Gå til innhold

Legge på backing - Åssen vite hvor mye?


MagnusSP

Anbefalte innlegg

Heisann.

Noen som har noen tips for åssen jeg skal vite hvor mye backing jeg skal legge på ei snelle?

Veit at man kan legge på kastelina først og deretter backingen oppå for å sjekke hvor mye som trengs, men det er da veldig tungtvint når det er snakk om en ca 150m backing? Da må man jo spole opp alt igjen etterpå for hånd før man nok en gang kan legge backingen i bunn? :o

Magnus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Hmm... finnes det noe annet enn (u) flaks i såfall ?

Har ikke hørt at det er mulig. Sjansene for å bomme er overhengende store vil jeg tro...

Og da må du uansett begynne å spole av og på.

Pass på¨å ikke legge 120 meter backing utover sturgulvet uten at det er en "plan"  da kan det hende at du må en tur innom fiskeutstyrbutikken på vei til søppelkassa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

kan si det slikt, det tar ikke lang tid å spole av fluelina for hånd. ta av spolen, hold siden ned og la fluelina falle av

Blir ikke dette en helvetes tvinn, eller misforstår jeg ?  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye arbeid er det egentlig?? Du gjør det jo bare en gang (pr snelle) stort sett. Du kan jo se hvor mye backing snella skal ha til den vektklassen line du skal ha på. Finnes slik info på nettet og da særlig produsentens hjemmesider. Husk at det finnes forskjellige typer tykkelser backing også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

kan si det slikt, det tar ikke lang tid å spole av fluelina for hånd. ta av spolen, hold siden ned og la fluelina falle av

Blir ikke dette en helvetes tvinn, eller misforstår jeg ?   :)

med liner som har minne fra helvete ja, med liner som ikke har minne nei.

Ikke minne men tvinn.

Snøret skal vel rulles av spolen ikke haspes over kanten. da blir ett tørn=en tvinn.

Tvinn på fluesnøret blir ikke helt borte ved bruk.

Bare et tips. jeg gjør med umaken å avtvinne fluesnøret etter en tids bruk.

Trodde dette var allmen kjent. Men kanskje det er meg som misforstår ?  Anyone ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan si det slikt, det tar ikke lang tid å spole av fluelina for hånd. ta av spolen, hold siden ned og la fluelina falle av

Blir ikke dette en helvetes tvinn, eller misforstår jeg ?   :)

med liner som har minne fra helvete ja, med liner som ikke har minne nei.

Ikke minne men tvinn.

Snøret skal vel rulles av spolen ikke haspes over kanten. da blir ett tørn=en tvinn.

Tvinn på fluesnøret blir ikke helt borte ved bruk.

Bare et tips. jeg gjør med umaken å avtvinne fluesnøret etter en tids bruk.

Trodde dette var allmen kjent. Men kanskje det er meg som misforstår ?   Anyone ?

ingen tvinn på mine liner, min wet cell har jeg tatt av slikt 5 ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

kan si det slikt, det tar ikke lang tid å spole av fluelina for hånd. ta av spolen, hold siden ned og la fluelina falle av

Blir ikke dette en helvetes tvinn, eller misforstår jeg ?   :)

med liner som har minne fra helvete ja, med liner som ikke har minne nei.

Ikke minne men tvinn.

Snøret skal vel rulles av spolen ikke haspes over kanten. da blir ett tørn=en tvinn.

Tvinn på fluesnøret blir ikke helt borte ved bruk.

Bare et tips. jeg gjør med umaken å avtvinne fluesnøret etter en tids bruk.

Trodde dette var allmen kjent. Men kanskje det er meg som misforstår ?   Anyone ?

ingen tvinn på mine liner, min wet cell har jeg tatt av slikt 5 ganger.

Det er jeg som misforstår Igor. For du ha allerede sveivet opp til snella  når du hasper av over kanten og hasper på igjen over kanten, da skal det ikke bli tvinn.

Oppklart av Lars T.  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg på så mye backing du tror blir passe, ikke kapp av, bare legg resten ut langs spolekanten, legg deretter på fluelina. Ta av igjen lina slik Igor beskriver det, og juster ved behov. Slik slipper du med å ta av på lina, og bare justere mengden backing.

Støtter denne :)

Legge på kastelina for hånd da eller? Får jo ikke sveiva opp den i såfall? (Jada, enig i at det ikke er SÅ mye jobb ;))

edit: Om jeg da tar av spolen og legger på skytelina "fra sia" så går det jo superfort. Så dette var nok et godt tips, ja. Jeg gjør det på denne måten. Takk takk alle sammen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Fyll på med backing til du har dekt ca 1/3 av snella, så setter du på lina. Da skal det bli sånn noenlunde bra :)

Viktig at det er minst 6-7mm åpning mellom ferdigspolet line og toppen av snella, ellers vil det kjøre seg fast når du sveiver på skeivt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Jeg bruker å gå ut i en park stor plen.....leger på fluelna først, så fyller jeg på med backing til spolen er lasse full, siden trekker jeg alt av og spoler det hele riktig på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...