Gå til innhold

Vormafiske i Januar


Sven-Kåre

Anbefalte innlegg

For de av dere som ikke er lokalkjente, Vorma renner ut av Mjøsa og ut i Glomma ved Vormsund i Nes (på Romerike).

 

Jeg har hatt muligheten til å være med folk som er voldsomt godt kjente på elva den siste uka. Tirsdag fikk vi 4 øretter, ingen store. Men på onsdag løsnet det! Da fikk han jeg var med først en på 1,7 kg, og deretter en på 5,2 kg. Det på wobler, men det var rått!

 

I går kveld trosset vi 10 kuldegrader og dro på elva for å pilke lake (lota lota) fra båt. Da fikk vi to stk. En på ca. 2,5 kg og en liten. Fy pokker for en stygg fisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fiske etter storørret i Vorma på vinteren er så effektivt at det nesten burde være forbudt å slå dem i hodet, spør du meg.......

Litt spessielt synes jeg også det blir, når en av de som nå gir utrykk for å prøve å stoppe dette fisket, operer i div. tidsskrifter med en ørret på ca. 5 kg fra denne elva, tatt midtvinters på streamer fra båt. Bedre reklame kunne jo ikke elva fått, for å lokke til seg flere vinterfiskere... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vel kanskje at Flemming burde tatt seg en tur til Vorma og prøvd litt..... Slik det høres ut på deg så er det bare å dra ned og plukke med seg en ørret eller tre. Det er vel så langt fra sannheten som du kan komme. Men sånn er det vel med alt fiske snart.

 

Den vi fikk på 5.2 fikk jo svømme videre, tok med en på 1,7 som ble en nydelig middag. Og det de fleste som fisker aktivt i Vorma (sommer som vinter) slipper ut igjen den fisken som ikke skal bli middag eller ikke er skadet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vel kanskje at Flemming burde tatt seg en tur til Vorma og prøvd litt..... Slik det høres ut på deg så er det bare å dra ned og plukke med seg en ørret eller tre.

 

Ja, men jeg pleier nå ikke plukke ørret før de er modne sånn i slutten av august. Det beste er å plukke ørret fra bakken når de har falt ned, da er de ikke like sure som de som blir plukket i februar..... laugh.png' alt=':lol:'>

 

Nei, jeg overdrev nok innlegget en smule fordi jeg har fått høre om fiskere som har tatt mange og store fisk på relativt kort tid, litt for mange ganger. De jeg har hørt om, har havnet i fryseren. Du vet sikkert også at det er krefter som prøver å stoppe dette vinterfisket, for med den reklamen elva har fått den senere tid (også nå), så blir nok ikke fiskepresset på de store fiskene særlig mindre....

 

Håper du tilgir mitt overdrevne engasjement for noe jeg ikke har dekning for å si.... for har jeg fisket etter ørret der selv ? -Niks, kun etter gjedde....... :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...