Gå til innhold

Fluesnelle til kveitefiske


Lars Mathisen

Anbefalte innlegg

Har bestemt meg for å teste med flue etter kveite neste sesong.

Har bestilt stang til formålet, ei Guideline LPXe RS 9' #12 V2

Snøret blir av typen 800 grain eller tyngre.

Så til valgets kval.. Her vil jeg anta at snella spiller absolutt størst rolle.

Har sett på følgende modeller:

* Danielsson Control 11infinity

* Nautilus CCF No.12S

* Tibor Gulfstream #11-15

Har noen av dere brukt disse snellene?

I så tilfelle har det vært kjekt med synspunkter ift. hvor anvendelig de er til formålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Danielson kan jeg ikke kommentere på, men de to andre kan jeg si noe om. Tibor har jo en myk og fin brems og en artig lyd, problemet er at den ikke liker å bli bløt på korken. Bremsen blir hakkete. Den har heller ikke den kraftigste bremsen. De beste har 6-8 LBS motstand. Et annet broblen er at senterakslingen korroderer, men det bytter Tibor på garantien når den har blitt ille nok. Nautilus har carbonbrems som er upåvirket av vann og vil være helt jevn uansett. Den har også mer bremsemotstand. Av de to ville jeg valgt den. Mulig Danielson kan matche, det vet jeg lite om.

Abel tåler ofte litt mer vann på korken enn Tibor, men også den kan miste mye kraft og bli rykkete. Jeg har ingen sneller med kork lenger, da jeg ikke vil ha den limitasjonen. Jeg kan anbefale at du ser på Mako. Sage 6012 og Nautilusen på en god anenplass ( Nautilus NV )

Mvh

Børge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis testet en godt brukt Nautilus NV ved å dyppe den i vann, for så å fryse den ned i dypryseren en natt. Deretter banket han av isen og fisket med den i kuldegrader. Den virket i allefall uten problemer. Ikke akkurat veldig relevant eller vitenskaplig test, men ta det for det det er. Karbonbremsen vil jo ikke forandre fasong i varme eller kulde, så det skulle vel ikke være no problem for bremsensskyld.

Men Kveitefiske med flue vil vel mest fåregå i mai/juni da den er på grunnere vann regner jeg med. Ikke så kaldt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Opti er lit slaskete :D men kul snelle. Jeg hadde ikke stolt på at den holdt. Vanquish har jeg ikke prøvd, men den har litt frynsete rykte. Jeg vet om 2 som har korodert og en som har eksplodert. Skeptisk...

Eksplodert? :o

Dette var nytt for meg, hadde hørt at de skulle være bra. Viser bare at man ikke skal tro på alt man hører :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lars.

De du nevner gjør vel jobben de. Litt usikker på loop'n for den har jeg ingen kjennskap til. Fiskekompis Roy tok sin kveite på en Sage 3600 D og det funka fint.

Hadde jeg vært deg så hadde jeg sjekka ut Hatch 9 plus. Den finnes i 12 plus men den er diger. Tok en prat med fiskekompis Roy og han ville helt klart valgt en Hatch.

Mako som Børge nevner kan åsså anbefalles, har en sjøl og den er rå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halla KveiteLars!

Jeg har fisket mye "Nordpå" etter kveite med fluestang og har prøvd Danielson, Tibor og Loop Opti Big og Opti Megaloop. Tibor synes jeg ikke var bra(brems blandt annet), Danielson var bra, mens Loop sine funket klart best. Man fikk bedre moment på de med så stor diameter og de fikk heller ikke så sterk slitasje pga saltvann som de andre gjorde. Opti Big var brutal, men megaloopen var også veldig god. Det er litt forskjell i vekt, da Big er ganske tung(ikke sammenliknet med andre merker, men mot megaloopen). Vi brukte snellene på Loop Evotec Salwater 9" kl 10 og 12.

Har bestemt meg for å teste med flue etter kveite neste sesong.

Har bestilt stang til formålet, ei Guideline LPXe RS 9' #12 V2

Snøret blir av typen 800 grain eller tyngre.

Så til valgets kval.. Her vil jeg anta at snella spiller absolutt størst rolle.

