Gå til innhold

Stilla - Øvre stabbursdalen?


leptoO

Anbefalte innlegg

hei!

jeg begynner smått på plannleggingen av neste sommers "ekspedisjon". jeg må en tur til alta å besøke familien. (det begynner å bli veeeldig lenge siden nå) tenkte da og ta noen dager/uker på fjellet, i (eller på?) stilla. der har familien hytte som blir brukt som camp, men jeg har nå i lange tider lest om de øvre delene av stabbursdalen, å kan ikke si at det ikke frister noe helt sykt.

så vill da ta meg ei uke eller mer i det området der. (for å slippe misforståelser så skal jeg telte og ikke gå fram og tilbake) så nå kommer mine spørsmål:

1. når går isen der oppe? (tenkte å dra ibegynnelsen av juli)

2. hvor langt er det å gå ifra jotka til stabburselva?

3. hvilket innsekts liv kan jeg "risikere" å treffe?

4. er elva å vanna rundt verdt bryet, eller er alt herpa av galne finner og samer med garn? (har desverre lest at de gjør litt så de vil der oppe)

5. har du noen bedre forslag for en real ørret tur i alta området. (disponere bil hele turen så er ikke redd for å flytte meg)

kan vell lufte det at jeg har nordlanske gener, men forvilla på vestlandet. tenker sånn at nordlendinger ikke har så alt for mye for søringer. og jeg håper dere lettere gir ut informasjon nå som vi er "nesten i slekt"  :)

ps. jeg kan sikkert få masse informasjon av mine fjellfanter av onkler, men syns det er på sin plass å gjøre litt research på egenhånd før jeg snakker me de der oppe.

Pm mottas gladelig! på forhånd takk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

isgangen vet vi ingenting om før i juni.......midt juli høres mer fornuftig ut.....hvorfor velder du å gå fra Jotka......ved tidelig avreise.....steinfluer, fjærmygg......i beste fall døgnfluer.......om vanna er utfiska vites ikke 2-4 mil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er like mange søringer som har info angående det området her på forumet..  :rolleyes:

kan vell lufte det at jeg har nordlanske gener, men forvilla på vestlandet. tenker sånn at nordlendinger ikke har så alt for mye for søringer. og jeg håper dere lettere gir ut informasjon nå som vi er "nesten i slekt"  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar Staffan!

Da får jeg drøye noen uker ja.

Har jo lyst å treffe på døgnflue klekkingene. (det er å blir mitt favorittfiske)

Bør jeg kanskje drøye til august, eller blir det for sent?

Hvilke typer døgnfluer kan jeg treffe på der oppe?

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg ikke har vert nordover siden før mitt imitasjons fiske tok av. 

å grunnen til at jeg vil gå ifra jotka er vel egentlig at jeg planlegger noen dager på hytta i stilla først, å sånn så jeg så det på kartet så er vell det korteste vei til de øvre deler av elva? det er helst der jeg vill fiske for jeg er ikke helt på det anadrome kjøret ennå.

er det noen andre bedre utgangspunkt for turen? (sånn utenom stabbursneset) har som sakt bil tilgjengelig å kjører gladelig litt ekstra for å få en bedre tur.

du sier du ikke vet noe om vannene, men vet du hvordan tilstanden er i elva?

Mvh. Daniel 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

tror faktisk at det er flere Søringer som.....svært få Finnmarkinger fisker med flue på en slik måte at insektslivet er en del av tilstandsanalysen.....de fleste Finnmarkingene går ikke på fjellet om sommeren.......Stedet du nevner finnes det blandt annet Heptagenia sulphurea.....flere baetidae......siphlonurus.....lepthophlebia....... August, er ofte bra da dominerer vårfluene.....eller er det landinsektsperioden meg bibio pomanae som kan gi de beste vakperiodene, men desverre er dette ikke regelmessig men væravhengig.....Finnmark er vanskelig å beregne, derfor er det viktig å ikke planlegge før ukene før du vil dra på fisketur....men midt juli bruker å være best....enkelte sommre som i 2007 St. Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er like mange søringer som har info angående det området her på forumet..  Øyerulling

Jeg fant det bare naturlig å prøve her i nord-norge tråden først, å vil vell tro at mesteparten der er nordlendinger, men jeg tar imot info med stor takknemlighet ifra alle hold jeg.. :P

Så er det noen her inne med kompetanse på området er jeg åpen.

kan vell nevne at jeg verner om mine vann og elver som om det var deres siste dag. å er ganske så flink å holde på en hemmelighet.

viss noen av dere føler dere i "god hjørnet" så må dere ikke nøle med å sende en pm eller noe!

Mvh. Daniel 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håvard:

Jeg har lest om garn rester og fiske tomme vann på mange forum nå.

Har forstått det sånn at noen samer forsyner seg grovt.

Og det er vell mer eller mindre fravær av fiskeforvalting der oppe.

Noe som viss det stemmer, er sinnsykt dumt..

Staffan:

Jeg får prøve å henvende meg til søringer også da.

Sitter litt med samme tankegangen selv.

