Gå til innhold

Billig materiale-sett for nybegynner?


MagnusSP

Anbefalte innlegg

God kveld!

Er det noen som har noen tips til materialesett for en nybegynner? Kvalitet med tanke på holdbarhet og slikt er ikke så fullt viktig da poenget er for det meste å ha det litt artig med bindinga og få øvd litt i høst/vinter. Og alt KAN jo fiskes med etterpå..? ;)

Materiale for saltvannsfluer er vel førstevalget iom. at det stort sett blir SØ-fiske i høst. Har dere noen gode tips til ferskvanns-sett så kan det nok uansett hende jeg slår til på det, da jeg regner med at det blir mye brunørret til våren i tillegg til de få turene nå i høst.

Mvh,

Magnus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er vel bare og ta en tur innom M&M og be de plukke ut noe.

Joda, Nordisk kan sine saker helt klart, men jeg vil anbefale å bytte ut stikka som følger med. Etter noen titalls fluer kommer du til å mislike den (tror jeg - jeg byttet den ut etter 3 uker). De setter selvsagt sammen hva som helst da.

Har bare vært på mmfiske i Sarpsborg en gang, men de hadde flott utvalg, og de(n) bak disken så ut til å kunne hjelpe godt til.

Med kort vei til Sverige er det kanskje noe å spare der, men vet ikke om det er noen slike butikker rett over grensa?

Ellers så ble det vel nettopp laget en nettbutikk-tråd her, som kanskje kan sjekkes ut?

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen skikkelig fiskebutikk rett over grensa, nei.. Bare Bazar Outlet på Nordby som har fiskeutstyr, men null bindeutstyr der.

Jeg sitter alt med en bindestikke som jeg (foreløpig) synes er ålreit, så det er kun materialene jeg mangler. Begynner jeg å mislike denne så tenkte jeg å gå til innkjøp av Flymate'n inne hos M&M.

Blir nok et (eller to?) Runars Deceiver-sett fra Nordisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv docsflybox.com

Billig. Finn mønstre du kunne tenke deg og bestill deretter. Får masse greier til under 200 som er granesa for hva man får inn uten moms.

Eks:

Cart Contents

1 x angel Hair Chartreuse

1 x angel Hair Polar white

1 x 3D Holographic Eyes

1 x Bucktail Combo Pack Fluorescent

1 x Daiichi Hook D2546 Saltwater Sz 4

1 x Daiichi Hook D2546 Saltwater Sz 2

1 x Bead Chain Eyes

1 x Flashabou Saltwater

Subtotal: $31.29

View Cart & Checkout

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei , sats utelukkende på settet fra Nordisk , slik sipper du en masse greier du ikke har behov for , og som gjerne havner i disse settene rundt forbi.

Nordisk sitt saltvanns-sett er det eneste fornuftige å gå for økonomisk , da du får varer rett fra butikken , håndplukket , istedenfor en masse ræl.

du kan spare noen få hundringser med andre sett , men da mangler alt av fjær til saltvann , og innen du har kjøpt det , har du brukt enda mere penger....

ta ut settet med bakgrunn for en 4-5 fluer....

Husk at Nordisk også kjører pakkepriser påm bindesett feks teppesild komplett....da følger det du trenger til denne flua med .

eneste som er tillegg er Devcon epoxy , en tube koster 90kr og kan bare anbefale denne..... klar og fin , tuben tetter seg ikke etter bruk heller.....

jeg kan rett og slett ikke komme på smartere kjøp..... her får du brukt for ALT du får med , mye bedre enn å ha 60% liggende å støve som du har betalt penger for og adri trenger......det er i allefall penger rett i dass.

Mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett, ikke gjør som jeg gjorde, dumsnut som jeg er, like etter at jeg begynte å "kjerve" sammen fluer. Tok en tur til RS- fluer som det het den gangen, og ga meg ikke før jeg hadde handlet for over tre tusinger. Og det var mye penger det for 20 år siden. På den annen side, jeg har heller ikke kjøpt så veldig mye siden, og har derfor ikke noe av de moderne bindematerialene.

Men jeg tror at noe av det jeg har gitt bort av det jeg ikke kom til å bruke har kommet til noen som har kunnet benytte det. Og at de har hatt glede av det de har fått.

Men lykke til, du får virkelig en fin tilvekst til din sommerhobby.

Magne Fjellstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Magnus, selvsagt forstpr jeg at du gjerne vil ha mest mulig for pengene dine , og det skal du selvsagt jobbe for .

Når det er sagt , er det en del slike sett som har mye drit nedpakket , så det blir ett spm om kvalitet og hva du får ut av dert du kjøper.

Jeg ville heller spart litt ( eller forsaket noe annet ) og gått for ett nordisk - sett. Har sagt det før og nevner det igjen , at matrialene der , settes sammen fra salgshyllene , dermed får du bare skikkelige saker , som du virkelig kan bruke .

es

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ligger det riktignok gode bindebeskrivelser både på Nordiske hjemmesidene og youtube, men husk å få med materialer til litt enklere fluer også, som clouser (evt. jiggy) og Wolly Bugger (Sort, hvit, oliven). Det er enklere fluer å starte med enn kroppen på Runar's Deceiver dersom du skal binde den i "3D" som Runar gjør (i tillegg er fiberne litt mer uhåndterlige på deceiveren enn de andre som nevnes). Støtter forøvrig oppunder bindesettet til Nordisk  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå for ett slikt sett , der du går for saltvannsvarianten,.....

feks med matrialer til

Clouser

Jiggy

wolly bugger

Teppeslid

og Runars deciver / Leftys deciver

Ev matrialene til mickey finn

bindestikka i settet er vel ikke all verden , men det er ikke all verden du får i avslag heller om du lar være å ta den med , så begynn med denne , i visshet om at det finnes stikker som er langt langt bedre. Mend et koster en slant...

Jeg har en dynaking trekker-vise , den rimligste med knekk på halsen ( lillebroen til barracuda) nå i ettertid av kjøpet er det den komponenten jeg er mest fornøyd med av alt binderutstyret mitt.

det er mindre kritisk til stikkekjefter på store kroker enn små , så dette går nok bra.

det værste du kan gjøre er å gå for ett sett med en alskens mye drit i , der det meste er bortkasta penger , og når du skal på saltvann er det enda værre med andre sett .

derfor , de 950kr du må ut med , er vel anvendte penger.....løp å kjøp( eller ring om du bor ett stykke unna.) det hele leveres i fin eske til oppbevaring.....

Mvh ESpen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hæ , er det ikke 950kr for settene ? i allefall det for ørret , var det sånn at det var ett par hundringser i forskjell fra ørret til salt kanskje ?

Uansett mener jeg du får mye for penga OG dette er varer som plukkes ut av butikkhyllene , og ikkeno crap som er lagt i ett sett for å bli kvitt det. :)

Ergo kan hele settet kjøpes løst , til en dyrere pris , utenom boksen , slik jeg ser det.

Da har butikken gitt en hyggelig rabatt , i visshet om at matrialene som da er levert er førsteklasses hyllevare , som faktisk kan brukes....

for det værste jeg vet er å bli "lurt" til å kjøpe sett med masse dritt i , for så å finne ut at man må kjøpe inn for like mye til , etterpå , og dermed kanskje bare få utnyttet litt av det settet hadde å by på-

det finnes mange sett , billige og dyrere , har man ikke ård er det oftest lurere og spare ett par måneder til noe ekstra fint , enn å brenne av penga på noe ubruklig.....

Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...