Gå til innhold

BIIX Blir borte..


Torleiv Grøndalen

Anbefalte innlegg

aldri snakk stygt om BIIx (har ikke lest tråden, bare hvis noen tosker har sagt noe ;D)

Æhh bare Winston selv...  

De har ikke peiling !  ;D

He-he, noen av modellene er for "spesielt" interesserte, men så har de stanger i den serien som er det vi kaller absolutt fenomenale i alle sine stenger; BIIx #3 8'6, BIIx #6 9' og BIIx #8 9' er alle slike stenger. :)

Det gøye for meg og andre som har disse i eie er at de nå blir enda mer ekslusive og dyrebare ;D

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå er jeg litt klokere hva angår BIIIx, etter diverse søking etter info, gikk jeg direkte til Winston...og de bekrefter det som er antydet; raskere og litt stivere gjennomgående aksjon i forhold til dagens BIIx.

Dem har jeg noen av og kan bare antyde at dette selvsagt blir sannsynligvis j..... bra.

My tyder på at mine tre desiderte stangfavoritter for neste år, har veldig like karakteristika i forhold til aksjon

og egenskaper i både kast og fiskesituasjon.

Vekten og den vakre finishen er selvsagt Winston alene om, men Sweetgrass stangen til Sam Drukman (ex Winston stangmaker) er jo beint frem nydelig og et samleobjekt i seg selv.

EikreFly Fluvius M har samme fremtoning....fabelaktig lettkastet, selv med rolig kasterytme...stangen bare sparker ifra lekent.

Og enda en liten sak som gjør at jeg dras imot disse tre vakre sakene;

De har alle "signatur" på emnet...ikke  3D logo over halve stangens lengde...klassisk og stilig.

Man må liksom komme litt nærme for å se hva det er...en slags skjult eksklusivitet.

Lurer på hvordan BIIIx #5 9' er sammenliknet med mine BIIt og BIIx i samme serie...hmmmm...det finner man snart ut av ;)

Og nye GVX som er en billigere produskjon med samme finish, produsert i Twin Bridges MOntana (R.L Winston fabrikken)

Stangen er rimelig lik aksjonsmessig som BIIx /BIIIx, men laget i bare grafitt..gjør den litt likere andre stenger i vekt/massefølelse...forundrer meg ikke om denn er likt enda bedre av de som liksom må ha noenlunde lik følelse som de har med øvrige stenger de er vant med.

Tipper vel denne stangen som en kanonstang...kanskje jeg får hendene på en slik en også, hadde vært hyggelig

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg litt klokere hva angår BIIIx, etter diverse søking etter info, gikk jeg direkte til Winston...og de bekrefter det som er antydet; raskere og litt stivere gjennomgående aksjon i forhold til dagens BIIx.

Dem har jeg noen av og kan bare antyde at dette selvsagt blir sannsynligvis j..... bra.

My tyder på at mine tre desiderte stangfavoritter for neste år, har veldig like karakteristika i forhold til aksjon

og egenskaper i både kast og fiskesituasjon.

Vekten og den vakre finishen er selvsagt Winston alene om, men Sweetgrass stangen til Sam Drukman (ex Winston stangmaker) er jo beint frem nydelig og et samleobjekt i seg selv.

EikreFly Fluvius M har samme fremtoning....fabelaktig lettkastet, selv med rolig kasterytme...stangen bare sparker ifra lekent.

Og enda en liten sak som gjør at jeg dras imot disse tre vakre sakene;

De har alle "signatur" på emnet...ikke  3D logo over halve stangens lengde...klassisk og stilig.

Man må liksom komme litt nærme for å se hva det er...en slags skjult eksklusivitet.

Lurer på hvordan BIIIx #5 9' er sammenliknet med mine BIIt og BIIx i samme serie...hmmmm...det finner man snart ut av ;)

Og nye GVX som er en billigere produskjon med samme finish, produsert i Twin Bridges MOntana (R.L Winston fabrikken)

Stangen er rimelig lik aksjonsmessig som BIIx /BIIIx, men laget i bare grafitt..gjør den litt likere andre stenger i vekt/massefølelse...forundrer meg ikke om denn er likt enda bedre av de som liksom må ha noenlunde lik følelse som de har med øvrige stenger de er vant med.