De får jo ikke kjøre inn på sommerstid. eller tar jeg feil nå? vet at på vinterstid så er det merka scooter løyper. Tror det var ordføreren i porsanger som gikk hardt ut i media å truet med å ikke merke løyper mer. for han mente alta væringene gjorde som de ville der oppe.

hadde på befaring funnet mange improvisoriske toaletter, masse boss og til og med en uregistrert snø scooter.

Å nå må jeg vell snart bare begynne å binde til den store gullmedaljen. (liker å være forberedt)

Takker så mye for den info som har kommet fram til nå, å håper at det kommer mer også.  :rolleyes:

Det enste som er litt surt med å vente til juni er at flybiletten koster jo vertfall 3 ganger så mye som nå, men koste va det koste vil. '

Jeg betaler gladelig ekstra for å treffe med vær og insekter.

Dette skal forhåpentlig bli en tur jeg ikke skal glemme!!

Så kommer et nytt spørsmål: tverrelva? (nedfor den store fossen, altså ikke i stilla) er den fortsatt "ødelagt" eller finns det fisk med size?

Jeg husker at jeg tok min første kilos fisk på fluestanga der, men det var sikkert 50 timer og 1000 bittesmå fisk før den tok.

Jeg var såpass uerfaren at det kan godt være at det var en sjøørret.

Det har jeg fiska en del, i og nedfor sagafossen.

Snakket littt om tverrelva med min bestefar å han har ungått den nedre delen av elva i alle år pga. forurensning å mye små fisk.

Mvh. Daniel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håvard:

Jeg har lest om garn rester og fiske tomme vann på mange forum nå.

Har forstått det sånn at noen samer forsyner seg grovt.

Og det er vell mer eller mindre fravær av fiskeforvalting der oppe.

Noe som viss det stemmer, er sinnsykt dumt..

Mvh. Daniel

Jepp, det er klart det drives motorisert garnfiske i området - sånn er det på hele Nordkalotten.

Men at området som sådan er utfisket tror jeg ingenting på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håvard: Nei det er nok ikke utfisket over alt, men noen plasser har fisken forsvunnet de senere år. vertfall det jeg har lest rundt omkring, men når det er sakt så har jeg bare lest rundt på forskjellige forum. så det kan godt være pissprat for alt jeg vet.

Det blir nok stabbursdalen uansett for min del.

Fishking: i følge diverse infosider om stabburselva så skal snittet ligge på 1-2 kilo med fisk som kan være opptil 6kilo!  utdrag ifra:http://fishing-norway.com/index.php?side=Rusltat&idv=23  Upper parts of River Stabburselva are the land of Huge Browns

Upper Stabbursdal river, where salmon, sea char and sea trout is unable to migrate, is an extremely attractive trout river, holding fish at 6kg, averaging 1-2kg! You may also catch pike, eelpout, and char. In addition you might want to explore the merging rivers and the near by lakes of the river. Some of these are exposed to quite much fishing, but never the less some monster species of trout and char are to be found here. Just ask Mrs Anne Britt Larsen, phn +47 78464761 who managed to land a 6,35kg trout! It was an incredible 79 cm long, and was lured by a Mepps Spinner, hearth shaped, silver and green. Yes this is certainly the mountain paradise of Mrs Anne Britt Larsen.

dette tar jeg med en klype salt, men tviler ikke at det er noen kubber som venter på meg der oppe.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det kan være vel så lurt å dra til steder man ikke har hørt så mye om på forhånd :-X

Der er det som regel færre mennesker og flere fisk... Finnmark er stort, heldigvis :D

Tanken har slått meg også, men det er jo fantastisk flott i dalen der å jeg vill ikke bruke ferien min på å lete når jeg kan gjøre det så enkelt som å følge gode råd.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fishking: i følge diverse infosider om stabburselva så skal snittet ligge på 1-2 kilo med fisk som kan være opptil 6kilo!  utdrag ifra:http://fishing-norway.com/index.php?side=Rusltat&idv=23  Upper parts of River Stabburselva are the land of Huge Browns

Hehe... jeg bare tuller og siterte Andreas Fismen fra Tørrfluelandet filmene lepto0 ;D Området er jo kjent for vakker natur og pen fisk ja, men det er som Håvard sier mange andre plasser der oppe som er like bra. Samer som ødelegger finnes over alt i finnmark, men det finnes også mer eller mindre urørte områder med få fiskere og nydelige fisker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fishking:haha.. jeg syns det var noe kjent med den setningen ja. føler meg faktisk mindre inteligent her jeg sitter nå..  :P å jeg tviler ikke på at det finnes bedre plasser, men det er det å få tilgang til disse. jeg tror ikkje jeg kommer til å være der (Alta) mer en 3 uker der 1-2 skal være på fjellet resten på hytta og i maridalen/tverrelvdalen å har da ikke så veldig lyst å springe rundt å lete på "måfå", men viss du sitter på noen gullplasser så må du bare sende en pm.

ps. jeg holder tett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det er virkelig et flott område! Har fisket der endel. Det er sant at det er mye som er utfiska, så man må lete en stund før man finner godplassene. Fisker i avataren min er blandt annet fra området ;) Når det kommer til elva, så er det mye uklart! Har ikke vært der, men ifølge det jeg har hørt er det finner med firhjulinger, samer med garn, søppel og dårlig fiske. Hører også at gjedda tar mer og mer over elva. :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...