Gå til innhold

Årets nest siste tur (sannsynligvis)


Eirik Rusten

Anbefalte innlegg

Dagens tur med Thomas var nok sesongens nest siste tur, og ga ingen fisk (som jo ofte er resultatet :) ).

Vi ankom vannet ca klokka 11 og da var det omtrent 0 grader. Med solen på oss gjorde ikke det så mye, og det var en nydelig høstdag. Det var litt vaking, men ikke det helt store. Noen slukfiskere med barn hadde slått leir på stedet jeg aller mest hadde lyst til å starte på, men vi fant oss et sted lengre bort. Vi kastet på mange måter litt blindt rundt oss, gjerne "i retning" av de vakene vi så.

Det var en del "ploging" å se utpå, men jeg har ingen anelse om hva det var for noe; ørret, ørekyte, vind eller insekter. Noen lagde mer bølger enn andre, og så helt klart ut som større fisk. Noen ploger stoppet ikke før de var helt i land omtrent og vi klarte ikke å se noen fisk.

Mye drivende edderkopp-spinn i vinden utpå der, og noen av edderkoppene kom drivende i ei sabla fart. Mulig vakene vi så var på disse. Var litt fjærmygg (mener jeg) utpå der, men ikke så mye å rope hurra for.

Vi hadde ingen fisk etter, men dagen var flott med sol og lite eller ingen vind.

I morgen skal jeg tilbake. Da er det meldt 6 minus klokka 10, og jeg tenker det blir årets siste hvis ikke neste helg (og helgene etter der) er like fin som i dag, da ;) Er ikke så glad i å fiske i kulda :) Tror i alle fall jeg skal binde opp et par veldig små cdcmygg til i morra.

Et par kosebilder fra turen under her.

Eirik

post-2735-13949883055115_thumb.jpg

post-2735-13949883055721_thumb.jpg

post-2735-13949883056239_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har også stusset over de plogene, og har etter hvert kommet til at det må være vind...

Tja, jeg vet ikke. Noen var sikkert vind, andre må ha vært fisk (og sikkert stor). Noen var nok spindelvev som fløt gjennom luften i flerfoldige titalls meter, og rulla seg ut på vannet. Det glinsa av masse slike utpå der.

Ikke gjem vekk utstyret enda.

Hehe, nei skal nok ikke gjemme utstyret vekk, men blir liksom ikke å forvente at det er fiskeforhold helgene fremover :)

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, var avgårde alene i dag. Jeg dro meg litt lenge i morges, men det var fordi jeg visste det var kaldt. Stod etterhvert opp, og satte på kaffen. Lagde meg et par brødblingser for å ha med (brunost) og rasket sammen litt godis fra lørdagskvelden som skulle bli med. Ute var det svinkaldt, men ikke mer enn at isen løsnet relativt greit fra bilvinduene med den skikkelig gode skrapen (kredittkort).

Kjørte avgårde med godt mot, og hadde Muse på full guffe og sang som en helt. Kom over et tåkebelte og måtte stoppe og pakke opp kameraet for å ta et bilde. "Detta gjør seg nok på ffs, siden sannsynligheten for fiskebilder som vanlig er små", tenkte jeg ;)

[attachimg=1]

Da jeg kom frem til vannet var det blikk stille og noen hadde fyrt opp bål på andre siden. Røyken la seg bedagelig ut over hele vannet, og jeg satte meg ned og tok en kopp kaffe mens jeg koste meg med synet av vannet. Helt stille både med tanke på lyder og vind. Solen varmet godt og kaffen var veldig god (evergood, må vite). "Dette er fan steike meg livet, Eirik", sa jeg til meg selv, "er du sikker på at du skal avslutte sesongen nå". Tvilsomt, men kan jo hende man blir tvunget til det...

[attachimg=2]

Jeg satte stanga sammen med sindige bevelgelser, og henta frem en liten cdc-mygg i krok 18 som jeg hadde mekka i går kveld. Lettdressa og med veldig lite avtrykk var planen. Det var et par vak 6-7 meter utafor der jeg satt og jeg vannkasta mygga ut dit. Den sank jo med en gang. Jeg rista og impregnerte en gang til og lurte den på en finurlig måte ut med overhodekast, men den sank med en gang. En smule for lettdressa, ja :) Jeg hev på en mer bustete en og den holdt seg flytende. Men ingen fisk.