Har sett på følgende modeller:

* Danielsson Control 11infinity

* Nautilus CCF No.12S

* Tibor Gulfstream #11-15

Har noen av dere brukt disse snellene?

I så tilfelle har det vært kjekt med synspunkter ift. hvor anvendelig de er til formålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være bedreviter, men laks er ikke i helt samme klasse når det gjelder å teste brems, som en stor kveite. De aller fleste sneller på dagens marked klarer fint en laks på 15kg. Kveite blir noe helt annet. Jeg kan ikke si så mye om Kveite, men jeg har fått Stor tarpon og tunfisk som stiller store krav til bremsen. Alle de store merkene er bra, men som sagt kork er no dritt hvis den blir bløt, pluss at den krever litt vedlikehold for ikke å bli tørr. tørker den ut er det game over. Som Robert sier er nok sikkert Hatch også et bra alternativ, men prisene her til lands tilsier at Nautilus og Sage er de rimeligste og beste alternativene her på berget enn så lenge.

Loop sine er jeg nok mer skeptisk til hvis man ikke er forsiktig med utstyret. Jeg har selv en Loop opti speedrunner, og selv om jeg er gla i den er den en sart liten sak som skal lite til før en slår skakk hvis den skulle dette ned på dekk eller på en stein. Mulig opti big tåler en støyt, men Megaloop vrir seg ved hard brems.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tommy...

Hei.

Jeg har hatt en Nautilus 12T i noen år nå og er meget fornøyd. Det er nok riktig som Børge sier at det er noe helt annet å kjøre Stor Kveite enn stor laks. Snella er robust og min oppfatning er at bremsen er bra. Null feil så langt.

Tvi tvi med Kveite prosjektet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten tanke fra meg i det hele er jo noe jeg alltid tenker, men nå kaster jeg meg i det. Jeg ser den med vedlikehold og vann på korkbrems, men hvor mye vann skal til da? Jeg har kun opplevd det i tropefiske hvor sneller ofte går i vannet under avfotografering av fisk osv osv. Man vader dypt osv. Jeg ser helt enkelt ikke det som en problemstilling hvis man bruker hue litt. Kveitefisket regner jeg med skal foregå fra båt og at en snelle skal bli våt da, ser jeg på som, vel,,, Jeg har ikke for vane å dyppe snellene mine i vann før jeg kjører fisk så jeg ser helt enkelt ikke på dette som verdens største problem hvis det er et argument for ikke å kjøpe en snelle med korkbrems.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier ikke å dyppe stengene mine i vann heller Robert, men når prisen på disse snellene er så høye som de er , er det jaggu greit at en ikke trenger å tenke på om snella blir bløt eller ikke. For å svare på spørsmålet ditt: Jeg har hatt Abelen i vannet etter foto med Tarpon og den var hakkete da neste tarpon beit 10 min etterpå. Ikke no krise, men skal en betale 5-6000 for ei snelle bør en ikke bekymre seg for slikt uansett spørr du meg... Derfor gir jeg min fulle støtte til lukkede sneller!

Gla i deg for det Robban ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for suverene innlegg og saklige debatter folkens!

Abel har jeg styrt unna grunnet korkbrems og kompiser som har opplevd problemer med denne under laksefiske.

Var ikke klar over at Tibor var utrustet med korkbrems. Da hopper jeg bukk over den også.

Skal ta en titt på noen av de nevnte snellene. Loop smyger jeg meg glatt forbi.

Til syvende og sist blir det vel en kamp mellom Danielsson Control (antireverse) og Nautilus CCF.

Danielsson har en brutal og jevn brems. Nautilus har jeg ikke prøvd, men har fiklet litt med CCF No. 8. Virker utrolig robust.

Man skal ikke leke med maten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt 40-50 kilos tarpon både på Tibor og Wateterworks Vanquish. Null problemer med dem.

Jeg hadde ikke kjøpt noe med antirevers i hvert fall.

Ikke dumt å se litt på snellenes vekt når du skal handle.

Sneller dypper man vel ikke i saltvann, eller ferskvann for den saks skyld. På grunnt vann kan du risikere sandkorn etc og det kan komme imellom ramme og spole. Det har hent meg for mange år siden med en Hardy snelle, siden den gang holder jeg dem over vann.

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...