Gå til innhold

Laks på rømmen!


Anbefalte innlegg

Gjest Oliver

Dette er ca 4-5 natiske mil fra meg. I går kveld fikk en kjenning 31 stk laks på garn. Skal si de flytter seg fort.

Har ikke oversikt, men veldig mange av laksen er tatt opp av garnfiskere til nå. De har engasjert alle som har båt i å prøve å fange de opp igjen. Til og med dusør pr fisk har jeg hørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ca 4-5 natiske mil fra meg. I går kveld fikk en kjenning 31 stk laks på garn. Skal si de flytter seg fort.

Har ikke oversikt, men veldig mange av laksen er tatt opp av garnfiskere til nå. De har engasjert alle som har båt i å prøve å fange de opp igjen. Til og med dusør pr fisk har jeg hørt.

Jeg hørte et feltrykte om 200 spenn per fisk tatt på stang  :o Kunne jo blitt rik...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

På stang? Tror det gjelder uansett redskap. Er vel for at folk skal gidde å fange de tilbake. Er det tillfelle med 200kr pr fisk, så er det en grei fangst han med 31 fisker i går kveld fikk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På stang? Tror det gjelder uansett redskap. Er vel for at folk skal gidde å fange de tilbake. Er det tillfelle med 200kr pr fisk, så er det en grei fangst han med 31 fisker i går kveld fikk :)

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Dusoer-200-kroner-1116686.html

Var visst ikke bare et rykte, og ser ut til å gjelde uansett ja. Hadde jo vært litt rart om det ikke "gjaldt" med garn...hensikten er jo å få opp mest mulig.

EDIT: Men samtidig; Garnfiske forbudt

Det generelle forbudet mot garnfiske etter laks er opprettholdt. Det er derfor ikke lov for privatpersoner å fiske etter rømt laks med garn. Mange har i løpet av natten og dagen sett ut garn. Det er altså ikke lov.

– Det er eit generelt forbod mot å nytta flytegarn etter laks. For privatpersonar vert dette forbodet oppretthalde, sjølv om målet er å fiska etter rømd laks. Området ligg midt i eit lakseinnsig, der det og er mykje sjøaure, seier fiskeforvaltar Atle Kambestad hos Fylkesmannen i Hordaland, til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjern alle oppdretts annlegg fra fjordene. Hvis man absolutt må ha lakseoppdrett i norge så har vel teknologien i verden kommet så langt at man kan få til dette på andre måter enn å ødlegge for villfisk og ødelegge all plangton og hav bunn i norske fjorder. Blir så j**lig forbanna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var vel noen andre i samme? område som hadde fått konsesjon for landbaserte anlegg, mulig dette er noen som allerede har sjøbasserte anlegg og da kan du jo tenke hvor ivrige DE er å sette igang med landbaserte anlegg.  Men er jo en grei måte å hindre andre med reelle interesser å få ting på land, å få starte opp.  Er jo konkurranse og i byrokratiets irrganger jobbes det nok intenst å få hindret utvikling på dette område. Bare for å si det igjen, få driten på land. Motto må være: Norge fritt for oppdrett i sjøen. :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo flott at vi har en fiskeriminister som ser den store sammenhengen  :rolleyes:

Nå blir landbasert oppdrett flyttet til Kina og andre lavkostland. Asiaterne blir etterhvert selvforsynt med o-laks, og norske oppdrettere mister det største markedet sitt. Ser kanskje litt lysere ut for villaksen etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eigerne var meget fornøyd med oppfiskingen! ca 10 prosent var da rapportert inn. maken til holdninger!!!!!!

200 kroner per fisk teller kun for de som er fanget  innenfor 500 meter fra annlegget. håpløst det og.

Straffene for rømt laks er alt for små! inndragning av konsesjonene ville svi godt på pungen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...