Gå til innhold

Praktsk inndeling av fluebokser?


Tørrbjørn

Anbefalte innlegg

Har hele min tid vært fonøyd med å ha to fluebokser. En for tørrfluer og klekkere. Og en for nymfer og annet som går under overfalten.

Helt til nå

For dette eminente forumet har kommet med såpass mye god inspirasjon at antallet fluer har økt betraktelig.

Hva er den beste å sette opp flueboksene sine på?

Bør jeg lage bokser etter årstider, eller etter forskjellige arter? Eller bør jeg ha en spesialboks for fjellet og en for skogsvannene eller innlandselva?

Frykter at dette blir omfattende og at jeg til slutt må merke hver enkelt boks med sprittusj for å holde kontrollen.

Et annent moment er at jeg drar på tur og plutselig mangler noe som ligner det fisken spiser, fordi det ligger i en annen boks.

post-3215-13949876995349_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hvor langt unna bilen du er da?

Har du 4 bokser, en med tørre døgnfluer, en med døgnfluenymfer, en med tørre vårfluer, en med vårfluepupper. Etter det så går det an å fylle opp boksene ettersom hvor du er. Du må ikke ha fulle døgn,- el vårfluebokser. Det går an å sette inn en å annen maur og ev,- steinfluer (som egentlig er nesten helt lik som døgn fl.) og  andre imitasjoner for den del.

Er som regel ikke nødvendig med 16 stk aurivilli? ikke sant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva da med boksen for krøplingmygg og etternølere? Hva med boksene for svømmepupper, drukna nymfer og spent spinnere? Det er viktig å ha en boks til hvert insekt(ned til artsnavn), stadie, tid på året og fiskesituasjon.

Eller feks, en til døgnfluer/klekkere, vårfluer/pupper, mygg og landinsekter osv. Jeg pleier som regel å ende opp med en liten boks full av de fluene jeg bruker mest, og har mest trua på..  :) Det skal sies at jeg skjønner frustrasjonen din. Trur de fleste som binder sjøl opplever det sånn, alltid noe nytt, og alltid rom for forbedring/oppgradering av flueboksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en meget god løsning:

Kjøp deg en ordentlig bra stolsekk! Der har du plass til alle de flueboksene du noensinne kunne tenkt deg. I den kan du også ta med deg både drikke og mat i, jævli  lett er den også, hvis du ikke har lagt ned en kasse med øl i sekken da.

Jeg bruker ikke noe annet enn sekk lenger. Jævli lett å bære er den å.

En annen ting er det at da du sitter på land å ser vakene, så har du vel alltids en liten aning om hva som klekker. Du trenger sannsynligvis ikke å ta med alle flueboksene dine utpå uansett???

Til slutt vil jeg bare si at hvis du har kjøpt deg en ordenlig sekk (ikke de derre billige drittsekka) så har du også en meget god stol!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette kan da ikke være så vanskelig...

hva trenger du egentlig av fluer for å fange fisk i indre troms og strøkene rundt? Med flere enn to bokser er sannsynligheten for at "klekkingen" er over før du rekker å bestemme for hvilke flue du ønsker å sette på spissen ganske stor. Det er kanskje bra for enkelte av oss andre som virkelig (etter 20 år med 10 bokser i vesten) har skjønt at det å fange fisk i disse strøk kun krever to varianter; med og uten kulehode. Da kan du torbjørn sitte på kanten, spille idiot og klø deg i rompa mens vi andre lykkelig hover den ene storfisken etter den andre......

Når det er sagt er det vel snart på tide å ta en tur til innlandet for å se på isen....

mvh

tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tore! Hører det er lenge siden du har vært på fisketur. Men så fisker du bare med Red Tag....

Du har nok rett i at jeg kanskje gjør ting litt vanskeligere enn det jeg trenger.

Nå er det ikke sikkert at jeg spiller idiot. Og jeg har bestandig vært på kanten. Klø seg i ræva er høyst undervurdert.

Mai tror jeg er en flott måned å begynne å grave etter åpent vann.

Jeg er med!

Stolsekkløsningen er ikke dum. Men hva med et arkivskap på hjul?

Har nå en boks med klassiske våtfluer og spidere.

En med døgnfluer tørr og noen klekkere og lette nymfer

En boks med større døgnfluer(liten boks dette her...).

En med tørre vårfluer

En med landinsekter og steinfluer

En med pupper, larver, tunge ting etc.

En myggboks

To bokser som er tom.

post-3215-13949877004353_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter årevis med alt for mange fluebokser på tur gjorde jeg et eksperiment i fjor: 1 boks (stor) med alle flytende fluer, en boks med alle synkende fluer (herunder nymfer og streamere), og en liten myggboks.

Eksperimentet oppstod som følge av at jeg byttet fra en alt for innholdsrik vest til en litt for liten rompetaske. Jeg savnet ingenting.

Delte inn tørrflueboksen (en sånn stor gjennomsiktig en med mange rom) sånn at landinsekter lå i et rom, store vårfluer i et annet, attraktorer for seg, etc.

Eneste aberet var de flueboksene ble temmelig søkklasta, sånn at det ble nokså kaotisk utover sesongen...

Men med litt tysk disiplin går det utmerket.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...