Gå til innhold

Hvilken døgnflue?


Anbefalte innlegg

Onsdag var det ganske mange spinnere å finne langs elvebredden i Ekso, de hadde tre haler, svart halerot, hvit gjennomskinnelig bakkropp, svart abdomen og meget klare vinger, kan ikke komme på andre døgnfluer i norge med slikt utseende enn caenis, men desse var på størrelse med vespertina (krok 16), har ikke bilder, men kanskje noen har et godt forslag.

Kameraten som fiska utover kvelden forteller at fisken vaka etter en flue han ikke klarte å finne ut hva var, minna han om vårfluer, men med klare vinger, mener at caenis duns har ganske flattliggende vinger, så lurer på om det kan ha vært desse.

De caenis eg har sett før har jo vært etter "oppskriften", knøtsmå, og spinnerene begynner å sverme ca. et fluebytte med innlagt kaffe og røykepause etter at eg har sett de første begynne å klekke, aldri sett så store som dette, eller på formiddagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha kikka på en del bilder av Paraleptophlebia på nettet, tror eg nok at du har rett i at det må ha vært en av de, fant i hvertfall en del bilder av Paraleptophlebia cincta som ligna en del.

Syntes de var altfor store til å kunne være caenis, men har ikke vært borti andre døgnfluer med så hvit bakkropp før.

Da får vi se om vi ser noe mer til de insektene fisken tok på kvelden, og om vi klarer å få fanget, eller observert noen av de på nært hold, så vi kan få etterligna de lol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...