Gå til innhold

Anbefaling av SØ stang - helst 9,6` eller 10` #7


M3ti

Anbefalte innlegg

hva kan dere anbefale - LANGKASTEDE stang, regner med at jeg må gå for litt kjappere/stivere stenger for å kunne klare lange kast enn de mykere stengene det vet dere bedre enn meg...?!! pris brukt rundt 2000,- men kan betale mer hvis stengene som blir anbefalt er i høyere prisklasse, eventuelt bytte, har litt av hvert å bytte selv så....

på forhånd takk

skitt fiske etter SØ i begynnelsen av godsesongen folkens  8)

(en liten redigering på lengde da jeg skjønte etter å ha lest litt rundt på forumet at det kan være stor forskjell...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har noen g-loomis stenger på Jesting Sport ved Alnabru. Så blant annet en Crosscurrent 9'6 fot #7 til under 2000. Denne stanga er nok den råeste kastemaskinen du kan få tak i for penger :-)!

Jeg har for øvrig en Native Run 11' #8, som er en nytelse å kaste med. Gjerne hele dagen, og flere dager etter hverandre. Så jeg er uenig at max lenge bør være 9 fot. Det finnes jo stenger i la ere vektklasser som er enda lengre. Tror ikke disse stengene er tyngre enn en 9' #7 å kaste med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Tony (dvs. jeg har brukt disse stengene og kan anbefale dem).

Le Cie ville jeg ikke gått for da den har en forferdelig dårlig coating (selv om taperingen er en nytelse), men nå er det også en gammel og utgått modell så det florerer ikke mange av den rundt om i butikkene. Sage xi2 finner man fortsatt flere steder til gode priser (også utgått modell), og dens erstatter xi3 er suveren. Jeg ville nok gitt forsøkt å fått fatt på en xi2. Mye stang for pengene i tillegg til livstidsgarantien fra Sage  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok gutter, takker så mye for rask og tydelig svar. det ser ut som sage xi2 blir alternativet hvis jeg finner en brukt her på forumet.

et tillegs spm: hva med Scott S3 eller S4, ser at det er mange til salgs her på forumet, og prismessig ser ut til å være en dyr/bra stang men åssen er den til det bruket?

Loomis stanga Nils skal også vurderes, vil helst prøve disse stengene først så for jeg se om kanskje akkurat denne passer best  ;D

samtidig har jeg også lyst på den overnevnte Scott stanga... dere skjønner vel min forrviring i en verden full av muligheter?!!

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scott stanga er nok helt super den!

Har bare ikke fisket med den, og kunne derfor ikke anbefale den heller :)

G. Loomis har mye bra!

Har noen selv, men syns XI2 er bedre, den er jo også laget for saltvann, stort pluss det ;D

Jeg syns man bør velge stenger som er laget for saltvanns bruk, da disse tåler det barske miljøet de utsettes for..

Skitt stangvalg da!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slate Light Weight 10ft. #7 !

http://www.prima-villmark.no/webshop/product/52705/7808

Siden du var inne på langtkastende 10 foter innen 7erklassen.

Den er desverre ikke like dyr som andre gromme stenger, og gir nok ikke samme "creden" blandt de kresne.

Men den kitter et klumpsett i #8 like greit ut som et flytesnøre i #7.

Vi testet den sammen med Sage, St.Croix, Hardy, og Jernfjøra til Fenwick.

Det føltes ikke sånn, men alle kastet lengst med Slaten.

Og alle var enige om at det absolutt ikke var prat om en "maskin". God å kjøre tilogmed mindre fisk med var den og.

Selvfølgelig gakket to av tre avgårde å handlet et av de mere Fancy merkene...

Ja, jeg vet jeg stadig anbefaler dette merket! Men jeg er ikke sponset!

Ikke at så mange hører på meg, da... :'( ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker nok en gang for all hjelp.

det ser ut som om det blir en Sage xi2 da jeg får den tilsendt fra statene via en kompis for en mye lavere pris enn det koster her hjemme, men den var desverre 9` #7 4 delt (slate var bare 3 delt Dryflyfool og jeg må ha en 4 delt stang pga reise og sånt) og den anbefales framfor de lengdene jeg skrev....! stangen er enda ikke kommet men etter å ha fått den og prøvd skal dere nok få vite hva jeg syns om den. setter stor pris på all hjelpen man kan få her. TAKK  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, håper inderlig jeg ikke blir misfornøyd  ;)

Orvis Helios har jeg i #4 så jeg tror nå jeg går for Sage da jeg ikke har en fra før av. vil "utvide horisonten" litt og prøve så mange forskjellige som mulig og kåre en vinner for livstid ;) - produsent

men takk for innspill...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv en Striped Bass #8 line på Xi2 #7ern din ;D

Super kombo!!

