Gå til innhold

Tapert monofilament-fortom med lite minne?


GeirD

Anbefalte innlegg

Jeg lurer å om det er noen der ute som har funnet noe bra, tapert fortomsmateriale? Jeg er på utkikk etter tapert monofilament, altså ikke fletta, som er relativt stivt, men også med lite minne. Det er særlig dette med minne som er problemet. Det meste blir fort en korketrekker på stille vann. Var småfornøyd med noe som hette Unyl for mange år siden, men da fiska jeg mest sjøørret i rennende vann, så kravene var ikke så store. Etter mer eller mindre fiskepause noen år har jeg nå lagt fiske etter SØ på hylla og begynt å fiske tørt i innlandet. Har blitt ganske hekta! :D

I år har jeg prøvd tvinna fortom etter tips fra Staffan (Takker!). Bruker mellomstykke med 0,20 og spiss av Stroft 0,15-0,12mm. Stroft-en er jeg veldig fornøyd med, og den tvinna delen har lite minne, så det fungerer bra. Men jeg savner litt stivhet i fortomen som gir bedre "turnover", samt at jeg synes den tvinna delen drar litt mye vann ved løft. Presentasjonen har sikkert også en del med min dårlige kasteteknikk å gjøre.

Tips mottas med takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra. Koking skal jeg prøve, har ikke prøvd eller tenkt på det. Vet du noe om de mekaniske egenskapene etterpå. Forlengelse (strekker de seg lettere?). Bruddstyrke? PA, polyamid(Nylon) sveller i vann. Hvordan blir diameter på fortommen etter kokingen.

Koking eller varme, hadde vært spennende og prøvd stekeovn; løser ut spenninger i materialet som kommer under ekstrudering av plast. Snører, rør etc. blir strukket og molekylkjedene orienterer seg i lengderetningen. Under avkjøling blir det spenninger i materialet. Disse spenninger løses ut etter varmebehandling. Da blir det også forandring i molekylstrukturen. Mest sannsynlig blir bla. fortommen mer elastisk, men??? hvem vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker ikke som at det har noen særlig annen påvirkning enn at man slipper minne. Den tynneste enden kan man jo uansett tappere

selv. Jeg Koker opp vann, så legger de oppi. Lar de ligge 5-10 min.... Ikke sikkert man at de trenger å ligge så lenge. Dette funker på Orvis superstrong.

Lars L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer å om det er noen der ute som har funnet noe bra, tapert fortomsmateriale? Jeg er på utkikk etter tapert monofilament, altså ikke fletta, som er relativt stivt, men også med lite minne. Det er særlig dette med minne som er problemet. Det meste blir fort en korketrekker på stille vann. Var småfornøyd med noe som hette Unyl for mange år siden, men da fiska jeg mest sjøørret i rennende vann, så kravene var ikke så store. Etter mer eller mindre fiskepause noen år har jeg nå lagt fiske etter SØ på hylla og begynt å fiske tørt i innlandet. Har blitt ganske hekta! :D

I år har jeg prøvd tvinna fortom etter tips fra Staffan (Takker!). Bruker mellomstykke med 0,20 og spiss av Stroft 0,15-0,12mm. Stroft-en er jeg veldig fornøyd med, og den tvinna delen har lite minne, så det fungerer bra. Men jeg savner litt stivhet i fortomen som gir bedre "turnover", samt at jeg synes den tvinna delen drar litt mye vann ved løft. Presentasjonen har sikkert også en del med min dårlige kasteteknikk å gjøre.

Tips mottas med takk! :)

To tips;

Akron (Tiemco) Heavy butt fortom 10'...jeg bruker den med 4x spiss til alt fra #5 til #3 fiske. Nydelig fortom, strekk den ut en gang og den er i boks ;)

Så enda ett meget hett tips; Hends French Camou fortom...den er ikke veldig lysreflekterende...kan noen ganger være helt fantastisk å fiske med...dessuten er den som Tiemco fortommen, fritatt for mye stivt minne.

Stive fortommer kan kokes, som Lars L sier, ca 3 minutter og hurtig avkjøling i kaldt vann etterpå...du får en meget smidig fortom..denne varianten av fortom brukte jeg mye tidligere til alt mitt intime/nærdistanse fiske hvor lite line var i luften og avhengig av at fortom lagde smidige bukter for nøyaktig presentasjon OG NØYAKTIG FISKE :)

Nå bruker jeg bare Akron og Hends...om hverandre, men tendenser til at alt mitt lettetse fiske i dagslys foregår mer og mer med Hends Camou.

Her er et par bilder, man ser fluelinen, ingen glinsing i fortom som ligger utover den krystallklare og relativt lave vannet i kulpen...på den siste bildet kan man faktisk se 6x spiss som enda ikke er sunket under vannet, men ikke se mye av den grovere Camou fortommen :)

fikk mange fisk den dagen jeg var der...så bare at fluor indikator stoppet litt opp/rykket i(også monofilament) med oransje og chartreuse farge.

Denne 0.25mm tykke indikator mino biten har jeg festet ytterst på den 350 cm lange camou fortommen.

Fortommen fåes også i 450 cm...da med litt tykkere butt del, fantastisk til #5 tørrflueutrustningen.

Værsågod :)

Stig

post-1338-13949882187567_thumb.jpg

post-1338-13949882187981_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rio sine funker godt for meg , prøvd acron , ok de også, men noe grøvere i mono en syntes jeg , uten at det har veldig mye å si , Brukte Lennart Bergquist sine fortommer , type flettet i årevis , men de utgikk , og jeg kjøpte dengang J&B s restlager , nå er det tomt , men merker at jeg fint kan leve med rio & Akron fremover.

Mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...