Gå til innhold

Våt på sokka!


Vangen

Anbefalte innlegg

eeeh, bare et lite dumt spm pga noe jeg leste i vadebuksetråden her:

helt siden jeg kjøpte vaderne mine, så har jeg etter noen timers vading en del fuktighet(det skvulper, skal vi si et glass fuktighet i begge?) i sokkene(ja begge) har hele tiden overbevist meg selv om at dette er svette(  :-X ), meeen kan de hende de faktisk lekker i skjøten på begge sokkene??

etter et par timers vading, hvor tørre skal føttene egentlig være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt tørre.

at man blir litt klamer helt normalt når man har føttene i neopren. så jeg tror nok at dine lekker ordentlig.

prøv med poser over føttene, om det er vann/svette i posene så dra til legen, for da har du svette problemer ;D

haha! ler høyt her nå :)

hmm.. det synes jeg var litt rart faktisk, for da syncronlekker begge beina, siden de stort sett er like fulle av vann(svette  ;D)

nei, får vel legge de ut under Salg her  :P

takker Igor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt tørre.

at man blir litt klamer helt normalt når man har føttene i neopren. så jeg tror nok at dine lekker ordentlig.

prøv med poser over føttene, om det er vann/svette i posene så dra til legen, for da har du svette problemer ;D

haha! ler høyt her nå :)

hmm.. det synes jeg var litt rart faktisk, for da syncronlekker begge beina, siden de stort sett er like fulle av vann(svette  ;D)

nei, får vel legge de ut under Salg her  :P

takker Igor :)

Hva slags vadere er det du har? Du kan nok med stor sikkerhet annta at dette er en lekasje og er vaderne nye ville jeg sendt de tilbake med en eneste gang! Dette er dårlig håndtverk rett og slett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt tørre.

at man blir litt klamer helt normalt når man har føttene i neopren. så jeg tror nok at dine lekker ordentlig.

prøv med poser over føttene, om det er vann/svette i posene så dra til legen, for da har du svette problemer ;D

haha! ler høyt her nå :)

hmm.. det synes jeg var litt rart faktisk, for da syncronlekker begge beina, siden de stort sett er like fulle av vann(svette  ;D)

nei, får vel legge de ut under Salg her  :P

takker Igor :)

Hva slags vadere er det du har? Du kan nok med stor sikkerhet annta at dette er en lekasje og er vaderne nye ville jeg sendt de tilbake med en eneste gang! Dette er dårlig håndtverk rett og slett!

Er et par Vision Extreme Zip som jeg kjøpte for et par år siden(?).. burde vel være garanti på de enda da ja..

Noen som har tips om enkel måte å teste de innendørs? sånn at jeg kan bekrefte for meg selv at jeg ikke faktisk har et svetteproblem :P  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hørtes ikke veldig bra ut det der..... :(

Tørk vaderen 100% , ta de med inn i dusjen, fyll dem og følg med på sokken.. eller så ringer og forklarer prob. der du kjøpte dem.. skulle også likt å visst merke på vaderen.. kan ikke gå rundt å¨være våt og fuktig , er bare dritt det.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt tørre.

at man blir litt klamer helt normalt når man har føttene i neopren. så jeg tror nok at dine lekker ordentlig.

prøv med poser over føttene, om det er vann/svette i posene så dra til legen, for da har du svette problemer ;D

haha! ler høyt her nå :)

hmm.. det synes jeg var litt rart faktisk, for da syncronlekker begge beina, siden de stort sett er like fulle av vann(svette  ;D)

nei, får vel legge de ut under Salg her  :P

takker Igor :)

Hva slags vadere er det du har? Du kan nok med stor sikkerhet annta at dette er en lekasje og er vaderne nye ville jeg sendt de tilbake med en eneste gang! Dette er dårlig håndtverk rett og slett!

Er et par Vision Extreme Zip som jeg kjøpte for et par år siden(?).. burde vel være garanti på de enda da ja..

Noen som har tips om enkel måte å teste de innendørs? sånn at jeg kan bekrefte for meg selv at jeg ikke faktisk har et svetteproblem :P  ;D

vreng vaderne, legg de flatt og fyll på med vann over sokkene. så ser du etterhvert om det kommer noe vann ut ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Simms advarer mot å fylle vaderene med for mye vann fordi sømmene ikke tåler strekkbelastningen.

Det blir ganske hardet trykk som sømmene ikke er laget for. Så vær forsiktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, har opplevt det samme med Vision jeg har kjøpt i Stockholms Fluefiskesenter i 2008. (jeg har bodd der før) Snakket med butikk sjefen om dette og han bare hevet skuldrene og sa "Ja men, hvis du vil har vadere som puster bedre må du betale mer. Vision hjelper meg ikke med slik problem" Jeg takket for bra service ....

Jeg hadde brukt Vision extreme før, og de var bra, så regner jeg med at Vision har forendret noe med membranen. Neste uke kommer nye SIMMS G3, og der er jeg spent, men fyren på butikk i Oslo er med hvis der er slik problem igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simms advarer mot å fylle vaderene med for mye vann fordi sømmene ikke tåler strekkbelastningen.

Det blir ganske hardet trykk som sømmene ikke er laget for. Så vær forsiktig.