Tipper vel denne stangen som en kanonstang...kanskje jeg får hendene på en slik en også, hadde vært hyggelig

Stig

;D ;D

Når du kan skrive så mye om stenger du IKKE har tatt i eller kastet med så lurer jeg på hva vi får ETTER at du har kastet med dem... ;D

Men stusser du ikke over at den mye omtalte Staff of Moses nærmest blir beskrevet som feilvare?  ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Nå er jeg litt klokere hva angår BIIIx, etter diverse søking etter info, gikk jeg direkte til Winston...og de bekrefter det som er antydet; raskere og litt stivere gjennomgående aksjon i forhold til dagens BIIx.

Dem har jeg noen av og kan bare antyde at dette selvsagt blir sannsynligvis j..... bra.

My tyder på at mine tre desiderte stangfavoritter for neste år, har veldig like karakteristika i forhold til aksjon

og egenskaper i både kast og fiskesituasjon.

Vekten og den vakre finishen er selvsagt Winston alene om, men Sweetgrass stangen til Sam Drukman (ex Winston stangmaker) er jo beint frem nydelig og et samleobjekt i seg selv.

EikreFly Fluvius M har samme fremtoning....fabelaktig lettkastet, selv med rolig kasterytme...stangen bare sparker ifra lekent.

Og enda en liten sak som gjør at jeg dras imot disse tre vakre sakene;

De har alle "signatur" på emnet...ikke  3D logo over halve stangens lengde...klassisk og stilig.

Man må liksom komme litt nærme for å se hva det er...en slags skjult eksklusivitet.

Lurer på hvordan BIIIx #5 9' er sammenliknet med mine BIIt og BIIx i samme serie...hmmmm...det finner man snart ut av ;)

Og nye GVX som er en billigere produskjon med samme finish, produsert i Twin Bridges MOntana (R.L Winston fabrikken)

Stangen er rimelig lik aksjonsmessig som BIIx /BIIIx, men laget i bare grafitt..gjør den litt likere andre stenger i vekt/massefølelse...forundrer meg ikke om denn er likt enda bedre av de som liksom må ha noenlunde lik følelse som de har med øvrige stenger de er vant med.

Tipper vel denne stangen som en kanonstang...kanskje jeg får hendene på en slik en også, hadde vært hyggelig

Stig

;D ;D

Når du kan skrive så mye om stenger du IKKE har tatt i eller kastet med så lurer jeg på hva vi får ETTER at du har kastet med dem... ;D

Men stusser du ikke over at den mye omtalte Staff of Moses nærmest blir beskrevet som feilvare?  ???

Det er en klassisk markedføringstabbe å snakke nedsettende om utgående modell når det kommer er ny.

Ford og Nissan er eksempler jeg kommer på i farta, som har gjort dette.

"En god stang blir bedre"  hadde passet bedre. For BIIx  er helt villt bra !   

At de mener den er for myk eller veik er tull,  da er det kun trender de tar hensyn til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt enig i at BIIx ikke er for veik eller for dårlig på noen måte, den er og blir en fantastisk serie, dog med noen mer "enkle å håndtere" i noen klasser for alle nivåer av kastere.

Jeg tror de oppnår en kanonstang i nye, litt mer avstivet...derfor er det også grunnlag for å tro at flere vil digge den som sitt første valg. Og for oss som allerede har BIIx'er i diverse lineklasser er det bare godt å vite at de finnes i stanggarderoben :)

HAr listet opp de klassene/lengdene jeg mener representerer "innertier" segmentet i den utgående BIIx serien, og et par-tre er for spesielt interesserte, og de nyter dem til fulle :)

Tmags; Man skal ikke være veldig intelligent for å skjønne at de kommer med en knallstang :)

Ihvertfall ikke når jeg har noe å sammenlikne dem mot, da blir egentlig referansen helt ok, men dyr lærdom selvsagt, jeg kan jo ikke fiske med dem alle samtidig...dessverre :D

Og "staff of Moses" BIIt #4 8'6 er ALDRI snakket nedlatende om, og skal heller ikke utgå, såvidt jeg kan se????

"Satff of Moses" er nok tidenes flotteste #4 8'6 stang, uansett merke, det tror jeg alle som har prøvd diverse #4 8'6 må kunne si, i et edru øyeblikk og sett bortifra enhver tilknytning til et merke ;)

En litt hårete påstand, men den er nok mer sann enn jeg klarer å alene gi utrykk for.

