Gå til innhold

Les TESTER av fjelltelt her - en samling


André_Brµn

Anbefalte innlegg

Hei. Det er jo mange som lurer på telt og teltkjøp.

Her er et knippe tester jeg fant, fra norske blad (Villmarksliv, Jakt & Fiske etc.)

Hvis flere har tester så sleng på, så kan jo dette bli en ressursside om telt.

Test av fjelltelt i Jakt & Fiske  (Hilleberg Nallo 3 GT, Helsport Fjellheimen Xtrem 3, Hilleberg Namatj 3, Bergans 6003 mf.)

http://www.thetroutbum.com/images/stories/PDF/TEST_fjelltelt_jakt_og_fiske.pdf  

Test av helårstelt i Villmarksliv  (Mountain Hard Wear, Helsport, Fjellräven, Haglöfs, Hilleberg)

http://www.thetroutbum.com/images/stories/PDF/TEST_helaarstelt_villmarksliv.pdf

Test av fjelltelt i Vi Menn  (Mountain Hard Wear, Hilleberg, Haglöfs, Bergans, Fjellräven, Helsport)

http://www.thetroutbum.com/images/stories/PDF/TEST_fjelltelt_vi_menn.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine tester, men jeg har ennu ikke funnet det perfekte teltet til mitt bruk. Har ambisjoner om å en gang kunne bruke et telt til alle årstider, men det ser ut som om kombinasjonen av helårstelt, lav vekt(helst under tre kilogram), stormatter, god plass i forteltet, vindstabilt og vanntett i all slags vær, god lufting, innebygd vulgataklekker og multinasjonal fiskemagnet for salmo trutta er litt vanskelig å få til. Alt til en rimelig penge, selvsagt.

Regner med at både Helsport, Hilleberg og MSR er på saken, så får vi bare smøre oss med tålmodighet og innfinne seg med konsekvente feilvalg av telt før det bærer ut på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

2 telt jeg benytter, 1 manns-(Akto) og romslig 2 mannstelt(Stalon), er fra Hilleberg. Hilleberg er bra med mange fine detaljer. Vanntett og meget rivesterk duk. Selv med knivkutt er det "umulig" å rive duken videre. Også fint med stor lufteluke, på Stolon, i forteltet. Rommet i lufteluken gir fin plass til hodet da en "er" i forteltet. I disse telt beveger man seg fra liggende til sittende stilling med teltets bue. Har et gammelt Helsport Heilo telt som er parkert. Her måtte en være gummimenneske for å unngå å putte rumpa i fjeset på fiskekameraten da en gikk inn/ut av teltet.

Valgte rødt. Lyser som en lanterne på vidda, så ser på flere km anstand hvor jeg bor.

Hilleberg teltene slutter godt mot bakken så her trenger en ikke stormmatter!

Til vinterbruk har jeg et kuppeltelt fra Helsport, Trollspiret, med stormmatter. God takhøyde som gir plass til sitte komfort med Thermarest stol og tørkehylle i taket.

Synes våre erfaringer med telt er vel så viktig som tester fra div. blader. kjenner flere som utfører tester.....

og er sikker på at mange her på nettet har testet sine telt bedre enn "testerne"

Vannsøyle etter slitasje og UV belastning, kg før skadet duk ryker, kg før barduner og bardunfester ryker etc. er fraværende på de fleste tester. ;)

En kamerat og Gunnar Westrin benytter Bergans Compact 6003. Dette er et veldig vindstabilt telt og kanskje det telt en får mest for pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...