multe? Nei.. For min del begynte jeg å drømme om denne fisken for to år siden. Aldri løftet en finger for å finne den, men er det én biotop eller plass jeg kan tenke meg at den er så er det 250 meter fra husveggen. Så jeg er faktisk optimist, men er som marbakken skriver: Sær fisk!! I dag burde jeg ha landet min første, var faktisk borti en av dem med deceiveren da jeg i desperasjonen tok dobbelttrekk gjennom stimen og streifet borti en, men håper jeg får gleden av å komme med en bilderapport om kort tid :) Er da født optimist selv om hjernecellene til tider går i vater...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette er spennende og har hørt det samme som du nevner Tony ang. faste plasser. Skulle egentlig rusla en tur ned nå, men det er jo pokkern meg tidenes nedbørsrekord med lyn og torden. Greit hodet slår seg av en gang i blant, men lærte litt av gårdsdagen :) I morgen håper jeg at jeg får tatt turen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer faktisk å snike meg ut døra nå som fruen ligger i vater med jentungen... Begynner å lysne og håper ikke det trykkende været har fått multene til å gå på dypere vann. Så faktisk at stimen ikke brydde seg en døyt da det smalt i går. Lettet gjess, skarv, måker og allskens annet fjærkre i går da det smalt som verst, men de minuttene jeg hadde til å følge stimen mens jeg gikk fra plassen så fortsatte de den samme beiterunden sin. Nei, stikker faktisk ned en tur nå, selv om det regner greit og fortsatt er grått og kjipt. Tvi-tvi! Kommer med en kjapp rapport om litt

Frode: Selv om jeg så dem i går så er det ikke gitt at jeg kan vasse i dem her nede, men får se om jeg treffer på dem nå, været til tross :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dævven! Jaggu fant jeg ikke multe i dag også, været til tross. Ble en veldig krevende økt under vanskelige forhold. Kommer en rapport litt senere. Nå må jeg ta meg av jentungen først så lager jeg noe på hjemmesidene litt utover dagen :)

Maken til visuelt og nervepirrende fiske har jeg knapt opplevd  :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dævven! Jaggu fant jeg ikke multe i dag også, været til tross. Ble en veldig krevende økt under vanskelige forhold. Kommer en rapport litt senere. Nå må jeg ta meg av jentungen først så lager jeg noe på hjemmesidene litt utover dagen :)

Maken til visuelt og nervepirrende fiske har jeg knapt opplevd  :o

Gleder meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe  ;D

Du aner ikke hvor nær jeg var. Er vanskelig å kroke disse jæklene, men skal avsløre såpass at jeg ikke fikk noen på land. Men lærte mye i dag :) Ser på multefilmen nå så jeg har litt bedre grunnlag til å lage en multe-rigg. Fett og visuelt fiske! Må prøve meg en tur til og håper det lar seg gjøre i morgen, bare været er på min side :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe  ;D

Du aner ikke hvor nær jeg var. Er vanskelig å kroke disse jæklene, men skal avsløre såpass at jeg ikke fikk noen på land. Men lærte mye i dag :) Ser på multefilmen nå så jeg har litt bedre grunnlag til å lage en multe-rigg. Fett og visuelt fiske! Må prøve meg en tur til og håper det lar seg gjøre i morgen, bare været er på min side :)

Er bare å klinke til nå Lars! De blir gjerne borte like fort som de kommer... noter deg vindretning til en annen gang. Har opplevd at dette har vært helt avgjørende da jeg har lett etter multe  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo takk!

I motsetning til i går (nordavinn) så var det syd-sydøst i dag. Vesentlig mer forblåst i dag og det gjorde spottingen vanskelig. Men vannstanden var ganske lik. Fisken gikk riktignok å beitet noe lenger nord enn hva som var tilfellet i går. Ufattelig spennende å jakte på denne krabaten og fisken er virkelig store, så bare jeg klarer å få kroken til å sitte i truten på disse rakkerne så blir det bra. Fikk følgefisk helt inn til stangtuppen og hadde et "take", men fikk den ikke til å sitte. Har sett igjennom DVD nå og ser det er en del feil jeg gjør, så jeg håper jeg møter på dem igjen i morgen så jeg får en ny mulighet, ikke minst håper jeg det blåser mindre... Skal ikke mye rotesjø til før det er nærmest umulig å spotte disse stripefantene  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...