"Staff of Moses" er bare en drøm...9' blir til sammenlikning mer for de flinkeste kasterene, jeg digget den også, men litt mer avhengig av å time kastene da den fremstår som litt mer ujevn/lite tilgivende for urytmisk kasting.

Det samme kan sies om #4 9' BIIx , den er helt rå fiskemessig, bare spør lillebror Erlend(som er en rimelig habil fluefisker :D) men for de som skal utelukkende peise tørrfluer på langt hold, vil den være litt utsatt for ujevn kraftbruk, og således falle gjennom grunnet litt løs topp og myk mot midt/bunn.

Når de nå lager mer stivhet gjennom hele denne aksjonen vil de fremdeles ha toppaksjon, men med mer "enkel å håndtere" for de fleste kastere....

jeg nevnte i farten EikreFly Fluvius M...for det var slik den fremsto, og hvis Winston BIIIX #4 9' får noe likt den i aksjon, så er vi jo umiddelbart i det råeste av #4 stenger tatt i betraktning kasting OG FISKE :)

At den er utsøkt vakker på alle måter skader jo heller ikke.

At den blir enda ørlite lettere enn BIIx er ikke for et vesentlig punkt, synest stenger er mer enn lette nok allerede.

Tipper likevel de fremskaffer en stang med meget høy "spjong" faktor, gøy med liten fisk på også... :)

Betyr selvsagt noe for slike rare mennesker som meg som digger fiske etter småfisk også...det har jeg jo forklart i kortlinetråden, utfordringer finner man hvis man vil ;)

KAn ikke forstå annet enn at jeg sikter langt nå, men tror jeg treffer blinken..denne gangen også ;D

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Etter å ha undersøkt hva "kunder" sier om de nye stengene i BIIIx serien sier, så fikk jeg endelig ett forløpig svar, som helt klart står til mine egne forventninger:

"They let me lawn cast a 9' 5wt BIIIX and it really does fit in between my 9' 5 wt BIIX and my 9' 5 wt BIIMX. I don't know how to describe the feel, but it seemed like the rod had lots of power and then when you let up a little on your casting stroke, the rod seemed to soften up"

Gjør ikke ventetiden lettere...og når Guideline highwater linen får gli gjennom ringene her hjemme så kommer vel enda mer volumiøse ord fra min munn, som vanlig når jeg tester de riktige gode stengene ;)

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig har bilder kommet :)

For stangnerder som meg selv er det bare gledelig å se den nye stangtuben som følger den nye B3x serien.

Praktisk og lekkert (jeg digget Orvis Helios tubene mine, to stenger i en tube...lett)

Stangserien som faller inn mellom B2x og B2MX serien vil sannsynligvis være steget Winston tar bort fra å være for "de sære" til å faktisk "stjele" fremtidige medlemmer fra andre store fabrikanter de til nå har vært lojale mot av prinsippielle grunner :)

Snellefeste alternativer mellom tradisjonell lys tre og nickel up lock, og aluminium som på MX serien

Jeg valgte selv det tradisjonelle tre/nikkel snellefestet :)

#5 BIIIx vil veie i overkant av 70 gr....veldig lett, uten at det er det som gjør meg nysgjerrig. Det er den litt fastere aksjonen sammenliknet med den gamle BIIx serien, som gjør at "folkestengene" i 9' #4 og #5 vil bli gitt høye terningkast i såkalte objektive stangtester/shootouts.

Dette er ikke bare vill gjetning, tilbakemeldinger så langt peker i den retning....skal bli interessant å se hvordan inntrykkene så langt virket opp mot det reelle....(kommer selvsagt tilbake til dette ved anledning)

Bombe :D....(skal forsøke være nyansert...Henning og andre ;))

GVX serien i grafitt vil ha samme utsøkte finish som premium stengene...også lekkert snellefeste.

Denne serien vil ha mer "kjent/familier" vekt i hånda opplevelse...#5 9' vil ligge rundt 84 gr som mange andre grafitt stenger.

Vil etter alle solemerker tilby skikkelig følsomhet da det er litt  mer "masse" enn den lette BIIx serien hadde i toppen spesielt på #4 og #5 9' stengene.

