Gå til innhold

Farget vann


Igor Soldo

Anbefalte innlegg

har lyst å høre tankene deres rundt farget vann, og hva dere gjør for å fisk under slike forhold

selv har jeg opplevd at grått farge på vannet = dritt forhold

mens brunt farge på vannet = superfiske (her oppe i allefall)

ellers så bruker jeg mest små fluer i orange når vannet er farget, men svarte wooly's fungerer og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage

Litt grumsete vann er supert for sjøørret fiske, men det må ikke bli for grumsete. Grumsete vann er med på å skjule deg som står på land og kastesnøret ditt. Dermed er det ikke så lett å skremme ørreten. Blir vannet for grumsete, slik at sikten bare blir noen titalls cm, så er det ikke bra. Fluer med sterke farger kan hjelpe litt, men det bruker ikke å bli noen gode fangster av den grunn.

:) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt grumsete vann er supert for sjøørret fiske, men det må ikke bli for grumsete. Grumsete vann er med på å skjule deg som står på land og kastesnøret ditt. Dermed er det ikke så lett å skremme ørreten. Blir vannet for grumsete, slik at sikten bare blir noen titalls cm, så er det ikke bra. Fluer med sterke farger kan hjelpe litt, men det bruker ikke å bli noen gode fangster av den grunn.

:) :)

selv har jeg hatt meget gode fangster i vann som er så brunt at man ikke ser mer enn 10-15 cm, men hvis det er grått så blir det dødt med en gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage

Litt grumsete vann er supert for sjøørret fiske, men det må ikke bli for grumsete. Grumsete vann er med på å skjule deg som står på land og kastesnøret ditt. Dermed er det ikke så lett å skremme ørreten. Blir vannet for grumsete, slik at sikten bare blir noen titalls cm, så er det ikke bra. Fluer med sterke farger kan hjelpe litt, men det bruker ikke å bli noen gode fangster av den grunn.

:) :)

selv har jeg hatt meget gode fangster i vann som er så brunt at man ikke ser mer enn 10-15 cm, men hvis det er grått så blir det dødt med en gang...

Hehe, ja det avhenger sikkert av plassen man fisker på. Der jeg fisker er det som oftest dårlig fiske ved dårlig sikt i vannet. Er det vanligvis høy konsentrasjon av på ørret der du har opplev godt fiske på dårlige sikt?

:) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt grumsete vann er supert for sjøørret fiske, men det må ikke bli for grumsete. Grumsete vann er med på å skjule deg som står på land og kastesnøret ditt. Dermed er det ikke så lett å skremme ørreten. Blir vannet for grumsete, slik at sikten bare blir noen titalls cm, så er det ikke bra. Fluer med sterke farger kan hjelpe litt, men det bruker ikke å bli noen gode fangster av den grunn.

:) :)

selv har jeg hatt meget gode fangster i vann som er så brunt at man ikke ser mer enn 10-15 cm, men hvis det er grått så blir det dødt med en gang...

Hehe, ja det avhenger sikkert av plassen man fisker på. Der jeg fisker er det som oftest dårlig fiske ved dårlig sikt i vannet. Er det vanligvis høy konsentrasjon av på ørret der du har opplev godt fiske på dårlige sikt?

:) :)

tja, helt ok vil jeg tro. men mestparten av sø sesongen er vannet brunt. kanskje derfor fisken er mer "følsom" på byttet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage

Litt grumsete vann er supert for sjøørret fiske, men det må ikke bli for grumsete. Grumsete vann er med på å skjule deg som står på land og kastesnøret ditt. Dermed er det ikke så lett å skremme ørreten. Blir vannet for grumsete, slik at sikten bare blir noen titalls cm, så er det ikke bra. Fluer med sterke farger kan hjelpe litt, men det bruker ikke å bli noen gode fangster av den grunn.

:) :)

selv har jeg hatt meget gode fangster i vann som er så brunt at man ikke ser mer enn 10-15 cm, men hvis det er grått så blir det dødt med en gang...

Hehe, ja det avhenger sikkert av plassen man fisker på. Der jeg fisker er det som oftest dårlig fiske ved dårlig sikt i vannet. Er det vanligvis høy konsentrasjon av på ørret der du har opplev godt fiske på dårlige sikt?

:) :)

tja, helt ok vil jeg tro. men mestparten av sø sesongen er vannet brunt. kanskje derfor fisken er mer "følsom" på byttet

Ok, sånn er det ikke hos meg. Mesteparten av sesongen er vannet relativt klart. Det er som regel bare noen uker hver vår med 10-15 cm sikt. Også er det slik at jeg må lete etter ørreten og derfor beveger jeg meg endel. Synes det er lettere å finne dem når vannet ikke er så grumsete. Hvor er dine jaktmarker forresten?

:) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt grumsete vann er supert for sjøørret fiske, men det må ikke bli for grumsete. Grumsete vann er med på å skjule deg som står på land og kastesnøret ditt. Dermed er det ikke så lett å skremme ørreten. Blir vannet for grumsete, slik at sikten bare blir noen titalls cm, så er det ikke bra. Fluer med sterke farger kan hjelpe litt, men det bruker ikke å bli noen gode fangster av den grunn.

:) :)

selv har jeg hatt meget gode fangster i vann som er så brunt at man ikke ser mer enn 10-15 cm, men hvis det er grått så blir det dødt med en gang...

Hehe, ja det avhenger sikkert av plassen man fisker på. Der jeg fisker er det som oftest dårlig fiske ved dårlig sikt i vannet. Er det vanligvis høy konsentrasjon av på ørret der du har opplev godt fiske på dårlige sikt?

