Gå til innhold

Multe i Norge


Tony Pedersen

Anbefalte innlegg

  • Svar 251
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • 2 uker senere...

Tråden heter multe i Norge, men................

Var på Færøyene i fjor sommer, og der var det multe. Fikk de aldri til å ta, og gadd ikke kaste bort verdifull ferietid på noe som virket så sært. Klarte å ta et bilde! Fiskene var ikke så store 1-2 kg kanskje, max. De kunne oppdages på veldig grunt vann innerst i fjorder. Lokale entusiaster fisket etter dem med "tangimitasjoner" Fikk ikke noe de eller.

;D Var på fjellet i helga, og der var det lettfangede, gooode multer 8)

87406_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Noen som har sett eller fått noen Multer eller ???

Jeg har sett multer, men har aldri prøvd meg på de. Vet om et godt sted, på stranda til bestemor. Der er det en del nå og da :D Kanskje jeg skal prøve!

Hvor bor bestemora di da?? ;D

Føler meg litt som ulven i Rødhette ;D

Send bare pm, om du skulle få lyst å dele litt med meg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke hjelpe dere med plasser i Norge, men kjøpte dette bladet hos Narvesen og her var en fin artikkel fra Irland, oktober 2010.

http://www.totalflyfisher.com/Home/

At fisken er som en torpedo, drar ut 80 meter backing, bråsnur og kommer like fort tilbake så en må løpe innover for å ha kontakt er bra lesing.

Artikkelen beskriver en fisk som har leppe som et bildekk. Leslie Holmes beskriver sin frustrasjon etter å ha mistet minst et dusin fisk med sin "sandeel patterns". Han prøvde en lakseflue med treblekrok. Etter det har han kroket mange. Fluene som benyttes er Orange&Gold Shrimp og Foxford Shrimp i krokstørrelse 8 til 16.

I beskrivelsen står det: enkel, treble, dobbel krok. En stor storspole med nok backing og 9 fot stang klasse 8.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Hadde en masse multe etter flere ganger når jeg fisket tidligere i år. Dette var på Rossö. Aldri vært borti fisket før jeg så de fulgte etter. Kom ofte flere etter samtidig. Jeg fikk ingen til å ta i flua engang, skikkelig vanskelig fisk. Fiska med 0.20 og fluer med veldig mye flash i. Hadde et stot eksemplar bitt på hadde vel fortommen gått til helvette uansett. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sett multe enda her jeg bor(Porsgrunn),men med det været som er meldt fremover så

dukker de vel opp snart?.Utaskjærs og i diverse båthavner har de vel vært en stund

allerede.Fikk kastet endel på multe i midten av august i fjor med et napp og noen følgefisk som resultat.

Forsøkte da med redtags,diverse små tørrfluer og nymfer.Er det noen her som kan binde opp noen

'Grønne Hævnere' og 'Bundskrabere' til meg så kjøper jeg gjerne :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den multe fluen jeg fikk anbefalet (mange som fungerer der ute) er ikke ulik det du beskriver Frode. Den er algegrønn med marabou-dubbet  kropp og marabou vinge. Vingen er lagt på undersiden av krokskaftet slik at man kan tillate saaaakte inntrekk/deaddrift uten at den kroker unødig i bunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...