Gå til innhold
  • 0

Hvilken flue bør kjøpes inn?


Moan

Spørsmål

Er ikke lenge siden jeg startet med fluefiske etter SØ, har aldri fått SØ på flue før og lurer på hvilken flue jeg bør skaffe meg. peis på med fluer som duger! har hørt at rosa reke er veldig bra, og derfor lurer jeg på om man får kjøpt den i butikk?

Lurer også på hvilke teknikker som er bra.

mvh Petter Moan

-----------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Bor du i eller i, nærheten av Oslo bør du ta turen innom Nordisk fiskeutstyr på Lysaker brygge.. Her får du alt du trenger, både hjelp og fluer..

Har du ikke mulighet til dette får du sikkert noen tips av SØ gutta her inne også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Er ikke lenge siden jeg startet med fluefiske etter SØ, har aldri fått SØ på flue før og lurer på hvilken flue jeg bør skaffe meg. peis på med fluer som duger! har hørt at rosa reke er veldig bra, og derfor lurer jeg på om man får kjøpt den i butikk?

Lurer også på hvilke teknikker som er bra.

mvh Petter Moan

-----------------

Gå til Nordisk på Lysaker brygge og kjøp Runars orange CDC Reke.  Det er det eneste du trenger.

Teknikk:  Kast ut og trekk inn.  Det er ikke verre.  Og jeg spøker ikke - jeg fisker mer SØ enn de fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Pål Andersen

Wollly bugger.

Svart, kvit, olivengronn.

Litt glitter i halen.

Mvh

Erlend

Etter 30 år i sjøen ville jeg i allefall ALDRI dratt utpå å fisket uten disse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Pål Andersen

PØH :) Funka i Bergen når jeg fiska der sist... -94 eller noe hæhæ.

Men og tro at KUN reke holder er rør. Vært ute den siste uka, og all fisk har blitt tatt på sort eller oliven woolybugger, både dag og kveld. Ingen har fått en dritt på reke... Reke funker bedre med litt temp i vanne, hvertfall i Sandebukta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

PØH :) Funka i Bergen når jeg fiska der sist... -94 eller noe hæhæ.

Men og tro at KUN reke holder er rør. Vært ute den siste uka, og all fisk har blitt tatt på sort eller oliven woolybugger, både dag og kveld. Ingen har fått en dritt på reke... Reke funker bedre med litt temp i vanne, hvertfall i Sandebukta :)

Du behøver ikke annet en reke.  Det er ikke rør det. Strengt tatt så er det rør å tro at SØ er selektiv.  Det er den nemlig ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Pål Andersen

Du "trenger" ikke annet ??!!! Men ville vurdert det alikevel hvis du har lyst til å få fisk ALLE de gangene reke ikke fungerer. Saltvannsfisk er oftest ikke selektiv men det betyr ikke at ett fluemønster dekker alle årstider og forhold. Hadde det vært så enkelt så ser jeg ikke vitsen med fluefiske i det hele tatt.

Sikkert fint for deg at du er av den oppfatningen men det er desverre et dårlig råd å gi til andre....

Og hvorfor reke??? Hvis SØ ikke er selektiv så kunne du jo bare brukt feks. March brown hele tia?? eller red tag???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Pål Andersen

Neida :) Eller dynamitt streamer, zonker muddlere og masse annet snadder. Trådstarteren fortjener en liste som er litt mer kreativ enn ei reke....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Du "trenger" ikke anne ??!!! Men ville vurdert det alikevel hvis du har lyst til å få fisk ALLE de gangene reke ikke fungerer. Saltvannsfisk er oftest ikke selektiv men det betyr ikke at ett fluemønster dekker alle årstider og forhold. Hadde det vært så enkelt så ser jeg ikke vitsen med fluefiske i det hele tatt.

Sikkert fint for deg at du er av den oppfatningen men det er desverre et dårlig råd å gi til andre....

Og hvorfor reke??? Hvis SØ ikke er selektiv så kunne du jo bare brukt feks. March brown hele tia?? eller red tag???