Og du vil trenge ett langt snøre ;)

det skal jeg nok, har ikke tenkt på det før nå jeg!!! alltid kjekt med å vite hvilken kombinasjon passer, takker så mye for det Tony. og hvis andre har erfaring med andre liner så er det bare å skrive det.

har en Rio outbound #8 og skal også prøve med det og se hvordan det funker,

forresten forventer å få stanga om ca 10 dager så jeg får ikke skrevet noe før etter det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Må bare spørre om det er flere forslag om snører som passer til Sage xi2 9` #7 enn stripped bass #8, den skal jeg nok prøve men er det flere som har prøvd andre snører og mener at de passer så "let me know"  ;)

på forhånd takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Rio Outbound og Airflo 40+ i synkeutgaver :D

takk for svar. du mener synk og ikke Intermediate altså??

Intermediate er en synkeutgave det også ;)

Så ja, alt annet enn flyt er bra i 40+. Men husk at 40+ i fast intermediate/glassklump er nesten en klasse tyngre, så vær obs på dette når du skal kjøpe. Har du en stang som ikke tåler det, vil det bli bare rot. Gjelder bare fast int.med utgaven, ikke de andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Må bare spørre om det er flere forslag om snører som passer til Sage xi2 9` #7 enn stripped bass #8, den skal jeg nok prøve men er det flere som har prøvd andre snører og mener at de passer så "let me know"  ;)

på forhånd takk

Disse SA streamer express sakene skal visstnok funke godt også.

Jeg har selv bare erfaringer med "klump liner" fra Rio, Airflo og ikke misnt Guideline Coastal.

Sistnevnte er meget gode, bare slik at det e sagt.

Synk3 ville jeg tatt Airflo 40+ i #7 til stangen din.

Fast intermediate også 40+, eller rio og Coastal

Skal du ha en slow intermediate, har jeg akkurat erafrt meget hyggelige saker med de "hele" linen fra Airflo Ridge Clear...der er også Coastal fra Guideline meget god.

Altså STYR UNNA Airflo 40+ i denne saktesynkende intermediate linen (mye minne og elendighet)

Coastal, Rio og  AirfloRidge clear bør du kjøpe i samme klasse som stangen, 40+ fast intermediate, som Raymond peker på, bør du kjøpe i #6. :)

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en tanke inhabil muligens, men S4 i #7 sparker som en hest. Den er relativt kraftig da, men du leter jo etter ei stang som tåler en trøkk. RS'en er jo også god, den har jeg og kastet.

Ellers har jeg i all beskjedenhet en kastequiz gående der du kan vinne en Scott X2S #7.

Edit; ja, kom på at jeg har kastet Sage'n også. Akkurat det samme som de andre nevnte; robust, og leverer varene. Alle etter min vurdering stenger i toppsjiktet til dette bruk.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Skal du ha en slow intermediate, har jeg akkurat erafrt meget hyggelige saker med de "hele" linen fra Airflo Ridge Clear...der er også Coastal fra Guideline meget god.

Altså STYR UNNA Airflo 40+ i denne saktesynkende intermediate linen (mye minne og elendighet)

Stig

Dette visste jeg ikke, takk for tipset Stig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker nok en gang til alle fluefiskerene som har kommet med tipsene sine, dette var behjelpelig for meg, nå er det bare å få takk i en av dem som blir billigst siden aller er gode, untatt Rio outbound da jeg har en i #8 og vil teste noe nytt (forresten er ikke fyllt så erfaren på fluefiske).

JanM stangen er bestilt/kjøpt, den er på veg fra utlandet og den er eeeeennn:D : SAGE XI2 9` #7, så har jeg heller ikke råd å kjøpe meg flere stenger men takk for svaret alikevel.

Skitt fiske folkens, takker sååå mye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Må bare spørre om det er flere forslag om snører som passer til Sage xi2 9` #7 enn stripped bass #8, den skal jeg nok prøve men er det flere som har prøvd andre snører og mener at de passer så "let me know"  ;)

på forhånd takk

Disse SA streamer express sakene skal visstnok funke godt også.

Jeg har selv bare erfaringer med "klump liner" fra Rio, Airflo og ikke misnt Guideline Coastal.

Sistnevnte er meget gode, bare slik at det e sagt.

Synk3 ville jeg tatt Airflo 40+ i #7 til stangen din.

Fast intermediate også 40+, eller rio og Coastal

Skal du ha en slow intermediate, har jeg akkurat erafrt meget hyggelige saker med de "hele" linen fra Airflo Ridge Clear...der er også Coastal fra Guideline meget god.

Altså STYR UNNA Airflo 40+ i denne saktesynkende intermediate linen (mye minne og elendighet)

Coastal, Rio og  AirfloRidge clear bør du kjøpe i samme klasse som stangen, 40+ fast intermediate, som Raymond peker på, bør du kjøpe i #6. :)

Stig

Et sprørsmål til Stig (og andre): jeg bestilte en Airflo 40+ i fast synk men fikk istedet en i S3, spm mitt er da: er det en annen synkegrad vi prater her om eller? for hvis jeg ble anbefalt en fast int #6 en klasse lettere enn stanga da blir denne vel litt for lett ti #7 stanga mi?

takk for alle svara nok en gang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...