Gå til innhold

Flytende børstemark?


Anton

Anbefalte innlegg

Var ute en liten tur i helga for å prøve sjøørreten i Trondheimsfjorden (Djupvika), og var så "heldig" at jeg dumpa over ei av disse legendariske børstemarksvermingene. Fisk på vært et kast, og alt bare fryd og gammen, tja..... Måkene koste seg i alle fall. En del fisk var oppe, men jeg slet skikkelig med å få de til å ta. Resultatet ble en lyr på litt over 60 cm som tok rett før jeg ga opp (morro det, sprek som bare fy), pluss noe småfisk.

 

De børstemarkene som svermet denne dagen var svææære. Jeg vil tippe rund 30 cm. Største flua jeg hadde i boksen var en wooly bugger #4 4xlong med hale lengde ca. 2 ganger krokskaftet. Og den så ut som en liten dverg i forhold. Marken svømte også rundt i overflata, med "hode" helt i skorpa og "rumpa" litt dypere (3-4 cm under filmen). Og jeg hadde selvfølgelig bare fortynga buggere i esken :evil:

 

Så er det noen som har mønster på ei flue som kan etterligne disse beista? De svømte med en buktende bevegelse horisontalt (akkurat som en slange), og med hodet stripende i overflata.

 

Trur foresten ikke jeg kommer til å bade i saltvann igjen, i alle fall ikke i mai :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen

Jeg har noen med icechenille surret rundt en halvtykk tråd og ribba med bindetråd. Krok bak og svirvel fremme. Har testet med isobor kuler fremme for å få de flytende. Men det er rett og slett ett HELVETE å kaste med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen gjort på marabo, og er ca 15 cm lange. Får alltid kritikk for att jeg "väsnas" når jeg kaster med dem, eller att "har du satt katte rumpen i tafsen".

 

Så lenge jeg fisker med flytesnöre, så holder de seg i ytfilmen. Fiske dem bare litt raskt, så går det bra. Gidder ikke greie med isopor kuler o.l. Har også noen som er fortyngd, de - er tunge å kaste med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har eksperimentert litt med en stripe foam over hele rygglengden på kroken. Flua ligger rett under overflaten hele tiden. Har fått tre sø på denne i år, og det er en ganske fet opplevelse :-) Fisken "klasker til" i overflata så jeg nesten for følelsen av tørrfluefiske... Min nye favorittflue når sø går høyt i vannet.

 

Opprskrift:

 

streamerkrok 4-8

Ikke hackle, kun dubbet kropp m/ oliven marabou

Hale: oliven marabou

Foamstripe over ryggen som er litt smalere enn selve flua, slik at den ikke har så mye innvirkning på siluetten.

Farger foamen oliven med vannfast tusj.

 

Hvis flua ikke skal synke må du bruke mer foam enn du kanskje ville tro...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var mye børstemark i indre oslofjord nå etter siste fullmåne (24.april), men også denne svermingen ser ut til å ha tatt en like rask avslutning som den i mars. Så ingen børstemark i overflaten på siste tur for to dager siden, men for bare 5-6 dager siden var det full action, og da mener jeg børstemarkstriping i overflaten og vak over alt.....

 

Det er vanskelig å kaste de største børstemarkene, men under siste sverming var det sverming av både korte og lange børstemark. Da er det for enkelhets skyld greiest å sette på en flytende imitasjon av den korte. De lange er mildt sagt et helvete å kaste med en #6-stang...

 

Jeg bruker oftest foam i fremkroppen på disse, men du kan jo også f.eks spinne inn hjortehår/elk e.l. på hele kroklengden, og formklippe dette...

Jeg binder først inn en underkropp av vanlig dubbing (f.eks. Fly Rite) med et hackle langs hele krokskaftet, deretter binder jeg inn en lang foambit i krokbøyen og surrer et par tørn med godt mellomrom fremover mot krokøyet. Brett foamen bakover ved krokøyet slik at du danner en passe stor "loop", denne skal sørge for oppdriften (plogen) foran ved inntrekk. Bind loppen ned og surr foamen bakover mot krokbøyen igjen....

Som bakkropp (bindes selvfølgelig inn først) kan du bruke noe som lager god siluett men som ikke suger for mye vann slik at det blir tungt å kaste...

 

Tørr børstemark = 95% fiske i mørket !!! laugh.png' alt=':lol:'> ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips :D

Foam høres ut som den letteste løsningen. Både med tanke på binding og kasting.

 

Men er lengden på flua avgjørende? Eller gir fisken blanke så lenge den er avlangt og striper? Hva med bevegelse? En sånn foam "loop" kan vel lages slik at den gir flua en vrikkende gange?

 

Får håpe jeg støter på fenomenet en gang til før våren er omme. Skikkelig morro å kunne se både vak og at fisken tar. Litt mer aktion en å bare så å denge med steamer. Mye mer frustrerende også når fisken ikke vil ta, men det er jo en del av morroa......

 

Fisker ikke i mørket, siste buss hjem går klokka 23.45 :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...