Gå til innhold

frakte ørret til fots


Anbefalte innlegg

Gjest Pål Andersen

"Slakterposer". Altså kraftige halvstore gjennomsiktige søppelposer (Felleskjøpet). Bæres i ryggsekk og med gjensnørt åpning. Er det varmt må det legges litt isbiter i sekken for å bevare O2 lengst mulig. Vannet må byttes hyppig, og jo større/flere fisk, jo hyppigere. Helst bør posen tilføres litt oksygen før den snøres. Husk å la posen stå litt for å temperere seg i det vannet den skal settes ut i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsyngel har jeg frakta i Powerade halvliters drikkeflaske. Lett å skifte vann ved å klemme ut og suge inn vann i drikketuten under veis. Best å gjøre når det er kaldt i været, for vannet holder mere oksygen da. Større fisk opp til 200g i 5 ltr dunk, men pyton å gå med skvulping i sekken. Det finnes batteridrevet akvariepumpe å kjøpe for et par hundrelapper. Proffene bruker store plastposer som toppes opp med reint oksygen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker 90 liters mørtelbøtter som jeg kjøper på Aquaworld, og som jeg fester med stropper i trillebør. Har laget et lokk av en finerplate, slik at jeg kan gå i relativt ulendt terreng fra Heinseter på Hardangervidda og ned til Hårånatten uten at det skvulper ut for mye vann. Pleier å punktere en del på skarpstein, men har alltid med lappesaker. Fersk ørret er fersk ørret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...