Gå til innhold

Caenis


Gjest Hermansen

Anbefalte innlegg

Gjest Hermansen

Siden disse må døgnfluene ofte klekker i store mengder, ofte bortimot det vi kan kalle teppeklekkning så kan det være denne fluen fisker meget godt.

 

Dette er en stor krok noe som gjør det mye enklere å håndtere ute i naturen. Mulig dette er en normal måte å binde caenis men jeg har stort sett rota rundt med tørrfluekrok #20 og mindre.

post-0-13949845480148_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars M

Tøff flue ;)

Bygger på samme prinsipp som "Griffits Gnat" (Den bruker jeg kun i #16. Funker når store enkeltindivider svermer, samt når de små tallrike dominerer).

Ville vel muligens byttet ut Organza'n med hackle bundet i X-stil, nedklippet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen

Testa den jeg, dro på godt med flytemiddel, fløyt lenge nok i mitt fluebad :) Men jeg trur man med stort hell kan bruke lettere kroker og annet materiale så vil man nok få bedre flyteevne ja :)

 

tollwas: Bare nappe av fibre det og feste på samme måte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den flua får en god tur i risteboksen bør den nok flyte bra! Bygger litt på staffan sin multimyggpuppe (tror det var den), hvor det er bundet inn flere kropper av chenile på en #12-10.

 

Sikker ikke dumt med litt biffteori når caenis klekker. De klekker ofte i store mengder, for ikke å snakke om spinnerfallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velger man i tillegg tynnere krok enn tmc 100, så bør det blir bra. Forøvrig minner flua meg om en gammel elektrikervits om seriekobling i dusjen... :oops: :mrgreen:

 

Kreativt!

 

Fluefiskerhilsen fra SRS 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen

TMC 5230 str 12 hadde nok vært perfekt. Testa med #14 men blei litt vel små caenis :) Mulig TMC 103BL eller 102Y er geniale :) Skal teste etterpå jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning
Tøff flue ;)

Bygger på samme prinsipp som "Griffits Gnat" (Den bruker jeg kun i #16. Funker når store enkeltindivider svermer' date=' samt når de små tallrike dominerer).

Ville vel muligens byttet ut Organza'n med hackle bundet i X-stil, nedklippet :)[/quote']

 

Er Griffins Gnat samme flua som Pallmermygg??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capok er det samme stoffet som finnes inne i flytevester!!! Ergo, det flyter som en dupp!!!! Sjekk linken under... Jeg bruker kun Capok som tørrfluedubbing. Binder med serafil-tråd som kan splittes, legger på litt blå ekstra skismurning på tråden og dubber med Capok! Hvis du i tillegg impregnerer flua med gel eller noe, så er det klin umulig å få det til å synke.

 

Sjekk testen her:

 

http://www.friluftsliv.no/index.php?a=9

 

Eneste jeg vet som selger dette stoffet er Staffan Lindstrøm, han skal være behjelpelig dersom du ringer han. Jeg kjøpte dette med han når han hadde fluebindekurs i Ålesund for et par år siden... Han selger ei standardpakke med ulike farger... Alternativt kan du jo kanskje åpne opp en flytevest og se hva som er inni laugh.png' alt=':lol:'> Grandes fluefiske selger hvertfall serafiltråd ser jeg... Dersom du finner en forhandler som selger dette så si ifra... :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...