Gå til innhold

Snu bremselager?


Per....

Anbefalte innlegg

Så jeg må ta av det jævla snøret en gang til.....................................................? Jaja... Vet ikke hvordan dette lageret ser ut jeg, men så alt for komplisert kan det vel ikke være.

Godt det er noen måneder til våren da, Per. Du har god tid. :) Hva slags snelle er det snakk om? Kanskje det finnes bruksanvisning/manual tilgjengelig på nett.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg tatt med tid til å se nærmere på det, og tror jeg må ha en mikroskopisk umbrakonøkkel for å få åpnet lageret. For det er der jeg stille rinn bremsen jeg skal ta av dekselet, ikkesant? Må nesten være det, siden det er det eneste stedet og skru. Ellers er det en liten klump som på alle andre sneller, hva gjør denne?

Til den som spurte over, sveiver med venstre og er høyrehendt, riktig? Var hvertfall det en kar lærte meg at jeg skulle gjøre..

Som dere skjønner er jeg helt nybegynner.  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snella di duger nok i massevis. :) Jeg prøvde å google litt etter bruksanvisning, fant ikke noe i farta, og blei dermed ikke så mye klokere..(jeg ser at enkelte forhandlere som fører snella, har alternativ for sveiveretning ved kjøp) 

Men hvis du bor i nærheten av butikk som selger fluefiskeutsyr, ville jeg tatt med snella og lufta problemet for de ansatte der. Eller, hva med å sende noen av loop-kara her inne en liten pm? (Oddbjørn/André)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, nå har jeg fått åpnet snella. Jeg har skudd opp ''bremseinnstilleren'', og løsnet på en skrue som holdt de to snelledelene sammen. På  den ene delen sitter det et lite rør. Og på delen som er selve snella, der snøret sitter osv er det et hull nedover, med en løs del liggende inni. Nå tørr jeg ikke gjøre mer selv, før jeg få forklart hva jeg skal gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg skjønner ikke helt hva kulelageret er. Jeg har tatt av alle delene som kan komme av, og det er bare småskuer, og en bolt som holder snella sammen. Har sett litt på noen andre sneller og bruksanvisniger. På disse er det masse tannhjul og muttere, dette er ikke tilfellet på denne snella. Jeg tror jeg har funnet ut hvordan bremsen virker; Det er en plasttupp på en fjær som presser mot en skive i snella, denne strammes avhengig av slik du stiller den, og bremser i små hull. Derfor kommer den velkjente snellelyden. Har jeg forstått dette riktig? Hva skal jeg gjøre nå? Har snakket med skitt fiske, jeg kunne sende den inn så skulle de fikse det, men det blir siste utvei. Er litt sta, også vil jeg faktisk vite litt om sneller og hvordan de virker, oppbygning osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må pirke ut en slags gummipakning. Da kommer du til et helt vanlig kulelager. Dette er støtte og lager ikke brems. Det finnes på hver side av selve bremselageret. Ta det ut, så ei skive, i midten kommer bremselageret. Snu dette og plasser alt i samme rekkefølge tilbake. Det er ikke vanskelig ikke farlig. Bare lettere ubehagelig og skummelt første gangen...akkurat som sex

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...