:) :)

tja, helt ok vil jeg tro. men mestparten av sø sesongen er vannet brunt. kanskje derfor fisken er mer "følsom" på byttet

Ok, sånn er det ikke hos meg. Mesteparten av sesongen er vannet relativt klart. Det er som regel bare noen uker hver vår med 10-15 cm sikt. Også er det slik at jeg må lete etter ørreten og derfor beveger jeg meg endel. Synes det er lettere å finne dem når vannet ikke er så grumsete. Hvor er dine jaktmarker forresten?

:) :)

trondheim området

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, mine tips her: hvis det blåser og vannet er nærmere sett sjokolademelk farget (vil si at det er i nærheten av bekkeutos det hvor bekken har dratt med mye jord i vannet eller på grunn av sterke bølger) da bør man bruke farger på fluene som skinner eller synes best i vannet og  da er dermed mine favorittfarger orange, rosa, rødt og svart.

Fluer:svart zonker, cdc-reka, Jiggy, clouser, deceiver også videre er gode fluer under slike forhold. Ikke vær redd for å dra flua for fort selv når vannet er møkkete og når det er mye vind i lufta. Lykke til!  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, mine tips her: hvis det blåser og vannet er nærmere sett sjokolademelk farget (vil si at det er i nærheten av bekkeutos det hvor bekken har dratt med mye jord i vannet eller på grunn av sterke bølger) da bør man bruke farger på fluene som skinner eller synes best i vannet og  da er dermed mine favorittfarger orange, rosa, rødt og svart.

Fluer:svart zonker, cdc-reka, Jiggy, clouser, deceiver også videre er gode fluer under slike forhold. Ikke vær redd for å dra flua for fort selv når vannet er møkkete og når det er mye vind i lufta. Lykke til!   ;)

jeg har mine favoritter for brun vann: orange reker og svarte woolys

spm i flrste innlegg går ut på hvordan dere andre oppfatter fiske i brunt kontra grått vann ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom til fiskeplassen i går og det var veldig brunt vann!! Mørk cognac farget som pistus sa!

Prøvde først med en jiggi rød/hvit uten hell, så sendte jeg en melding til pistus og spurte hva han ville

brukt der. Juletre variant med lilla flash fikk jeg tilbake. Hadde ikke juletre variant med lilla flash, men egen deceiver med lilla og hvit flash

gav SØ på 1,1 på første kast!!!!  Etter noen flere kast med bare lugg, bytta jeg til grønn og hvit flash, det gav en SØ på 2.1 i går og 2,3 i dag ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom til fiskeplassen i går og det var veldig brunt vann!! Mørk cognac farget som pistus sa!

Prøvde først med en jiggi rød/hvit uten hell, så sendte jeg en melding til pistus og spurte hva han ville

brukt der. Juletre variant med lilla flash fikk jeg tilbake. Hadde ikke juletre variant med lilla flash, men egen deceiver med lilla og hvit flash

gav SØ på 1,1 på første kast!!!!  Etter noen flere kast med bare lugg, bytta jeg til grønn og hvit flash, det gav en SØ på 2.1 i går og 2,3 i dag ;)

jeg også har hatt best sø-fiske i slik farge. idag var det krystall klart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig. Sliter med grått, men brunt pleier å gi gode fangster. Faktisk er både min "pers" og de fleste store landet på i brunt vann. Da virker det som om de store er mindre sky og går tettere på land. Av farger så har det funket bra for min del med kombinasjonen gult/rød (á la Mickey Finn, men kan kombineres som WB), kobber og rosa (som en reke, WB eller Deciever) og knall grønt med litt flash. Lilla har jeg faktisk ikke mye erfaring med så det skal prøves  ;)

Edit: Er forøvrig kommet mye brunt vann inn i Sandefjord som følge av pålandsvinden. Litt mye vind i dag, men i morgen er jeg back in business  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, føler Pistus kan sakene! Han har sikker noen tips med grått farget vann også ;)

Var i Gaula på nedre løberg i sommer, og der var det så grått vann som det går ann å bli, elva var så liten og gravde opp

bunnen... Flere fiskere prøvde seg på den samme fisken som viste seg i overflaten noen ganger.

Når jeg valgte å teste etter noen timer med en Green Highlander Variant  så smalt det!, MEN mista den :-[

Så kanskje de fargene er bra på grått vann?

http://www.skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=32447

Ikke vet jeg, men er jo verdt å prøve :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I farget vann på dagtid (cognac) så funket sort wolly med flash utmerket.

Min helt klart beste farge til dette er sort med flash.

Har også hatt suksess med grønn juletre fra Scierra. Samt den "vanlige".

Orange har til tider vært god. Særlig på blikk og sipvakende fisk.

Når det har vært for jævlig sikt, skikkelig kloakk har jeg helt klart funnet mine favoritter i sort.

Det har reddet mange turer i farget vann. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sort er bra i farget vann ja, men også chartreuse :)

Ellers så bruker jeg ganske fyldige fluer som flytter vann..

I grått vann syns jeg hvit og pearl flash er fint, men litt sært ofte da..

Heldivis ikke så ofte det skjer :P

Sort er nok kanskje best i grått vann også!

Ellers så tror jeg fisken finner fluene våre utmerket uansett farge på vannet, at det er mer en psykologisk sperre vi

fiskere har..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sort er bra i farget vann ja, men også chartreuse :)

Har også fisket best med svart og chartreuse i farget vann. Chartreuse fanget den største SØ jeg har tatt til dags dato lengst inn i Trondheimsfjorden for noen år siden. Jobba forøvrig på slakteri i Steinkjer på den tiden ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...