Gå til innhold

Multe i Norge


Tony Pedersen

Anbefalte innlegg

Gjest staffan@epost.no

Kult Lars! Fint sommer syssel, surre rundt i bare boksern på Multe jakt :D

Har en plan på fluer Knut, men gidder ikke å ytre så mye om det her, i tilfellet teorien ikke funker :P

Sånn info er gull Geir!

Staffan, du er jo født i helt feil landsdel!!

Ja lyset der oppe er helt fantastisk :D

Sikker på at du ikke er litt same?? ;)

har lulesame i meg ja, tilbake til ca. 1650

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 251
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Kult Lars! Fint sommer syssel, surre rundt i bare boksern på Multe jakt :D

Har en plan på fluer Knut, men gidder ikke å ytre så mye om det her, i tilfellet teorien ikke funker :P

Sånn info er gull Geir!

Staffan, du er jo født i helt feil landsdel!!

Ja lyset der oppe er helt fantastisk :D

Sikker på at du ikke er litt same?? ;)

Ja der ser du :)

Men de Multene der hos deg, hvordan har du fisket de og med hva slags fluer?

har lulesame i meg ja, tilbake til ca. 1650

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he ;D Tror du finner en dram på Polet, heter Laponia eller noe sånt!! Flere sorter ;)

Multe fisket skjer i den aller varmeste årstiden, så da er det jo ikke så mye annet å fiske her i område..

Havabbor er jo mulig da også!

Skal sjekke ut den dvden Wulffiboy ;D

Kult Stig!! Får aldri for mye stenger!

Har en T&T Helix #6, som er rigget for saltvann, tenker det blir Multe stangen min!

Har du funnet\fått noe Multe der du fisker Stig? Hvor nå det måtte være ;D

Jeg har ikke sett multe dessverre...tror jeg.

men så noe rart ifjor på helt grunn "mudder/fin sandbukt" som jeg synset var altfor grunt og ubeskyttet til å være ørret...kan ha vært liten torsk, men tviler på det...så ikke slik ut..

Og da er spørsmålet mitt; Når kan en forvente/temperaturmessig å få multe inn på grunt vann...og hvor i alle dager kommer de fra?

Er det usannsynlig at det finnes multe på vestlandet /i Bergenstraktene?

Stig (Tony...høres ut som du er i modus for multejakt...nyt filmen..den er et slags unikt stemningskapende stk film :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he ;D Tror du finner en dram på Polet, heter Laponia eller noe sånt!! Flere sorter ;)

Multe fisket skjer i den aller varmeste årstiden, så da er det jo ikke så mye annet å fiske her i område..

Havabbor er jo mulig da også!

Skal sjekke ut den dvden Wulffiboy ;D

Kult Stig!! Får aldri for mye stenger!

Har en T&T Helix #6, som er rigget for saltvann, tenker det blir Multe stangen min!

Har du funnet\fått noe Multe der du fisker Stig? Hvor nå det måtte være ;D

Jeg har ikke sett multe dessverre...tror jeg.

men så noe rart ifjor på helt grunn "mudder/fin sandbukt" som jeg synset var altfor grunt og ubeskyttet til å være ørret...kan ha vært liten torsk, men tviler på det...så ikke slik ut..

Og da er spørsmålet mitt; Når kan en forvente/temperaturmessig å få multe inn på grunt vann...og hvor i alle dager kommer de fra?

Er det usannsynlig at det finnes multe på vestlandet /i Bergenstraktene?

Stig (Tony...høres ut som du er i modus for multejakt...nyt filmen..den er et slags unikt stemningskapende stk film :))

På mine kanter dukker multene opp en gang i løpet av første halvdel av juni. Litt avhengig av vanntemperatur. Tidligere var det rundt St. hans som gjalt, men i fjor var de feks på plass allerede i slutten av mai. Ser ikke bort fra at de kan dukke opp på dine kanter Stig.

Her er forresten en artikkel der blant andre fra mannen bak filmen "Multefiskeri" Brian Kjær bidrar. Kanskje den kan være til inspirasjon: http://www.fiskogfri.dk/Forside/Artikler/Kystfiskeri/EKSPERTERNE-TALER-UD--HER-FINDER-DU-MULTERNE-

Rolf JF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir vel litt off-topic. Siden man beveger seg ut av landet, men skal en tur på Kreta i slutten av august. Er det ikke multe folk prøver seg på med fluestenger der nede? (Hadde ikke tenkt å reise på ferie uten å ha med ei fluestang, se. ;D)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo er i fint Multe modus nå! Alltid gøy med nye arter ;D

Så får jeg håpe man finner dem da..

Er tatt Multe helt opp til Bergen, så er vel muligheter der i område også!

Har følgt litt med Brian opp gjennom årene, er jo en dyktig kystfisker, men særlig god på sightfishing.

Eller visuelt fiske som det kalles for i norge, syns sightfishing høres kulere ut!!

Hva skal du gjøre i dag da? Skal ut på sightfishing ;D He he :P

Osprey, er dine kanter mine kanter??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Osprey, er dine kanter mine kanter??

Hehe, nei det er nok ikke det nå lengere. Nå er mine kanter Arendal/Grimstad og omliggende herligheter. Vil likevel tro at vi snakker om små forskjeller temperaturmessig så jeg antar mine erfaringer kan være retningsgivende for når de dukker opp på hele Sørøstlandet.