Det kom en kjempehyggelig oppsynsmann og jeg ble stående og sjabbe med ham en stund om alt mulig rart. Etter han var gått tok jeg en brødblings og et par kopper kaffe til. Jeg bare kula han helt, liksom :)

Snart kom vinden og jeg ble litt mer i fiskemodus og satte meg på et berg og kastet i en liten vik. Har du noen ganger vært på fisketur og vært 100% sikker på at fisken ville ta på det neste kastet? Sånn følte jeg det, jeg bare kastet mot det vaket der, så ville den ta med en gang. Den gjorde jo ikke det, men sikkerheten var der i hvert eneste kast. Ble støl i rompa etter en stund og gikk tilbake for litt mere brødblings og kaffe. Jaggu måtte ikke sjokoladen litt til pers også. Kasta litt mere, men fisken ville ikke ta. Prøvde forskjellige fluer uten at det hjalp.

Det kom en fluefisker som jeg har møtt før, og han hadde fått noen fisker i går på klinkhammer. Jeg leita selvsagt frem en slik og kastet litt, men da var vinden blitt irriterende. Fikk ikke ut line, og plagdes en god del. Den gode følelsen var på vei bort. Jeg pakka sammen og gikk på den siden man kommer ned til vannet for å prøve der. Der var det en del vak, men forferdelig vanskelig å kaste i vinden. Jeg fikk til slutt flua ut der jeg ville, og følelsen om at fisken ville bite var der 110%. Og den bet jo på. Brukte litt tid på å få den inn for den var relativt sprek, men ikke så stor. Prøvde å styre den mellom vannliljene og fikk den tilslutt i håven. Ikke så jæskla stor, men den var veldig flott å få sånn på tampen av sesongen. Kanskje tilogmed siste tur. Den var 600 gram, og etter at jeg slapp den ut igjen ringte dama og minte meg på at vi skulle på harrytur til Sverige. Jaja, jeg sa hadet til vannet og kjørte hjem med siste halvdel av Muse på stereoen.

Gleder meg til neste tur, som jeg håper blir i år. Derfor var kanskje dagens tur årets nest siste, i stedet for siste..

Eirik

[attachimg=3]

post-2735-13949883138569_thumb.jpg

post-2735-13949883138971_thumb.jpg

post-2735-13949883139413_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Så det var selveste MrHunk jeg har treffi på de siste dagene. Flott å se at du tok fisk i de vindbygene der. Trodde nesten du hadde knipi en av de virkelig store, men en 6 hg som drar rundt i vegetasjonsbeltet kan være ganske kinkig. Tok den på "klink" eller ? Avsluttet like etter deg, da vinden tiltok, men ble sittende å juge litt med Remo og Terje (fiskeoppsynet)

Vedder på at det blir noen turer til på deg. Når vi får et par døgn med plussgrader, og vinden løyer, klarer du nok ikke å sitte hjemme og tenke på at myggen klekker, og de store viser seg helt inntil bredden med nydlige sipvak. Vi ses nok et par ganger til, før isen legger seg. :)

Hilsen Trygve 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Så det var selveste MrHunk jeg har treffi på de siste dagene. Flott å se at du tok fisk i de vindbygene der. Trodde nesten du hadde knipi en av de virkelig store, men en 6 hg som drar rundt i vegetasjonsbeltet kan være ganske kinkig. Tok den på "klink" eller ? Avsluttet like etter deg, da vinden tiltok, men ble sittende å juge litt med Remo og Terje (fiskeoppsynet)

Vedder på at det blir noen turer til på deg. Når vi får et par døgn med plussgrader, og vinden løyer, klarer du nok ikke å sitte hjemme og tenke på at myggen klekker, og de store viser seg helt inntil bredden med nydlige sipvak. Vi ses nok et par ganger til, før isen legger seg. :)

Hilsen Trygve 

Hehe, ja selveste MrHunk ;)

Ja, den tok på klinkhammer, takk for tipset! Jeg er livredd for vannliljene og prøvde å være så forsiktig som mulig, brukte derfor litt tid :)

Skal se det blir noen turer til fremover.

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et nydelig høstbilde. Det ble liksom komplett med han kjekke fluefiskern nederst i hjørnet :) Var nede et par timer om onsdagen. veldig lite vak, men et par slag på flua ble det, uten at de satt.

Var en time på tirsdags ettermiddag i skumringen (1730-1830) og det vaket som "besatt" i den viken der man balanserer ut på den "øya". Klarte ikke å lure noen, da jeg ble for ivrig og satte meg i buskas og alt mulig. Skal avgårde og sjekke om det har lagt seg noe is i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...