Gå til innhold
  • 0

Helt fersk innen fluefiske


Rune n f

Spørsmål

Hei!

Fant ut for ei lita stønn sia at jeg hadde lyst til å kjøpe meg fluestang, noe jeg aldri har prøvd før. Flere jeg kjenner er helt hekta i detta med fluefisking, noe som har smitta litt så jeg har blitt nysgjerrig. Så på messa i lillestrøm nå i helga fikk jeg kjøpt meg min første stang :) En Greys 9fot 5/6er (eller hvordan man skriver det..) Med Greys snelle. OM detta er no tess veit jeg ikke, men skulle visst væra en fin nybegynnerpakke, noe som passer meg bra!

Så begynte jeg å prøve meg litt fram i hagan da. Syns vel egentlig jeg fikk dreisen på det i lufta, men når det skulle legges ner samla alt seg 5m foran meg.. hehe. Fikk låne filmen "Rett linje" av en kompis. Fin film som var ganske lærerik. Fant jo fort ut at her har jeg MYE å lære!

Så i dag har jeg hvert å kjøpt meg noen fluer for ørret og gleder meg bare til å prøve så fort som mulig :D

Så er det noen som har noen nybegynnertips å komme med så tar jeg i mot dem med stor takk ;)

Med vennlig hilsen Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
Gjest Terje Refsahl

Velkommen til forumet Rune n f  :D

Kom deg på kurs hos noen dyktige instruktører så fort du kan er mitt råd.

Finn ut om det er en fluefiskeforening eller noe liknende i ditt nærområde og ta kontakt med dem. Si at du er på jakt etter opplæring i fluekasting og trenger

hjelp og gode råd.

Alt for mange av oss har gjort den tabben at vi er selvlærte noe som desverre medfører en del barnesykdommer man aldri helt blir kvitt.

Ved å komme deg på kurs tidlig vil sjansen for å lære grunnprinsippene skikkelig være langt større og du korter også ned tida i forhold til å

bli en stadig bedre fluekaster.

Lykke til og velkommen til en uhelbredlig og livslang avhengighet  :D :D

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei og velkommen :D

http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=10217.0

Skulle ha vært oppdatert, men du finner en del der ihvertfall :)

Ellers kan du bare søke igjennom forumet, finnes masse info om ting du lurer på her. Samme på framsiden, mye snacks der også :D

Takk :)

Var jo noe der ja ;) Har søkt og titta innom mye forskjellige tråder. Mye lærerikt!

Velkommen til forumet Rune n f  :D

Kom deg på kurs hos noen dyktige instruktører så fort du kan er mitt råd.

Finn ut om det er en fluefiskeforening eller noe liknende i ditt nærområde og ta kontakt med dem. Si at du er på jakt etter opplæring i fluekasting og trenger

hjelp og gode råd.

Alt for mange av oss har gjort den tabben at vi er selvlærte noe som desverre medfører en del barnesykdommer man aldri helt blir kvitt.

Ved å komme deg på kurs tidlig vil sjansen for å lære grunnprinsippene skikkelig være langt større og du korter også ned tida i forhold til å

bli en stadig bedre fluekaster.

Lykke til og velkommen til en uhelbredlig og livslang avhengighet  :D :D

Terje!

Takk :)

Ser at det skal arrengeres kurs i distriktet i førsten av mai så da er det vel bare å hive seg på ;) Er nok som du sier, ganske lurt å ta det så fort som mulig ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Fortommen er festet til snøret med en nålknute. Den har jeg store problemer med å få til  :rolleyes: Men har hørt at man får tak i ei løkke ta no slag som man smelter eller noe sånt, fast på lina. Hva heter dette og er det bedre å bruke det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Også lurer jeg på en ting til.. Detta med valg av fluer osv.. Finnes det en side med navn og bilder og beskrivelse av fluene hva de er beregnet til? Har titta og søkt litt rundt, men blir egentlig aldri helt klok på noe.. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Og når du fisker til sommeren. Ikke vær redd for å kontakte andre fluefiskere og spørre "dumme" spørsmål langs vannet/elven. Ingen er så glad i å skryte over den kunnskapen vi innehar enn oss fluefiskere  ;D. Lærer mye av det gjør du også  :)

Vil også anbefale boken Insekteslære for fluefiskere. Her finner du det meste på ett sted. Både ekte insekter og imitasjoner av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Og når du fisker til sommeren. Ikke vær redd for å kontakte andre fluefiskere og spørre "dumme" spørsmål langs vannet/elven. Ingen er så glad i å skryte over den kunnskapen vi innehar enn oss fluefiskere  ;D. Lærer mye av det gjør du også  :)

Vil også anbefale boken Insekteslære for fluefiskere. Her finner du det meste på ett sted. Både ekte insekter og imitasjoner av dem.

Skal nok ikke væra redd for det ;) Har jo noen kollegaer og venner som er helt frelst av fluefiske, så dom har tatt seg ta mye dumme spørsmål :P hehe Og når jeg aldri har tatt i ei fluestang noen gang så har jeg temmelig mye å lære, så er kjekt å ha sånne :)

Takker for tipset :) Får prøve å få tak i den da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Se på vannet, langs land, områder som det samles insekter, som i stille viker, strømhvirvler osv. Men husk at godfisken kan stå inne langs land og super i seg de godbitene du prøver å få identifisert :)

Se etter om de flyter nedover på vannet (duns), flyr (spinnere) eller ligger paddeflate utover vannfilmen (spentspinnere, døde døgnfluer). Imiter på størrelse, og farge. Jordfarger er god stemning alt etter type insekt. oliven, brunt, rustbrunt, gule, gråe osv. Men tenk på størrelse, prøv heller litt mindre en hva du tror de er, en å gå opp i størrelse. Husk deaddrift, altså ikke stripe døgnflua.

Vanskelig å si noe om spesielle fluer da man ikke vet så mye om hvilke du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ja da har jeg vært å prøvd. He he. Tatt første fisk på flue  :D En liten ørret på 25cm ca :P

Prøvde først en type flue.. Så bytta jeg til en liten superpuppe svart/hvit. Så fikk en jeg var med fisk på maur så prøvde jeg det.. Så til slutt så satte jeg på ei flue som jeg ikke veit hva heter. Leita på flue.no men var ikke der heller.. Men når jeg kjøpte den så sa han som jobba der at den var fin på ørret! Første kastet, maks 5sek så skjedde det no. Så var jeg veldig usikker på om jeg skulle gjøre ett tilslag eller om jeg skulle vente å se om det kom til å skje noe mer.. Det endte med at jeg dro forsiktig i lina, og da fant jeg fort ut at den satt der. Den var laaangt i fra stor, men var nå det samma det så lenge jeg fikk fisk  :) Veldig morro :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...