Rolf JF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir vel litt off-topic. Siden man beveger seg ut av landet, men skal en tur på Kreta i slutten av august. Er det ikke multe folk prøver seg på med fluestenger der nede? (Hadde ikke tenkt å reise på ferie uten å ha med ei fluestang, se. ;D)

Var på en ukes seiltur i Hellas i fjor sommer. Var guttetur med to båter og fant fint lite info om at det kunne dras fisk av betydning i diverse forum, så jeg droppet stanga til fordel for god drikke. Det var ikke lurt... Mye bra å fiske på der nede. Kommer en del multer og andre store fiskearter helt inn i strandkanten på kvelden og de lar seg også lokke med brødsmuler på dagen (dykket faktisk ved en stim multer). Vi reiste rundt i Kykladene og andre øygrupper. Da vi kom inn til Hydra var det første som passerte under båten ved kai en stor Barracuda(!). Det er visst en egen stamme av dette der nede. Men uansett, nå drar dette helt av sted. Det er absolutt fiskbart og dra gjerne med noen fiskeimitasjoner (Decievere eller lignende kan fungere knallbra til rovfisken). Men multefluer har jeg lite peil på. Loff?  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Multer imiterer man larven til Coelopa Frigida :D

Ellers så drar jeg ingen steder uten ett par fluestenger!!

Å hadde jeg dratt til Kreta, så hadde de ihvertfall blitt med 8)

jeg dro til kroatia uten stang en gang. snorklet litt en dag og så en stim med multe. kanskje 15 av de, største på 3-4 kg.....

at de svømte 2 m fra land og 1 m fra meg, gjorde meg enda mer forbannet over at jeg hadde ingenting med meg........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TAkker Rolf for link...nyttig :)

Det jeg etterhvert plutselig begynte å tenke på var;

"Hmmm...sjefen i huset har jo sikkert lyst på Køben tur.....hun på shopping, jeg på tur med Brian...."

Hadde vært gode anvendte penger...bedt ham om å ta med ghettoblasteren og satt på filmmusikken i bakgrunnen, bare for å toppe hele opplevelsen :D :D

Jeg tror faktisk jeg skal sette meg i lyngen å bare vente til sommeren...vet om en plass det MÅ være multe på besøk, hvis her i det hele tatt :)

Skummelt dette her...nye arter/teknikker/innfallsvinkler...ufatteli spennende og motiverende faktisk.

Smart å starte denne tråden Tony :)

Kanskje multefiske blir en slags "greie" i Norge også.

Nå har jo vi de tre store gående;

I tilfeldig rekkefølge;

Havabbor

Sjøørret

Kortlinefiske ;D ;D (bare kødder)...men måtte jo :)

Multe er så stilig og utfordrende at håper mange prøver seg litt frem ettehvert...kan jo sikkert kombinere det med havabborturer...samm tiden av sesongen når vi likevel lider i sommervarmen og ikke får være høyt til fjells.

Merker jeg gleder meg enda mer til sol og varme nå.

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja stikk til Køben om du kan Stig ;D

Multe, Tuborg og dansk salami!!

Konge 8)

Motiverende er ordet ja, og gleder meg vil til sommeren!

Trenger ikke å skje så mye egentlig, akkurat nå holder det med pluss grader :P

Men håpet og troen er stor, og det er bra ;)

Om ikke annet så finner jeg andre arter å fiske etter, mens jeg venter på at Multen skal vise seg..

Tror nok flere vil prøve seg etter den ja!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fiska litt etter Multe her: http://www.gulesider.no/kart/;jsessionid=9CC656E73D15BFD7A9F74802955B2616#lat%3D6535213.14121%26lon%3D535604.28094%26zoom%3D16%26layers%3D000B0%26id%3Da_10000361242%26offset%3D0%26userLon%3D535599.4744230009%26userLat%3D6535155.462968018%26tab%3Daddress

De holder seg rundt bryggeanlegget innerst i fjorden. Drar du dit en gang i Juni-Aug saa garanterer jeg at du ser en del. Har sett dem der siden jeg var guttonge. Bare aa binde grassfluer.. Forsoekte litt ifjor, men de ville heller spise gresset paa pontongen jeg stod paa, rett under foettene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

hvordan har det gått med multejakten Tony?

Har tilbragt noen dager etter multe, dog ikke i norge men fikk fulltreffer i natt på denne plassen i Danmark: http://maps.google.dk/maps?f=q&source=s_q&hl=da&geocode=&q=Udbyh%C3%B8j+Vasehuse&sll=55.869147,11.228027&sspn=5.79822,19.665527&ie=UTF8&hq=&hnear=Udbyh%C3%B8j+Vasehuse&ll=56.601177,10.33144&spn=0.022206,0.076818&t=h&z=14

Må sies at dette er noe av det sykeste fiske jeg har prøvd meg på - ekstremt visuelt; maks heldig med tidevannet og vindretninger i natt gjorde at store deler av bukten var fyllt med flytende siv og insekter - helt sykt å se 5kg's multer frotse i mat kun noen meter fra en...

Er ekstrem fight i disse fiskene - største for natten ble på 3kg tatt på en selvlaget marabou kladd  8) Dette var mitt første forsøk på multe, og erfaringen er... dette er gøy men ekstremt krevende! Kokte til tider med multe, men de er nesten umulig å få på kroken  :P

Blir ny tur i natt med kamra denne gangen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hørt rykter om multe i sande bukta,men ikke sett noe selv enda.får vel undersøke dette litt nærmere tror eg. ???

har lett her selv uten hell... men alt ligger til rette for at det burde være multe på en del av plassene! Fisker mye her, så rapporterer hvis det dukker opp noe  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sett noe jeg heller, men er kanskje litt kjølig i vannet fortsatt :-\

Men er kommet i Danmark da :D

det kan jeg skrive under på  ;D ;D ;D

Kult ;D

Skjer nok ting her også snart!

Har jo vært en dårlig fiskesommer i sjøen så langt :P

Grunnen er vel kanskje at det er litt for varmt for enkelte arter og for kaldt for andre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...