Gå til innhold

Ruse til ørekyte


lsandsen

Anbefalte innlegg

Ørekyta gyter om vår/sommer...

Det finnes mange typer ruse til ørekyta... En av de har bøtteform.. Helt åpen i ene enden, mens den har en meget finkornet sikt i andre.. Inni denne typen ruse er det ei lita buske og noen brødskiver loff.. Den lille buska er tiltrekkende da den oppfattes som ly, og loffen blir selvsagt mat.. Når man skal trekke denne type ruse, må man dra fort som f... siden ørekyta piler ut så fort den beveger på seg...

Jeg har som dere ser ikke svart belte i paint, men jeg ga det et forsøk.. Åpningen i rusa er i motsatt ende av den lille buska, mens den andre enden er kappet og "tettet" igjen med en finkornet sikt for at den ikke skal bli helve.... tung å dra opp.........

MB

post-3601-13949878331789_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager ruser i  finmasket netting med en diameter på ca 10-12 cm og en lengde på 35-40 cm, lager også trakten av finmasket netting med en åpnig på 12-15 mm og ett lokk av aluminim i motsatt ende. en 4 krok med mark hengende midt i rusa. Denne fanger som bare det  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kapper tuten av ei 1,5l brusflaske ca. i overgangen mellom innsvnevringen og selve flaska. Så snur jeg tuten og setter den inn i flaska med tuten inn. Stikker to hull gjennonm begge delene med en syl og fester med litt ståltråd. Funker som gull, er billig og enkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kapper tuten av ei 1,5l brusflaske ca. i overgangen mellom innsvnevringen og selve flaska. Så snur jeg tuten og setter den inn i flaska med tuten inn. Stikker to hull gjennonm begge delene med en syl og fester med litt ståltråd. Funker som gull, er billig og enkel.

Og brød inni?

Men hjelper dette noe i det lange løp? Er det noen vellykkede prosjekter rundt forbi med teiner og slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Staffan sier så er det en rimelig håpløs kamp.

Flaskerusa har selvfølgelig sine begrensinger når det gjelder størelse, til gjengjeld kan du lage mange for en billig penge.

Har med en 3-4 ruser ute fanget en full 10 liters pøs på en dag. De står gjerne tett som i en ansjosboks i rusa. Hiv inn en liten loffbit, eller noe som blinker.

Men som bestandbegrensning er det rimelig nytteløst. Da må det kraftigere lut til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Er redd rotenon er det eneste som hjelper mer enn en kort periode. Har tynnefiska med foreningen vår i et par vann med 10 ruser laget av netting og rørlegger-rør- Fanga flere 100 liters fat på et par tre uker. Like ille sesongenm etter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...