Man henger jo ikke opp vadera vertikalt og fyller dem opp med 150 liter vann...det sier seg sjøl.. Vreng dem, legg dem skrått(45grader) i en helling eller noe, også fyller du vann til et stykke opp på leggen. Da vil du fort se om dem lekker i sokken.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, nå vrengte jeg buksa, fylte opp det ene beinet med vann 5 cm over sokken og hang den opp.. kan ikke se noe lekkasje foreløpig.. kan lekkasjen sitte lenger opp mon tro?

Luftpumpe og såpevann. Pump luft i vaderne og skvett på såpevann så ser du raskt om det kommer såpebobler der de lekker. Kan være en fordel å være to, en pumper luft i vaderne mens den andre påfører såpevann.

Jeg oppdaget raskt at det jeg trodde var enkelthull, viste seg å være langsgående lekkasjer i sømmer, og mye lengre opp enn jeg trodde......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luft vil du alltid klare å presse gjennom - er jo det vaderen skal gjøre, puste og slippe gjennom luft :)

Tja er ikke så inne på dette med membraner i pustende stoff, men metoden funker. Og det er ikke snakk om å bruke trykkluft ...... Så tipset i AoF hvor det ble benyttet av guider på Kola. Prøv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

jeg har aldri hatt vadere som ikke gir fukt på føttene, dette er ikke annet en svette......man oppplever  det samme når man bruker gummistøvler. Fotsvette og mye fotsvette viser at man er feril....(formeringsdyktig).....så det som etterhvert  utvikler seg sterk odør bør bare være stolte av seg sjøl......det viser at du er formeringdyktig....... ja, ja stakkars de som ikke lukter svette i det heletatt........ huff, nå må jeg henge sokkene ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har aldri hatt vadere som ikke gir fukt på føttene, dette er ikke annet en svette......man oppplever  det samme når man bruker gummistøvler. Fotsvette og mye fotsvette viser at man er feril....(formeringsdyktig).....så det som etterhvert  utvikler seg sterk odør bør bare være stolte av seg sjøl......det viser at du er formeringdyktig....... ja, ja stakkars de som ikke lukter svette i det heletatt........ huff, nå må jeg henge sokkene ut!

;D

Blir også fuktig på sokkene etter lengre økter, men det er nok mer vanlig i den varme perioden av året. På det verste så ser du avtrykk av fotbladet dersom jeg tråkker på feks. skiferflis, men det er aldri så mye at jeg kan vri opp sokkene. Blir du dyvåt på beina så er det greit å evt. bytte bukse med en bekjent på neste fisketur og se hvilke erfaringer dere får ut av det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fotsvette er helt individuelt. Noen skjønner ikke problemet, mens andre kan vri sokkene av svette etter et par timer. Og den fertilitetsteorien din, Staffan, tror jeg ikke så mye på.  ;D

Men har du ikke oppdaga at du har svetteproblmer i andre sko, har du nok lekkasje i vaderne. Er det i selve neoprensokken, kan du lappe med å smøre på litt Aquasure/Aquaseal. Supert materiale som blir sterkere enn neopren. Jeg hadde lekkasje i overgangen mellom sokk og bukse. Prøvde å lime, men der fikk jeg det aldri tett. Jeg tror faktisk også det var Vision-vadere, kun brukt noen få ganger.

Det er nevnt over her at man ikke skal fylle vann i vaderene pga strekkbelastningen man påfører overgangen mellom sokk og bukse. Det kan være noe å tenke på når man tar av og på seg vadebuksa også. Tipper en del skader oppstår på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luft vil du alltid klare å presse gjennom - er jo det vaderen skal gjøre, puste og slippe gjennom luft :)

Tja er ikke så inne på dette med membraner i pustende stoff, men metoden funker. Og det er ikke snakk om å bruke trykkluft ...... Så tipset i AoF hvor det ble benyttet av guider på Kola. Prøv.

Ikke trykkluft? Alltså; ikke luft under trykk? Lykke til med lekkasjesøket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Fotsvette er helt individuelt. Noen skjønner ikke problemet, mens andre kan vri sokkene av svette etter et par timer. Og den fertilitetsteorien din, Staffan, tror jeg ikke så mye på.  ;D

Men har du ikke oppdaga at du har svetteproblmer i andre sko, har du nok lekkasje i vaderne. Er det i selve neoprensokken, kan du lappe med å smøre på litt Aquasure/Aquaseal. Supert materiale som blir sterkere enn neopren. Jeg hadde lekkasje i overgangen mellom sokk og bukse. Prøvde å lime, men der fikk jeg det aldri tett. Jeg tror faktisk også det var Vision-vadere, kun brukt noen få ganger.

Det er nevnt over her at man ikke skal fylle vann i vaderene pga strekkbelastningen man påfører overgangen mellom sokk og bukse. Det kan være noe å tenke på når man tar av og på seg vadebuksa også. Tipper en del skader oppstår på den måten.

Geir da......er det ikke bevist at odørene fra mannen er relatert til urmennesket...... vi vet at alle pattedyr har kjertel odører for å vise virilitet......... det skal vel også legges til at stress skaper svette, fuverden så mange som stresser når de er ute og fisker, sommervarme like så.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke funnet noen lekkasje enda, og det er jo lenge siden sommeren, så det jeg husker som skvulping etter et par timer i vaderne, kan ha vært "noe våt" etter 4-5 timer i vaderne i steikandes varme... mao må teste nærmere til våren, da jeg fortsatt mistenker at det er bare er fotsvette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...