Det å bruke reke er ikke et dårlig råd, men du kunne godt brukt noe annet - gjerne en deciever.  Det må tross alt være noe SØ forbinder med mat.  Dersom jeg hadde stått en hel sesong og fisket kun med reke er jeg ganske sikker på at uttellingen ville vært like høy som dersom jeg hele tiden søkte å finne det "rette" mønsteret.  Selvfølgelig er dette kjedelig, og det er derfor det benektes.  Klart det er kult å snakke om "kodeknekking" på SØ, men det er strengt tatt bare tull.  Dette kunne jeg skrevet mye om, men det blir som regel noen SØ-entusiaster som blir veldig forulempet av å høre slikt.  For en nybegynner som sliter med å få sin første fisk eller ikke vet hva som skal i flueboksen er imidlertid følgende råd glimrende:  "Hold deg til reke.  Ikke bruk tid på å bytte.  Dersom du ikke får fisk bør du heller bruke tiden på å bevege deg fremfor å knyte på nye fluer."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Pål Andersen

Du kan da ikke være så "tilfeldig" at du på generell basis anbefaler, for en nybegynner, ett mønster. Er ikke sikkert regelen "din" gjelder for hele landet/alle forhold selv om du mener dette basert på kanskje et snevert biotopisk område.

At man skal bli "forulempet" av en slik tese er bare vås, i allefall for min del. Foreslår for trådstarter at han tar sitt spørsmål med til noen som selger BÅDE woolybugger, deceiver, dynamittstreamer, reke etc. Kunne jo hende man fikk lyst til å få torsk, sei, lyr, havabbor etc.

Reke dekker alle behov ? BULLSHIT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Du kan da ikke være så "tilfeldig" at du på generell basis anbefaler, for en nybegynner, ett mønster. Er ikke sikkert regelen "din" gjelder for hele landet/alle forhold selv om du mener dette basert på kanskje et snevert biotopisk område.

At man skal bli "forulempet" av en slik tese er bare vås, i allefall for min del. Foreslår for trådstarter at han tar sitt spørsmål med til noen som selger BÅDE woolybugger, deceiver, dynamittstreamer, reke etc. Kunne jo hende man fikk lyst til å få torsk, sei, lyr, havabbor etc.

Reke dekker alle behov ? BULLSHIT

a) Nå gjaldt spørsmålet SØ, og ikke torsk, lyr, sei og havabbor.

B) Den som selger fluer vil selvfølgelig selge mange varianter og underbygge "behovet" for å fylle flueboksen.

c) Nå er det litt fokus på reke alene - mitt poeng er at man trenger ikke mange varianter, men man kan godt velge jiggy fremfor reke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

en liten oppsumering her  no da for trådstarters del !

Det du trenger er:

Reker

Deciver

Wolly Bugger

Jiggy / clouser

Muddler

Har du disse fluene i litt forskjellige farger, varianter og str. så står det vertfall ikke på fluene dine om det skulle bli en bomtur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

en liten oppsumering her  no da for trådstarters del !

Det du trenger er:

Reker

Deciver

Wolly Bugger

Jiggy / clouser

Muddler

Har du disse fluene i litt forskjellige farger, varianter og str. så står det vertfall ikke på fluene dine om det skulle bli en bomtur.

En stor Mickey Finn er også bra. Fin til torsk og sei også.

Masse fluer som funker. Gjorde noen ekperimenter med fluer og SØ i en tidevannsstrøm i nærheten av Trondheim. En sesong var det veldig bra med SØ der, og jeg og en kompis benyttet anledningen til å teste ut hvor sinnsyke fluer det var mulig å få SØ på.

Høydaren var en som ble døpt Tschernobyl Stonefly. Den ligna ingenting, men tok fisk. Virket ikke som det spilte så stor rolle hvilken flue man brukte der og da (i april). Fisken hadde også de merkeligste skapninger på spiseseddelen. mye rare dyr i havet! Men jeg har opplevd SØ selektiv - gjerne litt lenger utpå våren - og seien også, for den del. Når seien går i den såkalte rødåta, et planktonisk krepsdyr som forekommer i utrolige mengder, kan den bli nokså selektiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

en liten oppsumering her  no da for trådstarters del !

Det du trenger er:

Reker

Deciver

Wolly Bugger

Jiggy / clouser

Muddler

Har du disse fluene i litt forskjellige farger, varianter og str. så står det vertfall ikke på fluene dine om det skulle bli en bomtur.

Da har du våpenarsenalet klart!  Får du ikke fisk nå så er det fordi det ikke er fisk der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...