Denne serien er selvsagt bygget i TWin Bridges, vil likevel koste en del mindre enn Boron stengene.

Som sagt, ved å introdusere disse to seriene, tor jeg Winston virkelig tar nye hjerter :)

Stig (en høyst objektiv og forsiktig èn :D)

post-1338-13949882649548_thumb.jpg

post-1338-1394988264979_thumb.jpg

post-1338-13949882650042_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Nå var det endelig på tide med litt "objektive inntrykk" fra meg igjen..he-he.

Sorry..men jeg må bare fortelle at inn i huset igår kom Winston BoronIIIx #6 9' og #7 9', med full wells og fighting butt.

Dette er stenger som etter sigende skulle erstatte BIIx.....det gjør de jo forsåvidt, men fremdeles glad jeg har "ørretstangen"

#6 9' med cigar.

Derfor bestilte jeg nye arvtager BoronIIIx #6 9' med full wells og fighting butt. En stang jeg trodde skulle bli noe imellom BIIx og BIIMX #6 9'. Sistnevnte er meget rask, med til dels hard bånn og toppaksjon. En meget god stang, spesielt med klumpliner.

BIIIx #6 9' er en suksess!!!

En roligere stang enn BIIMX og raskere/litt mer avstivet gjennom hele stangen i forhold til BIIx.

En fornøyelse med både klumper og hele liner. Ikke overraskende kaster også denne #5 liner meget godt, nesten for godt...den blir som en slags #5/6 stang. Minner om den enkle og flotte aksjonen mange etterhvert har fått testet i f.eks Fluvius #6 9'.

Ikke veldig toppet, med brå overgang til nedre deler av stangen, rett og slett en jevnhet som gjør den egnet til mer enn å kaste meget nøyaktig stopper (selv om jo det selvsagt gir gode opplevelser å gjøre det også :))

Winston sier på sine nettsider at "...came across perfection" gjennom å lage denne stangen.

Vet dere hva? De har helt rett ;)

God line på stangen er selvsagt Airflo Clear Ridge #5/6.

En annen stang som liker den linen er #7 9'....for det var virkelig en positiv overraskelse etter min litt delte opplevelse med BIIx #7 9'.

Den gamle stangen var råflott til intim fiske, og helt klart en "sekserline" stang. Litt løs topp gjorde det likevel litt vrient å overføre nok energi med store fluer og i vindfulle situasjoner...en litt spinkel sjøørretstang til kystbruk hevdet mange.

En råfin småelv stang etter sjøaure og smålaks.

Og når BIIMX som kom for noen år tilbake, presterte det kunststykket å lage en HELT annerledes stang i den meget stive og litt upersonlige #7 9'...ja da var det deilig å se at BIIIX #7 9' er akkurat som sekseren...bare en klasse tyngre...skjønt denne også kaster meget godt med Airflo Clear ridge #5/6....som jeg skal ut å prøve i sjøen kl 21 ikveld ;D

HAr ikke fisket i saltvann på måneder, men nå bare må jeg,  :)

Aksjonene på disse to stengene er enda mer gledelig i disse klassene enn på de flotte ørretstengene #4 og #5 i samme serien(gode de også, men disse to stengene i #6 9' og #7 9' står frem som noe enhver burde få prøve...selv de som er reservert til å måtte fiske noe annet grunnet "politisk overbevinsning" eller sponsorrestriksjoner) ;)

Har dere muligheter, få prøvd dem...selv om det kommer til å gnage en stund hver gang du/derer tar fatt i det dere til vanlig "må" fiske med..he-he.

No hard feelings...mye bra der ute på markedet, jeg liker selv masse, spesielt Fluvius #6 9'(Eikre Fly  ) gledet lettkastethet meg.

BoronIIIx er ingen stang for utelukkende "viderekommende"....litt som BIIMX er, BoronIIIx er en armforlenger. Kort og godt.

(BoronIIx #8 9' som var min "syverstang" har naboen fått :) fordi han er så flink å spikre gjerder o.l for meg...og dessuten likte han den stangen så godt :))

Stig

post-1338-13949888510251_thumb.jpg

post-1338-13949888510734_thumb.jpg

post-1338-13949888511165_thumb.jpg

post-1338-13949888511566_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...